Ik lees tegenstrijdige berichten. De één reinigt het horloge met chloor/water(ik niet) en de ander gaat met een horloge in een zwembad met chloor. Ik (nog)niet.
Binnenkort wil ik weer gaan zwemmen in een zwembad met chloor.
Heeft het chloor veel effect op de pakkingen en moet ik mijn SMP300 thuis laten? Of is het effect te verwaarlozen? Of kan het chloor bij duurdere horloges niet bij de pakking komen?
Anders neem ik mijn SMP300 niet mee als ik ga zwemmen en moet er een goedkope duiker bijkomen. Anders ben ik zo naakt!
Met een moderne duiker of een die in ieder geval recent op waterdichtheid getest is, maak ik me nooit zorgen. Overigens moet ik wel 'ns terugdenken aan de jaren '80, toen iedereen met een Swatch zwom en douchte. Nooit een probleem. Ach misschien hadden we allemaal geluk…
Er zijn nogal wat mensen met ‘professional diver’ s die in de praktijk gaan zwemmen met een casio of “goedkope” Seiko duiker. (E.g. SKX of Monster). Hopelijk kunnen de duurdere horloges echter minimaal even goed tegen wat chloor of zout, aangezien ze daarvoor gemaakt zijn. Als je als eigenaar te bang bent dat er iets mis kan gaan en daarom een goedkope duiker koopt voor het echte werk, heb je dus eigenlijk een dure dresswatch, in de gedaante van een duikhorloge, in je bezit! Just my 2c€’s!
Ik snap dat moeilijke gedoe ook nooit zo. Je hebt een duiker van minimaal 20atm.
Kan die in zee/bad/douche/zwembad? Alleen bij de zee moet je zodra je de kans hebt nog even goed afspoelen en eventueel lekker met de bezel draaien om zand te verwijderen. Verder zie ik nooit een probleem. Ben er mee in sauna en ijskamer geweest. Nooit problemen gehad.
Off topic, maar als het toch vermeld wordt, dan graag juist.
Chloor wordt aan het water in een zwembad toegevoegd om bacteriën te doden.
Voor veel mensen geeft dit juist een irritatie van de slijmvliezen (luchtwegen).
Tik in bij koekel: ‘chloor in zwemwater’ en het wordt je uitgelegd.
Gewoon doen en afspoelen dus.
Ik weet, het is een duikhorloge en daarmee moet je kunnen zwemmen maar als chloor echt heel slecht zou zijn dan zou ik er persoonlijk niet mee gaan zwemmen. Ik weet het is een gebruiksvoorwerp maar ik zie de SMP ook als sieraad en ik ben (bijna overdreven)zuinig op mijn verzameling.
Duiken doe je met een computer en/of Seiko/Citizen. Niet omdat die minder zouden zijn maar veel praktischer voor duikers,
Water in zwembaden bevat ( Chloor ) minimaal 0,5 miligram per liter
en maximaal 1,5 miligram per liter, afhankelijk van de zuurgraad van het water.
Peanuts dus!
Te water met die SMP!! daar is ie voor.
Opgepoetst in de kast is een belediging voor deze klok.
Ongeacht “onze” toepassing zijn er heel veel verschillende materiaalsoorten waar pakkingen en dichtingen van gemaakt worden.
(NBR, EPDM, Neopreen, Siliconen pakking, Nitriel, en nog veel en veel meer. Geen idee wat de horlogemakers allemaal gebruiken). Elk materiaal heeft andere sterke en zwakke punten.
Aan het eind van zijn levensduur krijgt een pakking last van vormverlies of scheurtjes. Gewoon tijdig vervangen. Ik zou zeggen elke 2 jaar zeker, elk jaar is nog veiliger, vooral bij lagere WR waarden, of als je gaat snorkelen.
Mij lijkt ook dat met n er testje vooraf en naspoelen achteraf is er wel tegen moet kunnen. Doch, zelf zou ik ook niet met zo n dure klok t water in gaan. Ik noem t niet voor niets m’n deskdivers en online surfhorloges