Horloge kast (buitenland?)

Soms kom ik wel eens horloges tegen waarvan ik mij enorm afvraag wat de vorige eigenaar daar mee gedaan heeft. Enorme happen uit de kast, en zelfs uit de onderkant.

Ik laat ze (vaak) liggen, en soms vind ik dat best zonde. Je zou toch tegenwoordig heel makkelijk een nieuwe kast kunnen laten maken?

Heeft iemand hier meer ervaring mee? Wellicht in het buitenland? Ik ben ook lid van een scheerforum, daar heeft iemand ooit enorm goedkoop safety razors (oudewetse scheermessen :wink: ) laten maken in Pakistan.

Ik denk dat er maar weinig liefhebbers zijn die een horloge in een niet originele kast willen hebben.

Ik weet niet wat voor soort horloges je bedoelt, maar opzoek gaan naar een donorkast is denk ik aantrekkelijker.

Ik denk, dat het niet (alleen) is wat de vorige eigenaar(s?) ermee gedaan heeft, maar ook wat de fabrikant ermee gedaan heeft.
Vooral bij de hele ouwetjes zie je nog wel een kasten waarvan de bodem niet van staal is maar van minder duurzaam metaal.
Je ziet ook nog wel eens kasten uit Spritzguss (spuitgietwerk?) goedkoop maar snel aangevreten door zweet en andere bijtende stoffen.
Dunne en/of ondeugdelijke vergulding of andere galvanische laag, die snel weggesleten is, zorgt voor vrijkomen van het basismetaal (messing als het goed is, maar zie boven) dat dan ook sneller aangetast wordt.
Kortom, er spelen meerdere factoren mee.
Dat heeft ook tot gevolg, dat het op zich goede idee van Santa niet altijd makkelijk uit te voeren is. Want alle passende kasten lijden aan dezelfde kwaal.

Ik snap dat de meesten de orginele kast willen behouden, en een donor kast zou inderdaad ook kunnen. Het gaat niet om een bepaald horloge trouwens, ik ben gewoon nieuwsgierig naar de opties en wat anderen zoal doen :wink:

Maar ik ben toch voornamelijk benieuwd naar het laten maken van een nieuwe kast. Er zijn vast meer mensen die wel eens een nieuwe kast hebben laten maken.

@Maurits, dit klinkt wel logisch!

Ik heb het nog nooit laten doen, en ik denk niet, dat ik het ooit zou willen laten doen.
Namelijk: de kosten staan in geen verhouding tot het resultaat.
Zelfs als een driejarige uit verweggistan het werk doet (en dan hebben we het nog niet over de kwaliteit van zijn werk) moet de kast nog professioneel verguld of verchroomd worden, passend gemaakt, verstuurd en noem maar op.
Als het nu ging om een origineel van de hand van Breguet of een andere beroemde horlogemaker, uit edelmetaal (bij voorkeur goud) dan zou ik zeggen, ja, doenik.
Maar een (niet minachtend oid bedoeld) gewoon verguld of verchroomd horloge? Ja, maar het is een leuk model en ik heb er op de markt/internet/weet ik waar weinig voor betaald. Nee, je moet geen goed geld naar kwaad geld gooien.
Is het een familiestuk? Dan kun je proberen het te conserveren. Met laser e.d. kunnen misschien de oneffenheden opgevuld worden. De kast kan nieuw verchroomd of verguld worden. Maar daar houdt het - voor mij tenminste - echt mee op.

Edit:
Of je gaat op zoek naar een vervangende kast. In de hoop, dat je er een vindt, die niet aangetast is. Soms heb je geluk. Maar het kost tijd en moeite.