Horloge loep

Waar kopen jullie jullie horlogeloep en welke sterkte/vergroting kopen jullie dan?

Wil graag een loepje om mijn uurwerk te bewonderen :)!

Ja dat zou ik ook wel willen hebben!

Ik heb er 1 aangeschaft via miniinthebox… Was toen iets van drie euro ofzo.
Is een loupe van 10x zoom en een kleine van 60x met ledlampje.

Heb er ff geen foto van ofzo , maar ik vind hem prima werken…
Zeker voor drie euro en gratis verzending… Nadeel is alleen die maand wachten.

Pieter.

om te bewonderen zou ik een loep lamp voor op tafel kopen
dan heb je je klokje gelijk helemaal in beeld

Heel toevallig heb ik daar vandaag ook naar zitten speuren. Ik denk dat het een Asco wordt. Er staan modellen met verschillende sterktes op de site van horlogemaker Luuth van den Berg:

Je kunt ook een loep met een lampje nemen; is soms wel zo handig. Die kun je op de Rikketik al kopen voor 5 euro.

Ik gebruik deze en hij bevalt uitstekend :

http://www.vergrootglas-shop.nl/Loeplampen/Loeplamp----Schaduwvrij-.html

Hij moet draagbaar zijn, lekker makkelijk :)!

Welke vergroting zouden jullie nemen?? Of zou ik 0,5x + 1,5x + 2x + 4x kopen of zijn deze onderliggende vergrotingen te verwaarlozen?

Ik ben ook op zoek naar een goede loep, aplanatisch, dus zonder vervorming. Deze zogenaamde juweliersloepjes bestaan vaak uit drie optische elementen, ze worden triplets genoemd. Weet iemand een goed adres? Ik denk aan een vergroting van 10x.

Op 22 April dus naar de rikketik beurs in Houten, daar staan voldoende standhouders die die loepjes verkopen tegen schappelijke prijzen.
vergroting van 3,5 keer is meest gebruikt voor zakhorloges.
5 keer veelal voor polshorloges en 10 keer wordt gebruikt voor steengaten.
probeer er tevens een klemveer of hoofdband bij te vinden.
elke keer in je oogholte knijpen krijg je kramp van.

De tafel loep vergroot ongeveer 3,5 keer en neem ik mee naar de rikketikbeurs voor de snelle liefhebber voor 15 euro.

De microscoop voor fijn werk o.a. voor plooien van spiralen, oppervlakte controles en draaien op de draaibank voor balansen en tappen enz. dus heel fijn werk waar zeker een enorme vergroting voor nodig is.

2 likes