Horloge inlopen?

Goedemorgen!

Ik ben sinds een paar dagen eigenaar van een Certina DS1 met powermatic 80 uurwerk.
Vooraf las ik dat veel van deze uurwerken ook zonder COSC certificering zeer nauwkeurig lopen.
Mijn exemplaar lijkt stabiel -6 seconden per dag te draaien.
Na een zoektocht op het forum vond ik dat mechanische horloges dikwijls moeten inlopen, maar het lijkt erop dat veel horloges daardoor juist langzamer gaan lopen na circa een maand… Een nog dikkere min is niet bepaald wat ik wens!

Een afwijking in de min van 6 seconden stoort mij. Was het 6 seconden plus dan was het wel acceptabel maar een horloge dat te langzaam loopt is storend.

Wat denken jullie, is de oplossing voor dit horloge om het nog even aan te kijken en in te laten lopen, of moet het opnieuw gereguleerd worden?

2 likes

Eerst aankijken denk ik. Wat is de aangegeven afwijking voor dit horloge in de papieren? Andere horlogeliefhebbers mogen me onderuithalen als ik het fout heb maar als het daarbinnen valt zal garantie denk ik niet aanspreekbaar zijn. Maar misschien dat een horlogemaker het in kan stellen op voorlopen. Dit lijkt me prettiger dan een achterlopend horloge.

Het powermatic 80 uurwerk leek niet zo makkelijk te reguleren dacht ik gelezen te hebben

Het reguleren werkt niet op de traditionele manier inderdaad.
In het powermatic uurwerk werkt het met 2 excentrische schroefjes op de balans.

1 like

Hoe leg je 's avonds je horloge weg, misschien dat in een andere positie je in de plus komt.

1 like

Ik heb nog nooit van inlopen gehoord. Wel dat een uurwerk te reguleren is, daar is op dit forum genoeg over te vinden.

Ik weet dat dit bij seiko uurwerken wel eens voorkomt, in de eerste paar maanden kan het nog enigszins veranderen en daarna loopt hij redelijk constant. Deze uurwerken zijn overigens niet bepaald goed gereguleerd vanuit de fabriek, wellicht dat het daarmee te maken heeft.

4yVz

Ik heb ook wel vaker van dit fenomeen gehoord, ik zou het even aankijken, misschien wordt het wel beter. Mijn Datejust liep eerst 20 seconden te snel, na letterlijk 1 minuutje reguleren liep hij maar ongeveer 5 seconden te snel (prima voor een vintage). Al gaat dat niet zo makkelijk met deze Powermatic 80’s.

Ik zou me persoonlijk niet zo veel zorgen maken om 6 seconden, ik geloof dat dat nog binnen de fabrieksmarges van Certina valt. Heb een tijd voor het merk gewerkt, alleen eventuele chronometers hebben andere eisen. Mijn Hamilton had een afwijking van 3 sec toentertijd (kwestie van geluk misschien).

Real world example;

3 likes

Ik leg mijne altijd op de zijkant van de kast (kant zonder kroon), dan trekt hij weer wat bij. Ik heb het idee dat vintage daar sowieso een stuk gevoeliger voor is. Vroeger kreeg je advies bij je horloge hoe je hem ‘s avonds kon neerleggen om hem ‘preciezer’ te maken. :sweat_smile:

Goede timing hoor en prachtig horloge die Zenith!

Gebruik je hier een app voor met microfoon?

4 likes

Nee watchcheck op Android telefoon, hieronder kan je de data zien van mijn speedmaster met cal. 3861 over een langere periode

1 like

Dat zou top zijn!
Met trots dragen doe ik zeker, ik ben er blij met het klokje!

1 like

Update: We zijn inmiddels ongeveer een maandje verder.
Horloge loopt nu ongeveer ± 0*, oftewel bijna Quartz perfect!

*Bij dragen overdag loopt ie ongeveer -3 seconden, 's nachts wegleggen op de kroon levert weer +3 op waardoor het per saldo op 0 uitkomt.

Ontdekken op welke zijde die 's nachts compenseert was een leuk puzzeltje, maar die puzzel werd aanzienlijk vergemakkelijkt door de pas ontdekte app Watch Accuracy Meter.
Ik was eerst wat cynisch, hoe zou het met een smartphone microfoon nu lukken om dat te meten, maar het werkt perfect! Daarmee kun je snel de positionele verschillen ontdekken.

De positionele verschillen zijn bij deze Powermatic 80 het grootst tussen dragen om de pols met de 12 naar beneden (-4) en liggen op de 3 (kroon) +3. Alle andere posities zitten daar tussenin.
Vergeleken met wat andere uurwerken hier in huis is dat maar een zeer minimaal positioneel verschil, knap gedaan voor een ‘instap’ uurwerk!

@Chro_No, jouw voorspelling lijkt dus aardig uit te komen, ben benieuwd of het horloge over nog een maand inderdaad op een kleine plus belandt.

1 like

Koop dan beter een kwarts horloge. Binnen + en - 10 seconden is heel erg goed voor een mechanisch horloge.

Of dus een goed gereguleerd mechanisch horloge.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik vooral dit soort dingen meet bij horloges als ik ze net binnen heb. Na een tijdje (of eigenlijk nu) maakt mij een afwijking mij al een heel stuk minder uit.

Desalniettemin is het mooi meegenomen als een horloge knap de tijd houdt, dat scheelt verzetten :slight_smile:

Het feit dat je een grotere afwijking ziet in de verticale standen (kroon of 12u naar onder bijvoorbeels), komt omdat je radjes in deze standen meer wrijving hebben, en de veer dus meer ‘moeite’ moet doen. Als je de wijzerplaat naar boven of onder hebt, logt de grootste wrijving maar op 1 punt.

De meeste, zeker vintage, hebben in verschillende standen, verschillende afwijking. Juist door die te dragen ga je om het einde van de dag rond de 0 seconden komen.

Ook gaat een vers opgewonden veer wat meer kracht hebben en sneller lopen, dan een veer die al een tijd opgewonden is

Vooruit, een laatste update zodat anderen er van kunnen leren.

Inmddels zijn we weer 3 weken verder. Het horloge loopt nog steeds keurig op 0.
Sterker nog, afgelopen 4 weken heb ik het horloge niet verzet en op dit moment loopt die 2 seconden voor. Ik heb het horloge meestal gedragen, maar in de weekenden mocht ie plaatsmaken voor wat robuusters.

Ik vind het werkelijk bijzonder dat een 'instap’uurwerk deze enorme precisie biedt.

Conclusie: Sommige uurwerken moeten kennelijk inlopen en lopen na een tijdje zonder enige aanpassing stabiel en op tijd.