Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.
Los van het feit of er wel of niet juridisch juist gehandeld wordt door de Douane, een voorbeeld:
http://www.peekadvocaten.nl/peek-van-de-week/douane-stelt-zichzelf-boven-de-wet-en-de-rechtspraak
Daarbij is de Wet ook vrij simpel…iedere particulier is BTW plichtg…EU landen hebben dit netjes onderling geregeld…koop je buiten de EU zul je dit gewoon moeten afdragen bij invoer in de EU.
Uiteraard is een Rolex of Breitling interessanter dan een Tissot of Hamilton, maar dat doet niks met de BTW plicht.
Hoe krom ook, je kunt denk ik beter een moord plegen dan proberen de Belastingdienst te naaien
Uitvoer uit Zwitserland is het probleem niet, het gaat om de invoer in EU-gebied.
Waar was je, ABB, Andaldo energia ?
Hotel du parc ?
On a related note, vroeger - voor mijn horlogehobby - kwam ik wel eens in Andorra. Heeft iemand ervaring met horloges kopen in dat soort staatjes? Het bulkte er in ieder geval van de juweliers.
Een kameraad heeft in Zwitserland een Sea Dweller gekocht en gezegd dat hij de btw dus zou betalen als hij in de EU kwam. Dit is dus financieel interessanter, aangezien hij dit niet heeft aangegeven. Hij is wel met de auto geweest.
Maar indien je ooit je uurwerk door verkoopt, zou dit dan problemen geven?
Nee. Dit moet geen probleem opleveren.
Dus als je in Zwitserland bent, vraag je de btw achteraf te betalen en je koopt een uurwerk voor 21% goedkoper als hier in België indien je dit niet zou aangeven?
Dat lijkt me onmogelijk. Normaal gezien moet je je persoonlijke gegevens geven (incl inzage paspoort) als je iets koopt in Zwitserland en de btw niet betaald. Ga je het horloge niet aangeven (uitvoeren en invoeren in eu) krijg je automatisch een naheffing, anders zou de verkoper aangeslagen worden voor deze naheffing.
Dit is weliswaar een heel erg oud topic, maar ik kom net terug van vakantie met wat relevante input op de oorspronkelijke vraag. De reis ging naar Italië, Slovenië en vervolgens hadden we er nog twee nachten Luzern aan vast geplakt.
De huidige stand der dingen in Luzern is als volgt:
Een simpele bruch scoren is geen sinecure. Wij zijn uiteindelijk geslaagd bij Lokal naast de rivier en het stadsmuseum.
Bij alle overige tenten waren ze al begonnen met zware pasta’s en hoofdgerechten, en Kraut is veganistisch, dus daar kon ik geen fatsoenlijke Cappucino scoren. Lokal is een leuk tentje.
Het centrum is erg compact, en als je er buiten woont is de stad maar “meh”. Alles is goed af te lopen en er zijn trolley-bussen aanwezig, dus bereikbaarheid is geen probleem, maar ik kan de stad niet bepaald verheffend noemen als je het oude centrum even niet mee rekent.
Zodra je in het centrum aanbeland bent is het prachtig, met de rivier die er door stroomt, en de vele bruggen, zoals deze houten uit de 15e eeuw, en deze stuw die een watervalltje genereert:
Verder wordt de stad gedomineerd door de uitloper van het meer, dus krijg je dit soort uitzichten:
Is Luzern een bezoek waard? Tja. De rit van Villach naar Innsbruck naar Luzern was eigenlijk mooier dan Luzern. De stad voelt, ondanks de vele mensen, dood en sfeerloos aan. Het is bepaald geen Verona, zeg maar. Zwitserland illustreert wat mij betreft eens temeer de visie die ik er op kreeg door de werk gerelateerde reizen er heen: Mensen komen humorloos, droog en behoudend over.
De enigen waar ik goed mee kon lachen waren een stel aldaar wonende buitenlanders. Daar zaten Vlamingen uit Kossovo, Nederlanders en Italiaanse Brazilianen bij. Zwitserse mensen zijn allemaal uitermate correct en behulpzaam als je ze wat vraagt, verder, maar ik zou dood nog niet in het Duitstalige gedeelte van Zwitserland willen liggen.
Enfin. Horloges.
In de Grendelstraße heb je Bucherer liggen met Cartier, Breguet, Rolex, hun eigen merk en veel meer. Het is een mooie zaak met meerdere verdiepingen waar ik een aantal Breguets heb gepast. De verkoper was een aardige Koreaanse meneer die de wenkbrauw omhoog trok en met een glimlach “ah, meneer draagt een Grand Seiko” zei, om vervolgens te vertellen dat Bucherer in Zwitserland ook Grand Seiko gaan voeren.
Hij wilde me de nieuwe Type 20 laten zien, maar ik vond dat een oninteressante run of the mill Fliegerchrono, dus trok ik hem mee naar de Classiques. Heremijntijd wat zijn die dingen blaartrekkend mooi. Ik ga jullie niet vervelen met telefoonfoto’s, want die heb ik niet gemaakt, dat vond ik op dat moment vulgair.
