Horloge kopen in het UK - hoe het voordeligst betalen?

Wanneer je in GBP moet betalen heb je altijd kosten, maar maakt het iets uit als ik betaal via IBAN/BIC of met Paypal ?

In extra kosten bedoel ik.

Marc-B1 Schreef:

Wanneer je in GBP moet betalen heb je altijd
kosten, maar maakt het iets uit als ik betaal via
IBAN/BIC of met Paypal ?

Wanneer je per bank betaalt met IBAN/BIC gaat dat met “gedeele kosten” of in lekentaal": géén kosten. Wel krijg je uiteraard de valutaconversie.

Helaas kan je niet meer terugzien wat de kosten waren in internetbankieren, maar ik heb voor een betaling een paar maanden terug gekozen voor direct overmaken met IBAN en was op een bedrag van ongeveer 500 euro volgens mij ongeveer 25 euro extra kwijt vergeleken met de directe wisselkoers (zoals je die bijv. ziet op google: “500 EUR in GBP”)

lencoth Schreef:

Marc-B1 Schreef:

Wanneer je in GBP moet betalen heb je altijd
kosten, maar maakt het iets uit als ik betaal
via
IBAN/BIC of met Paypal ?

Wanneer je per bank betaalt met IBAN/BIC gaat dat
met “gedeele kosten” of in lekentaal": géén
kosten. Wel krijg je uiteraard de valutaconversie.

Die gedeelde kosten, dat denk ik niet …
Moet je dat niet aangeven ?

Stel dat je de verkoper 500 GBP moet betalen en je maakt dat over, en de verkoper ontvangt 480 GBP … Ik denk niet dat dit gaat goed komen…

Maar mijn vraag was maakt het uit of ik rechtstreeks via de bank betaal ( IBAN BIC ) of met het systeem van Paypal ?

Andamanen Schreef:

de directe wisselkoers
(zoals je die bijv. ziet op google: “500 EUR in
GBP”)

Deze “middenkoers” is een fictieve koers. Banken hanteren altijd 2 koersen, een bied- en een laatkoers. Daar krijg je mee te maken. Die kunnen ze je ook op de dag zelf vertellen.

Maar je kan natuurlijk altijd Google eens bellen of ze op hun koersen je valuta willen afwikkelen :slight_smile: Je hoeft het resultaat van je gesprek niet te posten :wink:

Paypal rekent erg ranzige wisselkoersen. IBAN + BIC is bij grotere bedragen goedkoper, nadeel is wel dat het een paar dagen kan duren voor de ontvanger z’n geld heeft.

Daarnaast is het zo dat de betaler een PayPal betaling als gift kan terugdraaien met een beetje moeite, dus dat is voor de ontvanger nooit waterdicht.

Paypal. En dan voor wisselkoers van je creditcard kiezen (en NIET voor die van Paypal).

In de regel zijn de valutakosten dan 2% van het bedrag (tenzij zelfde valuta als aan je kaart gekoppeld, geen kosten voor jou als koper).

Check het percentage in de algemene voorwaarden van je creditcard. Ik koos op het percentage een creditcard uit (zo laag mogelijk percentage), en betaalde tot 1-1-2014 0,95%. Na die datum 1,5%. Nog altijd minder dan de standaard 2%.

Kan ook tijdens een vakantie de nodige (verborgen!) kosten schelen.

Succes!

Daarom dus voor omrekening via je cc kiezen!

Marc-B1 Schreef:

“Gedeelde kosten”:

Een betaling tussen banken van verschillende EU-landen net zo duur moet zijn als een overboeking in 1 lidstaat. Betaalt u vanuit het buitenland naar Nederland dan doet u dit met een internationale overboeking. Binnen de EU kan dat gratis. De voorwaarde is dan wel dat de persoon die de overboeking doet, de transactie uitvoert met gedeelde kosten. In principe komt het er dan op neer dat u als particuliere klant van uw bank geen kosten betaalt voor het versturen van het geld. Ook wij als ontvanger van uw transactie betalen dan geen kosten over het bedrag.

Als jij GBP 500 overschrijft, krijgt de tegenpartij die GBP 500. Er zijn, net als bij een binnenlandse betaling, geen kosten. Je moet het inderdaad aangeven.
Mijn bank (ABN Amro in NL) kies automatisch die optie. Neem aan dat anderen dat ook doen. Maar anders kan je het altijd zelf kiezen.

Warroo Schreef:

Daarom dus voor omrekening via je cc kiezen!

Irrelevant bij een bankbetaling.

Je bent slecht geïnformeerd. Voor andere valuta geldt een wisselkoers.

Recent met bijv naar uk betaling nog ervaring mee.

Warroo Schreef:

Je bent slecht geïnformeerd. Voor andere valuta
geldt een wisselkoers.

Nogmaals: Bankbetaling is het goedkoopst. Bij PayPal kan het inderdaad voordeliger zjjn het via je creditcard te doen. Maar de wisselkoers bij een
bankbetaling is altijd goedkoper dan via de creditcard. Bankbetaling via je creditcard is onzin & derhalve irrelevant. Ik twijfel niet aan mijn eigen (beroepshalve) kennis over het onderwerp.

Ik twijfel altijd aan mijn eigen kennis: de enige manier om slimmer te worden.

@Marc-B1: reken bij een bankoverschrijving op 3-5% kosten (bij betaling in ponden). Als het meer is dan 2% betaalt lencoth het verschil!

Warroo Schreef:

Ik twijfel altijd aan mijn eigen kennis: de enige
manier om slimmer te worden.

Terechte opmerking, maar niet in deze context.

@Marc-B1: reken bij een bankoverschrijving op 3-5%
kosten (bij betaling in ponden). Als het meer is
dan 2% betaalt lencoth het verschil!

De kosten zijn nihil, de conversiekosten van EUR naar GBP zijn iets meer dan 0.6%

En hier laat ik het bij, want je weet alles toch beter.

Hoi, ik gebruik al 3 jaar Transferwise om geld van Nederland naar Engeland (waar ik woon) of andersom te sturen. Betrouwbaar en goede wisselkoers.

Euhm,ik woon wel in België - ik weet niet of het veel verschil uitmaakt ?