Waarom een Zwitsers horloge niet kopen bij de bron? De btw is daar maar 6 of 7 procent.
Wat zijn de risico s?? Heb gehoord dat iemand bij een controle op Schiphol, waar het nummer van het uurwerk werd ingevoerd in de douane-computer, alsnog een hele grote boete kreeg! Is dit een (voortdurend) risico, of een broodje aap verhaal?
Is een voortdurend risico, hendrik.
en als je dan de invoerrechten betaald hebt krijg je een betalingsbewijs van de douane,bij een volgende controle moet je dat formulier dan tonen.
is verleden jaar op de televisie geweest bij ““de Mammoetjager”” deze amateur archeoloog is in het dagelijks leven douaneambtenaar die mensen op Schiphol aanhoud en naar de herkomst van hun horloges vraagt.
je mag trouwens wel 3 nep Rolexen of welk ander merk om hebben, daar doet de douane niet moeilijk over.
ook andere nep merkartikelen kun je rustig aandoen.
dus mocht je ooit aangehouden worden dan is je horloge, je merkkleding, je merkschoenen uiteraard allemaal nep
Ik ga altijd met de auto naar Zwitserland, wordt je toch nooit aangehouden door de douane… (ik heb mijn allereerste horloge op die manier in Z’land gekocht)
Maar… zijn de horloges aldaar dan echt voordeliger?
Aangenomen dat je hier bij n (winkel)winkelier n horloge koopt van n gerenommeerd merk met zeg 20% korting
Nee dus! Ik ben net in Zwitserland geweest en heb daar wat prijzen bij echte juweliers vergeleken met die van hier. Er zit nauwelijks verschil tussen (Omega, IWC, Chronoswiss heb ik bekeken). Dus als je hier korting kunt bedingen dan lijkt het mij weinig zinvol om daar zelf te kopen/ Doe het dan via Sayin, komt ook uit Zwitserland via een Nederlandse dame, Marley en je bent zeker goedkoper uit dan hier zelfs in Nederland.
Toch echt veel goedkoper hoor. Ik ben op zoek naar een JLC duetto type nr 266 81 10.
Kan ik in Bazel kopen voor 3500 euro, kost in N.L. met 20% korting 4300 euro.
betekend dit dan dat, als je een klokje in
het
buitenland koopt, je altijd je bonnetjes bij
je
moet hebben als je door de douane (Schiphol)
gaat???
Lijkt me nogal omslagtig…
En wat als je het in Nederland hebt gekocht
en je
komt terug uit bv. Singapore…
groet Arno.
Dan mag je je horloge achterlaten en naar huis
gaan om de rekening op te halen. Echt waar!
groeten Wilko
Dit is lichtelijk onzin…in principe zou een douane beambte kunnen eisen dat je een betalingsbewijs overhandigd, maar om eerlijk te zijn, ik heb redelijk wat afgereisd en over het algemeen, als je gewoon normaal doet tegen die mensen (die ook gewoon hun werk doen) en je horloge om hebt (of kleding aan, of cd’s in je travelpack) dan gaan ze daar echt niet heel moeilijk over doen.
Ze zijn er niet op uit om de prive persoon die iets ergens een beetje goedkoper heeft gekocht te naaien.
Daarentegen al een paar keer meegemaakt hoe een of andere l*l een ontzettend grote muil had (denk SPA reclame) en vervolgens met zijn gezinnetje de koffers helemaal open mocht halen en dan wordt echt over alles gezeurd. Stiekum vind ik dat intens genieten.
een beetje Big Brother…dus het EDOX horloge dat ik in november bij een juwelier in mijn woonplaats kocht zit in de database van de douane??
hoe zit het dan met andere “dure” spullen?? bv. zo’n afschuwelijk dure L. Vuitton koffer (heb ik niet hoor), waar al die BNN’ers mee lopen. Die hebben ook een ordner bij zich met alle bonnetjes?
Of staat er in het systeem dat horloge type…met nr…in Nederland gekocht is?
Ik vind het allemaal nogal ver gezocht. En als je dan je klokje bij Sayin koopt, moet je het eigenlijk nooit mee op vakantie nemen…
Dan mag je je horloge achterlaten en naar
huis
gaan om de rekening op te halen. Echt waar!
groeten Wilko
Dit is lichtelijk onzin…in principe zou een
douane beambte kunnen eisen dat je een
betalingsbewijs overhandigd, maar om eerlijk te
zijn, ik heb redelijk wat afgereisd en over het
algemeen, als je gewoon normaal doet tegen die
mensen (die ook gewoon hun werk doen) en je
horloge om hebt (of kleding aan, of cd’s in je
travelpack) dan gaan ze daar echt niet heel
moeilijk over doen.
Ze zijn er niet op uit om de prive persoon die
iets ergens een beetje goedkoper heeft gekocht te
naaien.
Daarentegen al een paar keer meegemaakt hoe een of
andere l*l een ontzettend grote muil had (denk SPA
reclame) en vervolgens met zijn gezinnetje de
koffers helemaal open mocht halen en dan wordt
echt over alles gezeurd. Stiekum vind ik dat
intens genieten.
Wel gezeur mee gemaakt, toen terug kwam uit Zuid Korea van mijn werk na 3 maanden. Toen ik na een reis van 16 uur door de douane wilde werd ik aan gespreken door een beambte met de vraag:" Zo meneer hebben we nog “leuke spulletjes” gekocht! Waarop ik de man attendeerde dat hij zijn huiswerk beter hoorde te doen, want Zuid Korea is duurder met de voor ons interesante artikelen dan Nederland.
Ondanks dat wilde hij mijn bagage checken, toen heb ik hem een gespecificeerde lijst van meegenomen electronica en andere artikelen laten zien met handtekening en stempel van de douane toen ik op Schiphol uitcheckte. Vervolgens hem geen aandacht meer geschonken en ben doorgelopen.
Wel vervelend vond ik dus de manier van bejegenen en de onkunde van de persoon in kwestie, als hij zijn huiswerk had gedaan had hij de vraag in eerste instantie niet eens hoeven te stellen. (en ja ik was een beetjeknorrig na zo’n lange reis)
En hoe zit het dan als je op bijvoorbeeld marktplaats een rolex koopt van iemand die hem in zwitserland gekocht heeft zonder belasting te betalen? Dan weet ik daar niks vanaf heb ik dan ook een probleem mocht ik er als ik op vakabtie ga uitgevist worden?
Klopt. Daarom dure horloges alleen met originele aankoopbewijs kopen. Blijkt die van buiten de EU te komen -en je bent van plan hem mee op reis te nemen- dan vragen om een invoerbewijs. Is dat er niet, moet je daarmee rekening houden bij de aankoopprijs.
Natúúrlijk niet; het is praktisch onmogelijk gezien alle reis en verhuisbewegingen van mensen bij te houden waar een horloge zich bevindt en van welke lidstaat deze origineel afkomstig is!