Ik heb daar wit en rood gouden horloges gepast met emaille wijzerplaat en met gouden guilloché wijzerplaat. Vervolgens heb ik deze nog omgeklapt:
Ik vrees dat dat hem is. Als ik ooit nog eens veel geld in een dress watch wil steken is dat voor mij de shit. Een Breguet Classique guilloché met twee wijzers in een roségouden kast.
Het uurwerk heeft uiteraard een Breguet overcoil en een off-center rotor. Het horloge is fantastisch plat, maar dankzij het groefpatroon over de middenkast is hij dynamisch aanwezig op de pols. Hulde.
Eénmaal buiten merkte ik dat er in de Grendelstraße meer loos is. Er is minstens nog één juwelier, en dan zijn er boutiques van:
- Omega
- IWC
- Bvlgari
- Jaeger Le-Coultre
- Patek Philippe (wat in een dodgy soort halletje zat, die moeten zich schamen)
- TAG Heuer
- Breitling
Ik kan nog wat gemist hebben. Ik merk wel dat 99% van de horloges die ik er zag me niks meer doen, eerlijk gezegd. De hobby heeft me wat blasé gemaakt, dus Cartier en Breguet uitgezonderd… Breitling doet nog leuke dingen.
Dan is er nog de Kapellgasse, waar ik zowel Breguet als Parmigiani Fleurier gepast heb. Grappig genoeg deed de Tonda chronograaf me minder dan niks, en de verkoper en ik waren het er roerend over eens dat HET model van Parmigiani Fleurier de GMT Rattrapante was, maar die was uitverkocht. De Juwelier heet Les Ambassadeurs en is een leuke tent met wat apartere merken.
Verder ben ik nog langs Vacheron Constantin op diezelfde Gasse gelopen. Maar die hadden voor zo’n 35.000 ballen een horloge in de etalage liggen waarvan het uurwerk te klein was voor de kast, waardoor de datum te ver naar de midden-as stond. Als je zulke luie reut in je etalage gooit hoef ik al niet meer naar binnen, dacht ik bij mezelf. Voor de nieuwsgierigen, het ging om de Patrimony self winding in 40 mm. Wat een blamage, wat lui, wat slecht.
De prijzen zijn er vrij gewoon. Ik heb het idee dat je voor een Omega beter naar Gassan op Schiphol kunt, zeg maar. Een Rolex OP doet 5800 CHF, als een soort van Big-Mac-Index. Er zal dus eens 100 a 120 Euro tussen zitten na conversie, maar de kool is het sop niet waard. Tel daarbij op dat je aan de waterkant 7 Euro voor een matige cappucino betaalt, en het beeld doemt in mij op dat ik maar liever niet naar Zwitserland ga om een horloge te kopen, ook geen Grand Seiko.
Tot slot is daar de Zwitserse cuisine. Die is kut. Echt heel, heel erg kut. Iets met grote worsten en Rösti voor een godsgruwelijk hoge prijs. Meestal staan er dan ook Italiaanse gerechten op het menu, dat wordt al wat beter, maar wij hebben een Indiaas restaurant opgezocht. De naam is een beetje badoem-tsj, maar “Gourmindia” aan de Baselstrasse serveert een erg mooie Rogan Josh, en een meer dan uitstekende Tandoori met boter-naan, een fijne lassi en een meer dan passabele vegetarische soep. We hebben uitstekend Indiaas zitten eten in Zwitserland.
8 jaar geleden, toen ik met de motor door het Franstalige gedeelte van Zwitserland kwam om naar Le Locle, Neuchatel en La Chaux-de-Fonds te gaan vond ik het ook al sfeerloos en kut, en heb ik ook bij Maharajah aan de Rue de Balance zitten eten, wat ook al uitstekend was, maar erg duur. Ik heb nog de stiekeme hoop dat het Italiaanse deel van Zwitserland wel leuk is, maar ik hou m’n adem niet in.
Mijn tip?
Blijf weg uit Zwitserland, ga lekker naar Italië. Het is leuker, het is goedkoper, de pasta’s zijn beter, het eten is überhaupt beter, de mensen zijn vrolijker en op de keper beschouwd is de architectuur veel mooier.
Als je horloges wilt kijken zou ik op weg terug even een dagdeel aanwippen om vervolgens zo snel mogelijk richting Frankrijk te karren, teneinde de onbeschaafdheid van de Duitse Autobahn te vermijden.
Ik zou de Rolex-boetiek absoluut proberen.
@Fate_Amenable_To_Change Wat een heerlijk verhaal weer! Verhelderend wat betreft horloges en de Zwitserse cuisine (die blijkbaar niet veel beter is dan de Nederlandse)
“Probleem” wat ik hier nog niet heb horen noemen (of ik heb er overheen gelezen) is ook vaak de wisselkoers. Recent terug uit Gibraltar. Mooie prijzen en zo niet dan valt er vaak ook nog wel te onderhandelen. Btw vrij kopen in de winkels geen enkel probleem, maar als je dan van ponden terugrekent naar euro’s lever je weer heel veel in en is het voordeel marginaal. Voor een paar procent koop ik dan toch liever in Nederland.
Dat is echt gelul overigens, maar vermakelijk verhaal verder. Mijn ervaring is ook dat kopen in Zwitersland heel weinig scheelt. Kun je beter doen in de VS of Azië.