Horloge kopen - identiteitskaart copy ?

Ik zie op een site van een Italiaanse horlogehandelaar dit:

ATTENTION: For the purchase can be considered concluded it is necessary to send, at the end of the ordering process, a copy of your identity document

Kan/mag dit zo maar ? Ik zou dit nu niet bepaald veilig vinden…

Nee.

Zie: website rijksoverheid.nl

NEE. Dit mag absoluut niet! Er zijn maar weinig gevallen waarin het toegestaan is. Mocht je twijfelen en er wordt een kopie gemaakt door een niet overheidsorganisatie, streep je bsn door en schrijf over de kopie de datum en waarvoor het bestemd is. In de anwb winkel zijn hoesjes te koop welke je over je paspoort, id kaart of rijbewijs svhuift alvorens er een oopie gemaakt wordt. Voor digitaal kan je gebruik maken van de id app van de rijksoverheid.

http://www.brandizzi.com/acquista.html

Waarom zou dit niet mogen? In Nederland legitimeer je toch ook wanneer je een bankrekening opent, boven een x bedrag aan spullen koopt en als je een relatief duur horloge aan een handelaar verkoopt.

ryan Schreef:

Waarom zou dit niet mogen? In Nederland legitimeer
je toch ook wanneer je een bankrekening opent,
boven een x bedrag aan spullen koopt en als je een
relatief duur horloge aan een handelaar verkoopt.

Omdat banken bij de wet verplicht zijn om jouw identiteit vast te stellen. evenals een werkgever die een nieuwe werknemer in dienst neemt.
Dat kopers van (oude) horloges een kopie van een identiteitsbewijs dienen af te geven of te tonen is onzin.

ryan Schreef:

Identificeren ja, maar een kopie van je paspoort maken is niet toegestaan en bovendien erg dom.

Bij een collega van me is een scan van z’n paspoort gebruikt om de energieaansluiting van een huurhuis op z’n naam te zetten. Een paar weken later kwam Essent met een rekening van een paar duizend euro en de politie aan z’n deur omdat er een wietkwekerij op z’n naam stond.

ryan Schreef:

Wat jij hier aangeeft is een deel Wet op de identificatie en deel Wet registratie ongebruikelijke transacties.
Wat TS aangeeft valt hier buiten denk ik en wordt over het algemeen afgeraden. Maar het zijn jouw gegevens, je mag er mee doen wat je wilt. Persoonlijk zou ik het niet doen.

Ik doe het zeker niet - maar ik vind het toch een ongebruikelijke manier van werken.
Rare jongens die Italianen :wink:

Soli Schreef:

Nee.

Zie: website rijksoverheid.nl

Ik wist niet dat ze in Italie ook die site gebruiken voor hun regels?

Zonder al te flauw te zijn - de regels in andere landen kunnen afwijken van Nederland. Zover ik weet zijn er geen EU regels mbt het vragen van paspoort kopieen en ik heb werkelijk geen idee of het wel of niet mag in Italie.

Wat in Nederland niet mag is niet de facto verboden in andere landen. Aangezien jij in Italie koopt zullen de regels aldaar gelden en niet de regels die ons land heeft bedacht.

Laag ik nu bijna de gehele dag bezig zijn met bestrijding van identitietsfraude…

Je legitimeren of je id of pp laten zien, is iets totaal anders dan een kopie ervan laten maken. En ook in Italie mogen ze geen kopie maken. Er zijn zeer veel bedrijven die het toch proberen, met als excuus we moeten dat. Wanneer je hierop doorvraagt weten ze echter niet van wie ze dat moeten. Vrij recent zijn we een stuk of tig ordners tegen gekomen waarin per ordner meer dan 100 pp kopieën zaten. Gemaakt door een telefoonwinkel en na gebruik doorverkocht aan…voor 1 euro per kopie!
Je bsn nr, is uitsluitend bedoelt om zken te regelen tussen jou en de overheid, op nieuwe documenten staat deze dan ook op een aparte pagina of op de achterzijde!
In dit topic worden zaken door elkaar gegooid. Zaken doen bij een bank (rek. Openen) dan is de bank door de overheid verplicht om een kopie te maken.
Een hotel maakt een gasten registratie (hotelbriefje) en mag GEEN kopie maken van je paspoort.
Een luchtvaartmaatschappij registreert je pp nr. Enkele maatschappijen hebben van de overheid de verplichting om kopieen te maken en aan te leveren. Er bleken te veel passagiers tijdens de reis hun pp te verliezen…
Je mag je rijbewijs nooit afgeven bij het tankstation wanneer je pinpas het niet meer doet. Je bent nl geen eigenaar van je id, pp of rbw maar alechts een houder!
Geloofme, het loont om er zuinig(er) mee om te gaan.

Koop je een horloge in Italie, dan wil de verkoper waarschijnlijk een zekerheid/garntie van de koper. Maak hierover afspraken in goed overleg, maar verstrek absoluut geen kopie van je paspoort.