Een paar jaar geleden heb ik bij Gassan een nieuw bandje (Jubilee) op m’n Datejust laten zetten. Eerst werd m’n Rolex onderzocht en kreeg ik een uitvoerige specificatie/rekening met vermelding van de Rolex gegevens. Als de Rolex niet echt was hadden ze, denk ik, de Jubilee er niet op gezet. Misschien is het wel interessant om certificering te combineren.
Ik heb vaker gehoord dat Gassan Adam dat voor Rolexen wel wil doen voor een vergoeding, maar dat is dan wel uitzondering op de regel hoor.
Over het algemeen heeft een dealer/verkooppunt/AD/whatever geen belang hierbij, om iets te roepen over een horloge wat kennelijk niet bij hen gekocht is. Er zal best ooit wel toevallig een kenner aanwezig zijn, die op het eerste oog iets wil roepen, maar een officiële service zal het niet op veel plaatsen zijn.
Wel zijn er juweliers die zaken voor je kunnen taxeren, maar dat echt iets heel anders. Daarbij gaat een horloge doorgaans niet open, maar word even gegoogled en komt de waarde op een fancy papiertje te staan.