Hoi,
Ik ben bezig een horloge te kopen van een particulier in het Verenigd Koninkrijk.
De waarde is ongeveer €800
Waar moet ik verder nog rekening mee houden?
Invoer, Btw verzekering? hoeveel is dat allemaal?
IK hoor graag van jullie
Groet
Reken op ongeveer 25% van de waarde van het horloge, dan zit je aan de veilige kant. Ik moest van de week ook ineens aftikken, had er even niet bij stilgestaan.
Kreeg ineens dit in de PostNL app:
21% over het bedrag van het horloge en verzending + 0.80 cent + 13-17 euro. Dus pak hem beet 180-185 euro
Maar niemand weet toch wat ik betaald heb in principe?
De waarde moet op het douane formulier vermeld worden.
Je gaat al snel naar belastingontduiking… Jur (de mod) zijn favoriete onderwerp.
Bij de belastingdienst (in ieder geval de sectie voor innen) zijn ze echt niet gek. Gewoon netjes opgeven en anders niet doen. Je krijgt anders ook weer gedoe als er tijdens verzenden iets gebeurd.
Inderdaad. BTW over een particuliere transactie…
Even dit draadje heropenen.
Ik overweeg een horloge in de UK te kopen. Nu vroeg ik mij af wat de EU BTW status is. Het horloge is in 2018 geleverd meen ik. Dus pre-brexit, toen de UK nog bij de EU hoorde. Als ik het horloge overneem, met de oorspronkelijke aankoopbon, dan zou je toch zeggen dat het voor altijd EU gecleared is voor de BTW? Die BtW is immers ooit betaald toen de UK nog bij de EU hoorde.
Nee, gewoon BTW plichtig
Ok. Maar stel dat je ooit gevraagd wordt om aan te tonen dat je EU BTW hebt afgedragen over het horloge. Dan kun je dat toch aantonen met de UK aankoopbon uit 2018? Ik kan me niet voorstellen dat je voor elk ooit in de UK gekocht product een export/import transactie moet doen om het EU BTW legal te laten zijn. Destijds lag de UK in de EU.
Dussss… fraude?
Gewoon aftikken en anders niet kopen.
Als je echt belastingontduiking wilt doen moet je in België gaan wonen, dat is daar een nationale sport.
Hoezo fraude, wat is dat nu voor flauwe opmerking. Ik heb horloges van over de hele wereld gekocht en heb altijd alles keurig aangegeven. Alleen is dit vanwege Brexit een wat bijzondere situatie.
En bivendien als ik bij import BTW zou moeten betalen, zou de exporteur het toch ook terug moeten kunnen vorderen?
Het product komt nu weer opnieuw in de verkoop dus zal er gewoon weer opnieuw btw betaald gaan worden.
Je kan aan de verkoper wel vragen of die op de douaneformulieren kan aangeven dat het gaat om een bedrag van €20, alleen dan doe je dus aan belastingontduiking. De douane is niet gek en zal dan juist gaan graven en zullen ze er achter komen.
Daarnaast als er iets gebeurt met het horloge is het maar verzekerd tot €20.
Even kort door de bocht, je zult gewoon inklaring moeten betalen. Heb je daar geen zin in, dan niet het horloge kopen.
Nee. Tis nu gewoon iets kopen buiten de eu
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/brexit/vraag-en-antwoord/belasting-aankoop-vk Het is best lastig met de uk. Ik heb er prive heel veel mee te doen (gehad)
Ik vind het persoonlijk ook nogal vreemd dat je als particulier die van een andere particulier iets overneemt BTW moet betalen als die andere particulier zich buiten de EU bevindt.
Het staat hier echter wel: Bijkomende kosten als u online bestelt buiten de EU
Hoewel er dan niet expliciet vermeldt staat of die tweedehands goederen (online) gekocht zijn bij een particulier of bij een zakelijke verkoper. Wellicht dat daar nog een verschil in zit?
Nee, er is geen verschil tussen particulier of handelaar, en hoe vreemd het ook lijkt, op een tweedehandsproduct, beschouwen ze als nieuwe verkoop, moet er opnieuw btw betaald worden. Zelfs als je iets tijdelijk uitvoert moet je betalen, vb herstelling onder garantie!
Dat is alleen over het bedrag van de service toch.
Ja en de verzendkosten plus dan weer een verwerkingsfee. Als het onder garantie is moet het bedrijf er toch wel een bedrag op zetten om je dan daarna alles terug te betalen. Dus wel belachelijk eigenlijk.