Ik ben nieuw hier op het forum, gevonden (toevallig) via google, maar wat een info, gaaf.
Ik heb al tijden en seiko kinetic, die nu op zijn laatste benen loopt. Ik wil deze voor mijn verjaardag vervangen door een ander automatisch horloge, nu is oa mijn oog gevallen op het merk TIssot en wel de PRC 200 en Couturier met kaliber ETA C01.211 en PRS 516 met kaliber ETA 2836-2.
Welk model is natuurlijk afhankelijk van smaak natuurlijk, maar kunnen jullie me wat meer vertellen over de verschillende kalibers? Ik zou graag wat meer van de techniek weten en tips van jullie voer automatische horloges in zijn algemeenheid.
Volgens mij is de eerste een quartz en de laatste een automaat. Dus die met ETA 2836-2 is een automaat. Heeft mijn voorkeur maar zal vast iets duurder zijn. Maar ik ben geen expert op dit gebied dus correct me if I’m wrong.
Ik ben nieuw hier op het forum, gevonden
(toevallig) via google, maar wat een info, gaaf.
Ik heb al tijden en seiko kinetic, die nu op zijn
laatste benen loopt. Ik wil deze voor mijn
verjaardag vervangen door een ander automatisch
horloge, nu is oa mijn oog gevallen op het merk
TIssot en wel de PRC 200 en Couturier met kaliber
ETA C01.211 en PRS 516 met kaliber ETA 2836-2.
Welk model is natuurlijk afhankelijk van smaak
natuurlijk, maar kunnen jullie me wat meer
vertellen over de verschillende kalibers? Ik zou
graag wat meer van de techniek weten en tips van
jullie voer automatische horloges in zijn
algemeenheid.
Groet,
Leon
Welkom Leon,
er valt zo veel over mechanische horloges en in 't bijzonder automaatjes te vertellen. Het gaat denk ik te ver om een heel breed verhaal te gaan lopen vertellen. D’r is al een hoop over geschreven op Wikipedia en het Net. Zijn er specifieke dingen die je zou willen weten?
Hoi en welkom , beiden mechanische uurwerken zijn van Eta ( swatch group ) welke aan zeer veel horloge fabrikanten uurwerken leveren, waaronder dus ook Tissot , met een Eta zit je zeker goed qua kwaliteit. Eta 2836-2 staat voor dag / datum aanduiding , en is het werkpaard van Eta. De C01-211 is een redelijk nieuw ontwikkelt versimpeld chrono Eta uurwerk . Als je meer wil leren over de techniek en automatisch kan je het beste gewoon een beetje gaan googelen , dan wordt je vanzelf wijzer.
Bedankt voor je snelle reactie, je zou qua prijs verwachten dat de ETA 2836
Een kwalitatief mindere was. Of moet je dat zo niet zien? Zijn de twee andere horloges, technisch complexer door de chrono?
Als het goed is zijn het beide mechanische. Dat vind ik juist het mooie aan een horloge. Door beweging (mechanisch) het horloge laten lopen en dan ook nog op tijd!
Roept meteen de vraag op of ze beide redelijk nauwkeurig zijn.
er valt zo veel over mechanische horloges en in 't
bijzonder automaatjes te vertellen. Het gaat denk
ik te ver om een heel breed verhaal te gaan lopen
vertellen. D’r is al een hoop over geschreven op
Wikipedia en het Net. Zijn er specifieke dingen
die je zou willen weten?
Betreft de ETA C01.211, volgens mij was dit een
budget automatische chronograaf die ook in Swatch
is/wordt gebruikt. Het uurwerk heeft relatief
weinig bewegende delen en veel synthetische
onderdelen. Dat wil niet per se zeggen dat 't een
slecht uurwerk is. http://forums.watchuseek.com/f2/new-eta-chrono-mov
ement-c01-211-good-news-bad-news-159561.html
En tja, de 2836… bekend werkpaardje als de 2824
(zonder dag aanduiding), die al jaren z’n dienst
heeft bewezen.
zegt het aantal Jewels iets over de kwaliteit van het kaliber?! Want dan zou je concluderen dat de ETA 2836-2 de betere is. Nu ik toch bezig ben, hoe verhoudt de kwaliteit van deze kalibers zich tot die van Seiko Kinetic Perpetual zoals gebruikt in de sportura
Mechanische horloges vergelijken met de Kinetic
techniek, is als appels met peren vergelijken.
Succes.
Hoi,
Sorry, maar de vragen komen op tijdens de reacties, ik zal straks er eens beter voor gaan zitten!
Als ik het goede begrijp is 15-17 jewels voldoende om goed gelagerd te zijn. Is de 2836-2 dan toch beter met 25? Is volgens mij wel ouder concept, meer handwerk?
Wat is er zoveel anders aan een kinect dan, dat kan ik dan weer niet vinden.
Een automaat zoals de 2836-2 krijgt zijn energie door je polsbeweging en bij volledige opgewonden veer heeft deze een gangreserve ( tijd dat klokje kan lopen zonder beweging ) van ongeveer 42 uur. Een kinetic slaat deze energie op in een soort accu/cel , en kan dus veel langer stil liggen.
