Wat zij jullie ervaringen met het kopen van horloges in het buitenland via internet
Ligt eraan bij welke site en wat voor horloge het is. Ik zou eerst onderzoek doen naar de betrouwbaarheid van de site/verkoper.
Hou sowieso rekening met importkosten als je buiten de EU besteld.
Waar ben je van plan iets te bestellen?
Inmiddels al meerdere horloges via Chrono24 in het buitenland (Spanje, Engeland en Duitsland) gekocht. Tot nu toe zonder problemen. Stuur wel altijd eerst een bericht naar de verkoper over zowel de prijs als de levertijd.
Vrijwel al mijn horloges koop ik via internet in het buitenland, nog nooit problemen mee gehad. Wel rekening houden met de eventuele invoerrechten.
Ik heb horloges online gekocht in: Frankrijk, Portugal, Duitsland en Italië. Verder heb ik meer dan 400 transacties(kopen en verkopen) over de hele wereld via Ebay gedaan. Meestal camera gerelateerd en vaak ook kostbare items. Allemaal geen probleem.
Maar het kan natuurlijk ook een keertje fout gaan, dat is niet uit te sluiten.
Dus probeer ik altijd wel eerst een idee van de betrouwbaarheid van de verkoper te krijgen. Ik ga geen duur horloge op Ebay kopen bij een verkoper met weinig feedback of negatieve feedback bijvoorbeeld. Als je twijfelt is het heel goed om bijvoorbeeld om meer foto’s en/of specifieke detail informatie te vragen. Verzoeken om buiten de site om te betalen is ook een no-go. En dat soort dingen enzo.
“Buy the seller”, Nog meer dan het horloge zelf…
Zelf hou ik buiten de EU ongeveer 25% aan bijkomende kosten aan.
On-line heb ik horloges gekocht uit Spanje, Engeland, Frankrijk, Ierland, Oostenrijk, Duitsland en Nederland. En ik heb on-line bestellingen gedaan voor persoonlijke overdracht in Duitsland. In geen van alle gevallen ben ik onheus bejegend of was het goed niet wat het moest zijn. Daar zit bij Stowa, Archimede (vendor zelf), Montredo (grijze broker site), WatchFever (grijze handelaar), SoloJapan (grijze handelaar), Vintage Seiko (vintage handelaar), eGlobalCentral, de Glycine outlet op eBay en één eBay aankoop uit Frankrijk.
De laatste was een vintage Poljot die veel te goedkoop was, en dus ook een Bombay-special dial bleek te hebben. Ding heb ik nog steeds, maar ik heb wel geleerd dat je voor dubbeltjes zelden in de VIP box terecht komt. Maar ook daar was afhandeling eigenlijk prima.
Nooit problemen gehad behalve met één Chinees op de baai die me geen SARB035 opstuurde voor een ridicule bodemprijs. Maar ook daar geld terug gehad, dus geen centje pijn.
En ook dit natuurlijk. Als het echt te goedkoop is het zeker oplichterij.
Ho ho. Het was gewoon een Poljot die in de staat verkeerde die aangegeven stond, alleen de dial werd ietsiepietsie onderbelicht in de beschrijving, en de foto’s waren niet met een macro lens gemaakt.
Of ik opgelicht ben of gewoon zelf niet zo oplette, da’s de vraag. Ik zie het meer als een kwajongensadvertentie.
Ik zelf heb ca 6 jaren geleden een nieuw seiko aangeschaft via internet in een shop in Hongkong
werd vrij snel toegestuurd ik had hem binnen 2 weken .Het horloge werkt nog steeds
een prima horloge .
Al mijn buitenland inkopen zonder problemen. Buy the seller inderdaad. Altijd verzekerd versturen en waar mogelijk via een referentie of forum. Mijn enige probleem is nota bene gewoon hier in NL geweest met een oplichter uit Helmond die mij 200 euro afhandig heeft gemaakt. Politie doet er niets aan. Te druk.
Aan oplichting wordt gewoon weinig aangedaan een bonnetje uitschrijven voor een paar km te hand rijden is makkelijker
Draai maar eens een dag mee. Zul je misschien meer begrip hebben.
Ik heb ook al zo’n 60 horloges uit het buitenland laten komen. Eigenlijk maar 1 x een probleem: een fake Tissot uit de UK. Na de nodige communicatie heb ik de indruk dat de verkoper te goeder trouw was, en niet op de hoogte van deze misser. Geld uiteraard netjes terugontvangen.