Sinds een aantal maanden heb ik een, goedkope, watchwinder overgenomen van iemand hier op het forum.
Ik heb 2 automaten, waarbij er dus 1 om de pols zit en 1 in de winder.
Nu valt mij op dat het horloge dat langere tijd in de winder zit, een dag of 5 zet, verder achter gaat lopen dan degene om de pols. Heb het met beide horloges getest…
Je kunt twee oorzaken onderscheiden, die al dan niet samen optreden:
Positionele variatie, aan de pols is het horloge -gemiddeld- in een andere positie dan in de winder. Net zoals van een horloge wat je dagelijks draagt de positie op het nachtkastje van invloed kan zijn op de afwijking.
De (opwind)veer is niet volledig of niet voldoende op spanning. Dat kan b.v. zijn omdat het programma niet past bij het kaliber, omdat het horloge met te lage gangreserve in de winder is gelegd (het gebruikte programma kan de veerspanning wel onderhouden maar niet verhogen), of omdat het horloge onderhoud nodig heeft.
Wanneer het horloge in de onderste regionen van de gangreserve loopt is de afwijking bij de meeste kalibers groter.
Uitgaande van punt 1: de positie waarin het horloge in de winder zit is van invloed, dat kan helemaal vertikaal zijn of onder een hoek:
Helemaal verticaal kan effectiever zijn bij minder “gewillige” rotors.
Overigens zijn er (dure) winders die positionele variatie verminderen. (Niet uitvlakken, want aan de pols is de positie ook niet neutraal natuurlijk). Hier een leuk fragment:
Bij mij scheelt het ook wel enkele seconden. Ik heb het kunnen verbeteren bij één winder, een beco met ontiegelijk veel programma’s.
Ik heb bv een SKX die als ik doordraag zo wekenlang op nul uitkomt (!) (Ook mijn SARB doet dat maar die draag ik minder vaak en hoeft niet op de winder. Toen ik de SKX maandenlang in de winder had (om steeds tussendoor even te kunnen pakken) verloor die ca 4 seconden per dag. Toen heb ik een programma met dubbele TPD ingesteld (dus 1400 ipv 700) en de SKX er alleen overdag in gehad. Snachts met de wijzerplaat omhoog en: weer op nul, wekenlang. (soms een nachtje met de kroon omhoog ter correctie).
Met mijn Eilux kan het niet, die geeft altijd 850tpd en daarvan kan ik alleen de richtingen instellen.
Die Eilux is verder wel heel fijn, doodstil namelijk, en heel zuinig met batterijen. De Beco is op lichtnet maar maakt best wat geluid.
Hoeveel wijken de horloges af aan de pols, en hoeveel in de winder? Wat voor kalibers zijn het?
Verder kan de tempratuur ook invloed hebben op hoe een horloge loopt, mijn ervaring is hoe heter hoe sneller.
Aan de pols profiteert het horloge van je lichaamstempratuur terwijl het in de winder een constante lagere tempratuur is.
Verder weet ik niet hoe groot de afwijking is en wat voor uurwerk je hebt.
Alles bijelkaar is het best te verklaren, mits redelijk.
Tot zover bedankt. Het zal idd ook de kou zijn. De watchwinder staat in de slaapkamer, waar de verwarming niet aanstaat. Zal nu een graad of 17 zijn tov 37 graden aan de pols. Ik merk het ook op sinds een week of 2.
Ik ben niet zo’n nauwkeurige tijd observant, maar aan de pols zo’n 2 min pw achter, op de winder laatst 4 minuten!