Ok, bedankt dat betekent dus eigenlijk dat de kinetic smokkelt en een stukje elektronica gebruikt
Ps. Ik heb nog wat gezocht op de ETA C01.211 in de Tissot modellen, hier en daar lees je over opwind problemen van dit kaliber. Is dat hier bekend van de modellen PRC200 en de Couterier?
Ok, bedankt dat betekent dus eigenlijk dat de
kinetic smokkelt en een stukje elektronica
gebruikt
Ps. Ik heb nog wat gezocht op de ETA C01.211 in
de Tissot modellen, hier en daar lees je over
opwind problemen van dit kaliber. Is dat hier
bekend van de modellen PRC200 en de Couterier?
Nee, een Kinetic is een “gewoon” quartz horloge dat een beetje mechanica smokkelt
V.w.b. de C01.211: Persoonlijk ben ik er niet zo’n fan van, omdat het een budget kaliber is met best veel plastic onderdelen. Een Valjoux 7750 vind ik dan een betere optie, een zeer bekend werkpaard, dat ook in duurdere Breitlings en IWC’s wordt gebruikt.
Begrijp dat goed horloge lang mee gaat, echter prijskaartje voor mij ook belangrijk. Ik vind de tissot prs 516 mooi, iets in dat model of als de prc 200 is wat ik zoek. Begrijp dat ik qua kwaliteit eerder naar de prs 516 kan gaan?
Misschien hebben jullie meer tips na aanleiding van mijn EHBO lijst
Vereisten = minimaal op te geven wensen voor je horloge:
-stijl: redelijk strak en simpel
-vorm: rond,
-uurwerk in 't horloge: automaat
-budget: max 750
-staat: nieuw
Voorkeur = wensen die je optioneel aan kunt geven, zodat we nog gerichter kunnen helpen zoeken:
-uitstraling: strak met weinig tierelantijnen
-materiaal: staal en titanium
-band: metaal
-complicaties: minimaal datum.
-kleuren: uhm… spreekt voor zich? Staal evt geborsteld met blauw of zwarte plaat
-verkoper: , authorized dealer NEDERLAND
-herkomst: Zwitsers, Japans
-voorkeur voor merken: gezien Tissot Certina Seiko niet echt voorkeur (Tissot prs 516, certina ds Action)
-andere wensen: mate van waterdichtheid 100 mtr min. En mogelijk transparante achterdeksel eventueel
Afknappers = zaken die je niet graag in/op/aan ’t horloge ziet zitten kun je hier optioneel aangeven:
-esthetische punten: geen goud, niet teveel cijfers en meters of opzichtig
-materiaal: geen lederen band
-functies:
-bepaalde stijl: duiker, flieger, etc.
-uurwerk: wil een automaat (gaat me meer om goede techniek automaat dan om merk horloge
-overige voorkeuren. )
er valt zo veel over mechanische horloges en in
’t
bijzonder automaatjes te vertellen. Het gaat
denk
ik te ver om een heel breed verhaal te gaan
lopen
vertellen. D’r is al een hoop over geschreven
op
Wikipedia en het Net. Zijn er specifieke dingen
die je zou willen weten?
Betreft de ETA C01.211, volgens mij was dit een
budget automatische chronograaf die ook in
Swatch
is/wordt gebruikt. Het uurwerk heeft relatief
weinig bewegende delen en veel synthetische
onderdelen. Dat wil niet per se zeggen dat 't
een
slecht uurwerk is.
En tja, de 2836… bekend werkpaardje als de
2824
(zonder dag aanduiding), die al jaren z’n
dienst
heeft bewezen.
zegt het aantal Jewels iets over de kwaliteit van
het kaliber?! Want dan zou je concluderen dat de
ETA 2836-2 de betere is. Nu ik toch bezig ben, hoe
verhoudt de kwaliteit van deze kalibers zich tot
die van Seiko Kinetic Perpetual zoals gebruikt in
de sportura
Tico heeft je zo te zien al van een mooie link voorzien. Nog even opmerking, vroeger was het idd een teken van hoe meer jewels, hoe beter/duurder/luxer/etc. een horloge vaak was. Die jewels (synthetische robijntjes) zijn er namelijk voor om slijtage van bewegende onderdelen te helpen verminderen. En hoe meer onderdelen er zijn, hoe meer van die steentje nodig zijn. En hoe meer onderdelen, hoe gecompliceerder het horloge, etc etc.
Kanttekening is dat hoe meer bewegende onderdelen hoe meer er vaak ook iets kapot kan, met slimme constructies met minder onderdelen soms duurzamer kan zijn, en dat door het beeld van hoe meer jewels hoe beter/luxer/gecompliceerder/etc het uurwerk sommige merken maar jewels in een uurwerk lopen te “proppen”. Soms terwijl ze amper/geen toegevoegde waarde lijken te hebben. Zo dacht ik dat een seiko 7s26 en een 7s36 iets van 2 jewels verschillen, maar die 2 steentjes zitten op een onderdeel wat geen nut lijkt te hebben. Tja, wat zegt 't aantal jewels dan nog?
Misschien hebben jullie meer tips na aanleiding
van mijn EHBO lijst
Vereisten = minimaal op te geven wensen voor je
horloge:
-stijl: redelijk strak en simpel
-vorm: rond,
-uurwerk in 't horloge: automaat
-budget: max 750
-staat: nieuw
Voorkeur = wensen die je optioneel aan kunt
geven, zodat we nog gerichter kunnen helpen
zoeken: