Horloge kast maken

Leuke serie over het maken van een horlogekast in solide goud. Zo snap je ook waarom een horloge zo duur kan zijn. De beste man, Roger Smith (Engels horlogemaker) heeft verder nog meer leuke filmpjes. https://youtu.be/u7xRjE3Sylw

7 likes

Prachtige serie. Ook de rest van z’n video’s.

Mon dieu wat een klus! valt me trouwens op, bij het afdraaien van de ring, dat er best wat goudsnippertjes vallen. Als je dat een aantal jaar doet ligt er een flink kapitaal op de grond!..
Ik denk dat de fabrieken het zo niet doen? Ik schat in dat die gewoon in één keer een kast uit een plaat materiaal stansen?

Nergens in de wereld is er zoveel goud te halen uit water zuiveringsinstallaites als in Zwitserland, laatst nog een artikel over gelezen. Dat komt echt door fabrieken en ateliers die hele kleine stukjes goud afslijpen en polijsten. Dat is per persoon verwaarloosbaar maar als geheel toch weer een forse hoeveelheid.

Wat ik zo mooi vind aan deze video serie is dat Roger hiermee het werk van George Daniels in een compleet nieuw tijdperk weet te zetten. Daniels heeft het werk van Breguet bestudeerd en via zijn boeken beschikbaar gemaakt voor het publiek op een wijze dat anderen dezelfde skillset zouden kunnen leren. En Roger maakt het modern door dezelfde informatie, inclusief zijn eigen inzichten in video te vangen. Hij zou deze tijd kunnen gebruiken om gewoon zoveel mogelijk horloges te maken, maar hij kiest er bewust voor om deze kennisdeling weer voort te zetten, ik vind het geweldig.

1 like

Het kan op veel manieren. Ik ken iemand die het met een freesmachine doet. Ik ken nog iemand die zijn kasten 3D laat printen. Hie het algemeen gaat weet ik niet​:grin::grin: