Ik heb een museumjaarkaart gekregen en vroeg mij af of er ook horloge / klokkenmusea in Nederland waren…
Ik kom alleen op de site van het Zilvermuseum in Schoonhoven, waar ze ook klokken schijnen te hebben, maar zie daar niets van…
Weten jullie waar in Nederland ik kan informeren??
Bedankt alvast
1 like
25tien
12 september 2017 om 08:08
2
In Asten heb je ook een klokkenmuseum!
2 likes
Ja ok das de gieterij en museum
1 like
25tien
12 september 2017 om 08:09
4
Jij vroeg naar een klokkenmuseum
3 likes
koekoek
12 september 2017 om 08:22
6
Op de Zaanse schans zit een klokken museum. Zelf ben ik er nog nooit binnen geweest (of als klein kind misschien wel) maar ik weet wel dat het er zit
1 like
JeR
12 september 2017 om 08:28
9
Enigszins gerelateerd: museum speelklok in Utrecht.
Eise Eisings planetarium in Franeker
1 like
Thanks, ik dacht dat dit alleen automaten en pierementen waren en geen klokken … ?
Eise Eisings lijkt me heel gaaf, veel van gehoord jah!
Thanks
Dennis
12 september 2017 om 08:34
12
Ben heel vaak op de Zaanse Schans geweest , zat ernaast op school, er zijn dacht ik alleen klokken, kan mij niks herinneren dat er ook horloges zijn. Ging op de Zaanse Schans vooral naar het snoepwinkeltje en kaasmuseum om kaas te proeven.
2 likes
Ik denk ook niet dat ern een specifiek horlogemuseum of horloge gedeelte ergens in NL is… helaas
JeR
12 september 2017 om 08:52
14
Ben zelf nooit in museum speelklok geweest, dus weet niet precies wat ze er allemaal hebben. Vandaar ook ‘gerelateerd’, aangezien de techniek achter automatons vaak vergelijkbaar is met klokken
1 like
Rolf_K
12 september 2017 om 14:13
15
Planetarium, Franeker, telt dat ook ?
3 likes
Het Eise Eisinga planetarium in Franeker.
Of we het een klok mogen noemen is een discussie, maar tijdsmeting is wel degelijk aan de orde. Mechanisch, no less.
https://goo.gl/maps/QmyAL5ewTDU2
Je was me voor. Ja, dat telt.
2 likes
Rolf_K
12 september 2017 om 14:50
17
oervader van de Nederlandse klokken zou ik zeggen!
2 likes
Ik zou je gelijk willen geven, maar ja, Christiaan Huygens…
Christiaan Huygens, FRS (/ˈhaɪɡənz/ or /ˈhɔɪɡənz/; Dutch: [ˈɦœyɣə(n)s] ( listen); Latin: Hugenius; 14 April 1629 – 8 July 1695) was a prominent Dutch mathematician and scientist. He is known particularly as an astronomer, physicist, probabilist and horologist. Huygens was a leading scientist of his time. His work included early telescopic studies of the rings of Saturn and the discovery of its moon Titan, the invention of the pendulum clock and other investigations in timekeeping. He published ma...
Die man heeft veel betekend in de horlogerie. Hij wordt nog steeds expliciet genoemd in het museum in La Chaux De Fonds.
1 like
Scudo
12 september 2017 om 15:17
19
Eise Eisinga planetarium wordt aangedreven door een uurwerk van een Friese staartklok. Ze hebben er ook een aantal andere klokken in het naastgelegen pand. Erg mooi om eens te gaan bekijken.
Het museum in Schoonhoven heeft helaas geen klokken en horloges meer. Het is nu alleen nog maar het Zilvermuseum.
Het museum in de Zaanse Schans is wel leuk, maar verwacht daar geen horloges.
1 like
Rolf_K
12 september 2017 om 16:46
20
Ja je hebt helemaal gelijk natuurlijk, hoe kan ik goeie ouwe Chris vergeten… !!!
laten we Eise maar ‘een van de’ oervaders noemen dan
1 like