Horloge koud

Een paar dagen geleden heeft mijn Seiko Spirit, mechanisch horloge 6R15B, overnacht in de auto. Ik denk dat het zo’n -5° geworden is.

Eerst leek er niks aan de hand, maar nu loopt het zo’n uur per dag voor.

Heb ik mijn horloge per ongeluk kaltgestellt??? :frowning:

Euh, weet iemand of dit de oorzaak kan zijn?

Het zou wel hééél toevallig zijn als dat niet de oorzaak was maar ik heb er nog nooit over gelezen of gehoord. Mijn auto liep overigens na een nachtje -5 helemaal niet meer. Liever had ik dat hij een uurtje harder liep!
Jur

bekend verhaal. van die auto dan.
Mechanische horloges heb ik ingevroren gezien. Niets aan de hand.
Dit is eerder gemagnetiseerd of een veer die vastzit.

Succes er mee.

Heb je met een monster geen last van:}

als je auto een uurtje harder loopt dan ga je je koppakking opblazen

Hoe zit het met vintage horloges van zo’n 40 jaar oud kunnen die goed tegen de kou van nu8-)

het moet er wel tegen kunnen maar als je grote temperatuur schommelingen tegen kunt gaan is dat natuurlijk altijd beter.
op de sinn site staat het mooi uitgelegd wat het met de olie kan doen…

Op zich is het een bekend verschijnsel dat een horloge bij lagere temperaturen sneller gaat lopen (omdat de balansveer wat krimpt, effectief korter wordt waardoor het klokje sneller gaat lopen), maar een uur per dag is wel veel…
Door de temperatuurverschillen en het daarmee gepaard gaande vervormen van metalen (veer) delen, kan er echter van alles gebeuren binnen een horloge. En los daarvan kunnen de vetten natuurlijk ook nog eens ‘raar’ gaan doen.
Al met al niet heel erg vreemd dus wat mij betreft, dit verschijnsel.
Maar die ene verklaring heb ik er ook niet voor :S

Eerst kijken of hij nog wel constant (te snel) loopt en zo ja om te beginnen opnieuw afregelen als het niet met een paar dagen vanzelf overgaat, zou ik zeggen.

Ben benieuwd naar het verloop van dit verhaal.

Sam

Het horloge staat nu al een paar dagen terug in mijn woonkamer (waar het toch echt geen -5° is, wat sommigen ook mogen beweren) en hij loopt nog steeds erg veel voor. Heb hem al eens volledig laten leeglopen, in de hoop dat het zou helpen, helaas, no such luck. :frowning:

Bij een mechanisch horloge dat plots zo fel gaat voorlopen zijn er verschillende oorzaken mogelijk, maar twee ervan komen nogal vaak voor:

  • gemagnetiseerd (lag ie niet toevallig dicht bij een luidspreker of een gsm in je auto ?)
  • “plakkende” spiraal (door teveel olie of magnetisme)

In het eerste geval volstaat het om het horloge te demagnetiseren (wél met een geschikt toestel) en best zelfs zonder achterdeksel…

In het tweede geval zal de spiraal gereinigd (en gedemagnetiseerd voor alle zekerheid) moeten worden.

Beide zaken zijn een makkie voor een goeie uurwerkmaker.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat de olie al bijna “op z’n eind” was en dat de koudeschok de genadeslag heeft gegeven… daardoor verliest de balans heel veel amplitude en gaat alles veel sneller lopen.

In dat geval helpt een complete service.

Met Vriendelijke Groeten,

Chris.

En

het probleem is

spontaan opgelost.

Alhoewel, spontaan: heb het horloge volledig laten aflopen. Dan eens een paar keer in de hand geslagen en opgewonden.

Loopt weer als een euh … Seiko. :wink:

Seiko’s repareren zichzelf…wel een kostenbesparend merk die Seiko’s:D

Wreckless Schreef:

En

het probleem is

spontaan opgelost.

Alhoewel, spontaan: heb het horloge volledig laten
aflopen. Dan eens een paar keer in de hand
geslagen en opgewonden.

Loopt weer als een euh … Seiko. :wink:

In de hand geslagen… dan was het waarschijnlijk de spiraalveer die ergens verkleefd was, hetzij door magnetisme hetzij door overtollige olie. Door het verkleven wordt de effectieve werking van de spiraal, de uitslag (amplitude) kleiner waardoor je horloge sneller gaat lopen.

Door het in de hand slaan is deze weer los gegaan. Kans is alleen groot (je hebt hiermee slechts het symtoom bestreden) dat het binnenkort weer hetzelfde liedje is.

Als dat zo is zou ik hem zeker even naar de uurwerkmaker brengen; zoals reeds gezegd is het gelukkig zeer waarschijnlijk niets ernstigs en kan het tegen geringe kosten definitief verholpen worden.

Zo zie je maar tijd heelt wonden (lees horloges)