Horloge kopen voor het uurwerk?

Ja toch, als er een kroon met opwindstem is gaat het :stuck_out_tongue:

1 like

Interessante vraag

Ik zou geen horloge kopen met een bijzonder uurwerk als het horloge oerlelijk is. Ik zou wel een horloge kopen die heel mooi is met een eenvoudig uurwerk.
Maar bij sommige horloges ben ik er wel bewust mee bezig.
De Alpha die ik heb is niet alleen gekocht vanwege de mooie panda dial maar zeker ook vanwege de interesse in het SG2903 uurwerk in de displaycase.
De Seiko Pogue heb ik gekocht vanwege de looks, het verhaal erachter maar ook omdat dit het eerste automatische uurwerk is.
Maar ik heb ook horloges met een simpel quartz erin, geen probleem.

2 likes

daarom koop ik liever geen Quartz, GPS, Solar etc. Maar lekker mechanisch :slight_smile:

1 like

Voor mij hangt het vanaf waar ik het horloge bij wil dragen. Voor n sporthorloge bv, dan liever een gshock ipv mechanisch horloge. Als slaaphorloge geen automaat. Ik ben niet zo actief in bed :laughing:

4 likes

Al is de techniek achter solar en een mini GPS receiver toch ook best leuk voor de techneuten onder ons :smile:

3 likes

Tsja.

Ik denk dat er best wat categorien horloge"kopers" zijn:

  • De “gewone” man die een horloge zoekt dat er leuk uitziet, aan één genoeg heeft en dat draagt tot het kapot is of echt uit de mode. Een interessant gebruiksvoorwerp dus.
  • De mensen die gaan voor de naam én status: Kijk mij (sorry in dit geval no pun intended) eens een Rolex of Omegadrager zijn, lekker duur, dus goed en net een beetje meer dan jij. Overigens geen idee wat voor uurwerk inzit.
  • De liefhebbers, die de balans zoeken en wéten wat er in een Rolex, Omega, GS, whatever voor uurwerk zit.

Maar ik gok dat het voor iedereen hetzelfde is. De looks op 1, het uurwerk op 2.

Ik vindt de looks belangrijk, want daar kijk je letterlijk het meeste tegenaan en krijg je meestal de reactie op van medeliefhebbers, dan wel leken. Daarna komt het gesprek eventueel pas op het uurwerk.

Los van dat, als ik op het uiterlijk af ga van mijn Tissot Ballade en Tissot PRS zijn dat twee totaal verschillende klokjes. Sportief versus wat saai.
Het zicht op het uurwerk is weinig interessant want de uurwerken zien er nagenoeg hetzelfde uit. Het uurwerk zelf, Powermatic 80 komt in meerdere Tissots en Certina’s voor. Echter, de wetenschap dat de Ballade COSC gecertificeerd is én een siliconen balansveer heeft, maakt hem net iets specialer en compenseert voor de wellicht wat saaiere looks.

Geldt hetzelfde voor mijn GS quartz. Het is een quartz, jawel, maar wat voor één. Dat vindt ik dan wel speciaal. Als dit uurwerk echter alleen in een duiker beschikbaar was, had ik die duiker toch niet aangeschaft. Dus weer de combinatie.

Mijn paar centen.

1 like

Ik zou alleen vanwege het uurwerk geen horloge kopen .
Maar ik laat wel horloges liggen die ondanks een schitterend uiterlijk het zoveelste eta of sellita uurwerk gebruiken in de hogere prijsklasse .

Ik ben overigens dolblij met mijn Sinn 856 daarvan klopt het totaalplaatje !

1 like

Ik koop weleens horloges omdat er een bracelet op zit die ik kan gebruiken.

1 like

Laat ik het zo zeggen:

Ik koop liever een ‘lelijk’ horloge met een mooi / bijzonder uurwerk dan een ‘mooi’ horloge met simpel / doorsnee uurwerk. Maar in principe zoek ik dus de combinatie van een mooi horloge met een bijzonder uurwerk.

1 like

Ik heb echt ontzettend veel horloges puur voor het uurwerk;
Valjoux 84 - Mono Rattrapante
Omega Beta21 - Eerste Zwitserse quartz uurwerk
Girard Perregaux 532 - Eerste moderne quartz met stappenmotor
AS 1913 - Top Second
Heuer Cal. 11 - Eerste automaat chrono
Seiko 6139 - Eerste automaat chrono
etc.

2 likes

Vroeger deed ik dat ook, nu wil ik een horloge mooi vinden en kunnen dragen, bij alles wat ik doe.

Ik heb nog wel enkele eisen aan het uurwerk, maar delicaat en verfraaid hoeft het niet meer te zijn.

1 like

Girard Perregaux 352 zul je vermoedelijk bedoelen. Was een project samen met JLC

Inderdaad, tiepvaut. Ik heb nu zowel een Girard Perregaux als een JLC met hetzelfde uurwerk.

Ik koop zelf vrijwel geen horloges met een lager tikgetal dan 28800bph. Ik vind het nog steeds bijzonder dat dit anno 2018 nog steeds niet de norm is voor mechanische horloges.

Maar goed, vintage valt hierdoor voor mij voor het grootste gedeelte af, idem voor de meeste moderne niet-Zwitserse horloges.

Dat wil niet zeggen dat ik bijvoorbeeld Seiko geen warm hart toe draag, in tegendeel zelfs :wink:

Verder vind ik een aangepaste ‘simpele’ ETA niet in een horloge horen van >3000 euro (zoals bijvoorbeeld in de meeste IWC’s). Ik zou voor een horloge met een ETA 2824/2892 niet meer dan 1000 euro willen uitgeven.

Kortom, enigszins unieke uurwerken met een tikgetal van 28800bph of meer trekken voor mij de meeste aandacht :slight_smile:

Een lager tikgetal zorgt voor minder slijtage, dus eigenlijk is het wel begrijpelijk dat een hoog tikgetal niet de norm is. Vele horloges in het high-end segment hebben ook een laag tikgetal.

Nee hoor. Ik moet nog een UHF quartz, een Spring Drive, en een gedecoreerde handwinder hebben. De Nomos kocht ik zeker ook voor de DUW3001.

Nou,

Niet nodig hoor.

Dat is voor een mechanisch horloge sowieso niet relevant. Want die zijn gewoon rotter dan quartz, eco-drive, kinetic, kinetic en spring drive.

Maar het oog wil ook wat. En de technologie intereseert me wel.

De looks zijn voor mij doorslaggevend, naast draag/afleescomfort. En dan kan soms de complicatie nog een belangrijke rol spelen, wat veelal weer samenhangt met het gebruikte caliber.

Een voorbeeld is de Tissot heritage Navigator, waarbij de wijzerplaat draait en de tijd in andere tijdzones aangeeft.
Voor mij een bijzondere complicatie.

1 like

True, maar Ik heb daar een andere conclusie uit getrokken dan “minder accurate horloges zijn prima”.

Klopt zeker, maar deze duurdere horloges tikken vaak wel wat ‘mooier’ dan die van goedkopere. Dan vind ik het minder erg.

Dat gezegd hebbende ligt mijn maximumbudget onder de 10000, dus in het heel erg high end segment bevind ik me dan niet :wink: