Horloge kast openen

Beste horloge liefhebbers,

Ik heb hier een oude seiko die van mijn opa is geweest waarvan ik het batterijtje wil verwisselen om te zien of het nog steeds werkt.
Alleen helaas krijg ik het horloge op geen enkele manier open met mijn horloge mesje, heeft iemand nog tips om de kast open te krijgen?

Groeten Jeff.

Obvious eerste vraag: het is geen schroefdeksel?

1 like

Bedankt voor je reactie.
Als het een schroefdeksel zou zijn dan moeten er toch van die inkepingen inzitten om hem eraf te schroeven?

Wellicht dat het een voorlader is en je het horloge via de voorkant open moet maken.

2 likes

Met een hammer om op zo een kast opener te slaan :

1 like

Ja maar op de eerste foto schijnt er een lijntje te zijn tussen de kast en de deksel.

1 like

Ja, klopt, goeie. Krijg je het mesje er wel tussen? Zo ja, zou ik inderdaad even kijken voor een betere tool. Hoewel niet heel goedkoop:
http://www.ofrei.com/page747.html

1 like

Het gemakkelijkst is een schilmesje in de inkeping te zetten en deze loodrecht stevig aandrukken.
Dan gaat het deksel er steevast van af.

Met vriendelijke groet,
Inca

2 likes

Met deze gaat het beter :

2 likes

Ok bedankt voor de reacties, er zit inderdaad een spleetje tussen de kast en de deksel dus ik ga het weer proberen.

Ik doe het een beetje hetzelfde als een “oyster” te openen. Met een hand de kast en de opener in plaats houden, maar in de lucht, en met de hamer een goede slag geven. Als het te sterk is geslaan, dan gaat de kast achter in mijn hand en dus kan ik niets beschadigen. Meerdere slag kunnen nodig zijn…

1 like

Ik zou niet meteen gaan slaan. Misschien is dit een oplossing, van de leverancier van @brunod . (Ik heb het ding nooit in handen gehad).

2 likes

Bedankt allemaal, het is gelukt.
Ik heb met de hamer een klein tikje op het mesje gegeven en de deksel floepte er zo af.
Batterij inmiddels ook vervangen en na meer dan 10 jaar stil te hebben gestaan met het lege batterijtje erin loopt hij nu weer als een zonnetje.

15 likes

Proficiaat !

2 likes