Horloge loopt ...........achteruit?

Een vraag aan de heren van de afdeling TECHNIEK . :smiley:
Afgelopen zondag hoorde ik tijdens het opwinden van mijn horloge, (zie boven) een vreemd geluid.
Het leek of er iets afbrak ?? :frowning:
Het horloge begon te lopen… maar achteruit !
Gelukkig stopte het snel, maar als ik het nu wil opwinden kan ik draaien tot ik een ons weeg !
Ik heb denk ik een slag of 20 gemaakt tijdens het opwinden en het ging niet zwaar .
Ik baal ervan als een stekker, ben heel trots op dit horloge en draag het niet heel vaak.
Kan iemand vertellen wat er mis is, en waar ik het kan laten maken ?

Groet,
Werner :frowning:

Heb geen oplossing voor het probleem maar hoop dat het makkelijk te verhelpen is.
Want het is echt een prachtig horloge!

Dankje ! :slight_smile:

Ik vermoed dat je opwindveer gebroken is, je kunt draaien echter de veer wind zich niet op en het horloge zal niet gaan lopen.
Bij een handopwinder is er een eindpunt vwb het opdraaien.

Aangezien het een valjoux 7734 uurwerk lijkt, moet normaal iedere horlogemaker zoiets kunnen herstellen. Gezien de toestand van je horloge ook behoorlijk lonend.

Afhankelijk van je woonplaats hebben we wellicht wat adressen voor je.

Inderdaad, denk hetzelfde als Lucien. Veer stuk. Gewoon even laten herstellen bij een vertrouwde horlogemaker.

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Jammer van die mooie klok! :frowning: Hou je ons wel op de hoogte van de reparatie?

Het is inderdaad een valjoux 7734 uurwerk .
Ik denk ook dat de opwindveer gebroken is, wat ik alleen niet snap is het achteruit lopen van het horloge.
Bij een lichte beweging van het horloge, begint de secondewijzer achteruit te lopen !
Ik hoop niet dat hierdoor nog meer schade onstaat !
Iedereen alvast bedankt voor de tips en het meeleven ! (tu)
Dat verzacht het leed weer een beetje ! :smiley:

Groet,
Werner, Flevoland

Werner

Het moet de veer wel zijn. de reden van het achteruit lopen is wellicht doordat er na het breken de veer wat is teruggespoeld om zijn kracht weer te verliezen waardoor de wijzers achteruit lopen. wellicht zit er nu nog wat wrijving op door plakken van olie tussen de 2 delen kapotte veer waardoor als je hem oppakt hij nog iets terugdraaid.
ik denk niet dat dit verder schadelijk is voor het uurwerk. de kracht is denk ik al grotendeels van de veer af.
Groet
Arie

Arie bedankt ! (tu)

Ik woon in Flevoland, hebben jullie voor mij adressen waar ik het horloge kan laten repareren ?

Groet,
Werner

Het horloge is terug ! :smiley:
Het heeft even geduurd, maar mijn trots is weer thuis.
Het horloge is terug gebracht naar de horlogemaker waar ik het gekocht had.
Bij aankomst herkende de man onmiddelijk het horloge … en heeft GRATIS de opwindveer vervangen. (tu)
Super, wat een service, prima zaak Ron Sonders in Leusden !

Groet,
Werner

Dat is inderdaad goede service. Fijn voor je dat het horloge weer goed werkt :slight_smile:

Mooi horloge, en prima service van de zaak te Leusden. Altijd goed zulke dingen te vermelden.

En de groeten van mijn V7734 met groovy wijzerplaat. Yeaahhhh…

Dit lijkt me inderdaad ook goede service. (tu) Mooi! Kun je weer genieten van dat pracht horloge! :slight_smile:

Mijn beste,

Goed nieuws dat het horloge weer loopt zoals het dien te lopen.
En een service welke men in zeer hoge mate kan appreciëren. Zo hoort het. (tu)
Veel plezier er verder mee, er nu lekker van gaan genieten.

Orologio Signaturis Temporis