Lastig altijd dat gedoe met BTW. Ik kreeg van een relatie eens een mooie Montblanc pen opgestuurd als cadeau…21% aftikken voordat ik het cadeau in ontvangst mocht nemen. Terugsturen was geen optie en zou een heftige belediging geweest zijn…
Eigenlijk in dat geval zou het aan de gever zijn om ook de btw op zich te nemen. Denk dat toch algemeen bekend is dat de btw op cadeaus ook betaald moet worden.
Tja… lastige boodschap om mee terug te gaan naar een gever die dit niet in de gaten had. Bovendien was er lokaal ook al een sales tax voor betaald. Zoals anderen hier al signaleren dubbel belast dus. Maar ja….er zijn maar 2 zekerheden in het leven. Je gaat dood en je gaat belasting betalen
Daar is natuurlijk een reden voor. Als er geen BTW betaald zou hoeven worden bij particuliere verkoop, kunnen inwoners van landen buiten de EU zich als tussenpersoon in laten schakelen, om een BTW-vrije aankoop bij een bedrijf mogelijk te maken.
Of zelf in de UK ophalen… ( ff snel op en neer…
)
Die mensen zullen dan toch eerst BTW in eigen land moeten betalen, dus ik zie niet hoe dat zou moeten werken.
In het VK, waar dit topic over gaat, wel, maar er zijn ook landen en zelfs gemeentes (zoals Samnaun in Zwitserland) waar geen BTW betaald hoeft te worden.
Ja dat is ook fraude omdat je dan bij terugkomst daar aangifte van zou moeten doen (aangezien je dan goederen importeert).
Ik vraag me wel af of t ook fraude zou zijn als je zelf in buitenland wat verkoopt (of als de verkopende partij naar jou toe zou komen)
Het gaat om de in de wet beschreven belastbare handeling, in casu de invoer van goederen, oftewel het, vanuit een derde land, over de grens vervoeren van een goed.
Wat er aan vooraf is gegaan, wie het uitvoert (als in doen), de staat van het goed of van wie het (geweest) is, is niet van belang. Sec de invoer is een belastbare handeling en daarmee onderwerpen aan de heffing van omzetbelasting (oftewel BTW).