Horloge kopen: geen doos/papieren aanwezig

Beste allen,

Ik zit met het volgende. Zo nu en dan stuit ik op mooie horloges zonder doos of papieren. Dit hoeft geen probleem te zijn. Ik heb immers van een goede juwelier een authentieke omega gekocht zonder papieren.

Dus er zullen vast meer authentieke horloges zijn zonder papieren.

Op marktplaats zie ik ontzettend veel replica’s. Op ebay kom ik losse, blanco certificaten en losse doosjes, boekjes etc tegen.

Hoe weet ik nu of ik een originele heb? Of hoe kan ik dit nu na gaan?? ik zie replica’s waar ik totaal geen verschil zie met foto’s van de originele.

Dit alles maakt mij vrij paranoia om tweede hands horloges te kopen van particulieren… :frowning:

Mijn Italiaanse schoonzoon zegt. “Vertrouwen is mooi, Niet vertrouwen is verstandig”:smiley:

Tegenwoordig is de aanwezigheid van een doos en/of papieren ook geen garantie dat het horloge een originele is.
Er is een levendige handel in lege dozen en papieren.

Let op voor vintage…
Je hebt niet alleen kans op namaak, maar ook kans op een horloge bestaande uit verschillende (niet originele) onderdelen.

Mijn raad is om het met mensen die er iets van kennen te overleggen. Zo probeer ik toch altijd te handelen.

Het mooiste voorbeeld is hier een vintage Rolex van. Zoveel vintage rolexen aangeboden die niet orgineel zijn oid. Je kan dan foto’s van het horloge plaatsen op een fora gericht tot dat ene merk. En als er dan iets niet klopt zullen de experts het wel zeggen. (tu)

… en probeer na te gaan of de verkoper een bekende is in het milieu.

Hoe ouder het horloge, hoe minder vaak er accessoires en papieren bij zijn. Bij een horloge van < 5jaar zou ik al eens beginnen na te denken.

vertrouw je het boeltje niet of heb je een slecht gevoel, laat het horloge dan passeren. Er komt wel een volgende. :wink:

Veel succes met je beslissing!

Gr, Glenn

EDIT: ik had me bij deze reactie gericht tot vintage, hopelijk heb je er toch wat aan.

1. First buy the seller, then buy the watch.

Doe je huiswerk, met wat zoekwerk op het internet vind je zelfs (bij wijze van spreken :smiley: ) de schoonmaat van de verkoper.

1. In Rolex ben ik niet zo thuis, maar voor wat betreft Breitling zijn het net de recente modellen die nagemaakt worden en niet zozeer de oudere.

Sommige modellen maken ze zelfs helemaal niet na, of kan je van op een kilometer afstand reeds herkennen ( B1, Emergency, Aerospace )

Andere zijn haast een 1:1 copy. Vooral de Skyland heeft beruchte replica-broertjes.

Tot nu toe heb ik hier op het forum al wat gekocht en steeds tot volle tevredenheid. Kies wel de mensen uit die hier al wat langer zitten en die een reputatie hebben hoog te houden.

1. Geen papieren kan de prijs wel stevig drukken ( maar dan ook later mocht je eventueel willen doorverkopen )

En zoals Nivelacuso zegt: alles wordt nagemaakt: zelfs de papieren en de boxen.

En o ja, ook het gelaserde kroontje op de Rolex en de little B op de Breitling-bezel.

Is al vaak gevraagd en heel simpel: vintage, altijd voorleggen aan liefhebbers en niet aan dealers. Bij jonge horloges: verkoper voorleggen even samen naar de merkdealer te gaan om te laten checken.

Lees dit verhaal ook even:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,174536,174577#msg-174577

:smiley:

Vertrouw in elk geval niet op mij… :wink: :smiley:

Wat kan helpen zijn foto’s van het horloge maken en ons erop los te laten… vraag natuurlijk wel aan de verkoper of dat mag…

Van modern (of jong gebruikt) mag je eigenlijk verwachten dat de juwelier je een betrouwbaar advies geeft. Met populair vintage moet je tot achter de komma voorzichtig zijn.

gr. Roel

Krabong Schreef:

:smiley:

Vertrouw in elk geval niet op mij… :wink: :smiley:

Juist wel toch…je bent er toch achtergekomen dat het een nepper was.

Maar wat ik vooral wilde aangeven,ook al koop je bij een betrouwbare handelaar kan het nog mis gaan.
En in dit geval zag de handelaar het zelf ook niet.

En het is jammer dat ik moet zeggen juweliers zien soms ook niet verschil tussen een nepper en een echte.
Kan het niet meer vinden maar er was zo`n geval met een Breitling hier.
En ook iets met een IWC Portuguese.

Zo zwerft er een IWC Aquatimer op een Engelse site voor 700 GBP; geen dozen, geen papieren (website van ‘gumtree’). Dit houdt onze Britse horlogevrienden ook al een paar dagen bezig.

In ieder geval helpt het om goed na te gaan of de verkoper een goed historie heeft op diverse sites. Een goede beoordeling op eBay zegt me niet zoveel. Hij kan ook koper zijn! En kijk op eBay ook eens naar de andere spullen die een verkoper aanbiedt! Soms zijn dat heel andere dingen dan horloges. Dan heb ik ook wel bedenkingen!

Ik koop in principe alleen hier en op TZ-UK van een particulier. En idd: ik zoek me suf naar info over de verkoper.

Menno

Oke bedankt voor de reacties allemaal.

Een expert meenemen zal niet lukken aangezien ik geen vrienden heb die zich ook maar iets boeien voor horloges. Die weten er dus niets van af, laat staan dat ze een authentieke omega kunnen onderscheiden van een kermishorloge…

Op ebay is het dus onmogelijk om samen naar een juwelier te gaan. Op marktplaats moet dus afgesproken worden.

Maar hieruit neem ik op dat zo goed als iedereen de wat duurdere klokjes kopen bij; of juweliers, of bekende verkopers van dit forum of het tz-uk forum? En zich niet snel wagen aan een horloge van 1.000,- euro + dat van een ander land af komt, zijnde van een particulier.

Jep, dat klopt.

Het is een blijft een risico als je van een (vreemde) particulier koopt. Bij vertrouwde mensen, zoals je hierboven aanhaalt, ben je zo goed als zeker.

Gr, Glenn.