Horloge lange tijd wegleggen

Hallo mag ik mijn voorstellen.
Ik ben Joost en een horloge liefhebber.
Ben al weken de forums aan het lezen ,maar heb toch nog enkele vragen.
Er wordt verteld dat je een automatisch horloge moet laten lopen om de olie gangbaar te houden.
Wat als ik bij een juwelier een aotomatisch horloge koop die al 2 jaar in de etalge ligt?
Wanneer gaat de veroudering in van de olie als een automatisch horloge 1 maand gelopen heeft en een lange tijd wil wegleggen.
Wat niet loopt slijt niet!
Een watchwinder heb ik gekocht en draait af en toe,het is een spin r 2 en zeer tevreden over.
Waarom een watchwinder,om mijn schroefbare te ontlasten om niet 1 keer per week open en dicht te draaien.
Ben bang dat ik na een jaar geen draad meer heb in mijn kroon!

Bedankt alvast voor de antwoorden

3 likes

Veroudering van de olie gebeurt gewoon door de tijd. Het regelmatig laten lopen van het horloge zorgt dat de olie netjes verspreid blijft.

1 like

Er wordt m.i. te geheimzinnig en duurdoenerig gedaan over de houdbaarheid van olie. De moderne olietypes kunnen dat heus wel voor wat langere tijd hebben. Twee jaar (in de zon…?) in de etalage is echter niet echt een aanbeveling.

1 like

Wat is het voor horloge?
Foto?
Moderne olie gaat makkelijk 6 tot 7 jaar mee.
Misschien wel 10 jaar, hangt een beetje af van de omstandigheden.

Met te oude olie gaat een uurwerk meestal langzamer lopen.
Als dit te veel wordt is het tijd voor een servicebeurt.

Grt.

1 like

Het is een eta 2824.2 uurwerk en loopt pas een maand.

Dus toch het horloge overdag in de watchwinder en s’nachts uit zetten?
Bedankt voor de antwoorden

Een zeer bekend uurwerk, moet toch zeker 7 a 8 jaar
zonder problemen dienst doen.
Verder ben ik geen fan van winders, gewoon lekker dragen :relaxed:

2 likes

Heb ik ook liever aleen mijn werk laat het jammer genoeg niet toe ivm met beschadiging.
Dus heb ik een watchwinder gekocht om Niet elke keer de kroon in en uit te moeten draaien.
Ben als de dood dat de draad beschadigd raakt.
Moet ik elk weekend de tijd goed zetten maal 52 weken is dus 52 keer de kroon hanteren.
De watchwinder draait 3.5 min links en 3.5 min rechts en staat 52 min stil en begint weer opnieuw.
Dus hij draaid niet continu !

Gewoon dragen wanneer je wil en wegleggen wanneer je wil. En als ie ooit niet meer accuraat loopt dan laat je hem servicen.

En als de draad van je kroon ooit beschadigd, is dat ook te repareren.

Niet zoveel problemen bedenken.

4 likes

Klopt wat je zegt maar toch.
Bedankt voor de snelle feedbac
Gr Joost

Wat vinden jullie van de wijze waarop ik een watchwinder gebruik?

Beste Joost,

Allereerst welkom op dit forum!
De 2824 is een zeer gangbaar en solide uurwerk. Mijn watchwinder, een Rapport Evolution, staat in de lichtste stand en dat gaat prima. Iedere 3 uur gaat het horloge even slingeren. Maar zoals al eerder gezegd, alles aan een 2824 is te repareren tegen redelijke prijzen.
Ik zou de watchwinder in de lichtste stand zetten, blijft het horloge goed lopen, niets meer aan doen. Stopt het met lopen probeer je een intensievere stand. Net zolang totdat je horloge wel blijft lopen. De gangreserve van een 2824 is, als ik het goed heb, een uur of 40.

2 likes

Ik zou me vooral niet zo druk maken maar geniet van je horloge. Bij gewoon normaal gebruik van de schroefkroon gaat de zaak echt niet zo maar kaduuk.
Horloges zijn ook gewoon gebruiksvoorwerpen, dus draag en heb er plezier van.

3 likes

De watchwinder loopt alleen overdag,s’nachts staat hij uit om de veer te ontspannen.
Het merk is trouwen Davosa type Ternos.

Hoi Joost,

Mooi om te zien dat je zo zuinig met je spullen om gaat.
Weet wel dat een horloge in principe gemaakt is voor de opties die erin zitten (dus ook het opwinden van het horloge ed).
Volgensmij is een watchwinder niet persé beter of slechter dan hem gewoon laten uitlopen. Ik gebruik de watchwinder vooral omdat ik het irritant vind om horloges bij te stellen (zeker als je extra complicaties erin hebt zitten).
Doe gewoon wat jou het beste lijkt, opzich kan het uurwerk wel wat hebben.

1 like

Bedankt jongens voor alle antwoorden,fijn dat dit forum bestaat !
Be inderdaad overal zuinig op en ook natuurlijk de interesse die ik in mechanische uurwerken heb
En natuurlijk is alles te maken maar zolang ik het uit kan stellen des te beter.

Gr Joost

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Ik herken het “probleem”.
Als je overal wat kennis van hebt heb je altijd zorgen.
Mensen die nergens verstand van hebben leven het gemakkelijkst.
Maar ieder zijn eigen ding

1 like

Hallo Joost,

van jou wil ik wel een horloge kopen!
Verders, geniet van het horloge en durf 'm te belasten. Alles is te repareren mechanisch voor een schappelijke prijs. Verders is het horloge gemaakt voor de functies die je opnoemt, zal dus wel loslopen.

Groeten

2 likes

Klopt wat jullie allemaal vertellen,dus ik ga eerst maar is genieten !
Gr

1 like