Horloge invoeren uit Zwitserland

In Zwitserland en Italië ook. Dus lekker in Duitsland of Oostenrijk tanken haha! In Duitsland betaalde ik €1,01 per liter bij de goedkoopste pomp (JET).

Belasting in Zwitserland krijg je terug maar je betaalt in NL btw en invoerrechten. Al met al weet ik eigenlijk niet of het voordelig of duurder is.

Beste allen, over dit onderwerp is al veel gezegd. Leuk alle verschillende meningen/ervaringen te lezen. In dit verband had ik nog een paar vragen:

1. Wanneer ik een uurwerk koop uit een niet EU land (Zwitserland of Engeland) en ik kom aan op Schiphol … en ik geef dat netjes aan bij de Douane. Is dat voldoende? Heeft iemand hier ervaring mee?
  2. Berekent/helpt de douanier aan de grens dan wat je moet betalen aan invoerrechten en BTW? En betaal je dat direct of krijg je dan de factuur achteraf? Iemand hier ervaring mee?
  3. Bon/factuur aanwezig, heb ik ook nog andere documenten nodig? Exportdocument uit land van aankoop? En zo ja, maakt de douane dat op in land van aankoop? Of denk ik nu te moeilijk.

NOTE 1) De verkoper/winkel wil het uurwerk niet per post versturen, ik moet het dus zelf ophalen.
NOTE 2) Ik kan eigenlijk nergens een soort stappenplan vinden wat je als particulier wat je dan moet doen, wel voor bedrijven.
NOTE 3) En ja, ik weet dat ik het ook niet kan op geven … maar ik wil het gewoon eerlijk doen en de invoer/BTW erover betalen.

De invoerrechten op een horloge zijn laag, paar euro, maar je betaalt 21% BTW. De meeste couriers rekenen een handling fee van een paar tientjes.

Beste Japio, dank … maar het product wordt dus niet per courier verstuurd. Ik neem het zelf mee. Enig idee hoe het dan zit als het ik het aan de douane opgeef?

Gewoon langs het rode bord gaan, ter plekke betalen, laat je aankoopbon zien en ze gaan rekenen en controleren of er niet een te lage waarde op staat.

1 like

Klopt, dan kun je het ter plekke regelen. De winkel geeft je een formulier mee voor de douane.

1 like

Dank! daar heb ik wat aan. @Japio weet je zo uit je hoofd welk formulier dat is? Dan kan ik de winkel dat alvast vragen.

Verder lijkt het dus redelijk makkelijk. Langs de ‘rode loper’ en direct betalen. Bewijs van betaling meenemen.

aan de Zwitserse grens of het vliegveld zijn hier faciliteiten voor, vraag ernaar bij de winkelier, dan betaal je geen Zwitserse BTW.

Dank … gelukkig heeft de winkelier in Zwitserland de BTW al van de prijs afgehaald! Voor wat betreft de UK moet ik dat inderdaad op het vliegveld regelen (of via een externe accountant in de UK).

Als je dat bij de grens niet meer hoeft te regelen kun je hem ook gewoon meenemen toch?

Dat denk ik ook, maar omdat ik een product uit een niet EU land (feitelijk) exporteer, dacht ik dat ik misschien ook een export document nodig zou hebben. Het gaat dus niet perse alleen om de BTW. Die is er al vanaf (in Zwitserland dan; in de UK niet).

Maar zo te horen kan ik het gewoon meenemen en dan hier bij de Nederlandse douane opgeven en terplekke de invoerrechten + BTW betalen.

Als dat zo is, dan is het makkelijker dan dat ik dacht.