Onlangs een mooie vintage Longines uit de jaren '70 op de kop getikt met daarin een Longines 990 uurwerk, grote blij. Het horloge is vermoedelijk in 2019 voor het laatst geserviced maar loopt nu 5 min per uur achter. Even tegen mijn mobiel aangehouden met onderstaand resultaat.
Horloge heeft waarschijnlijk geen echte service gehad, mogelijk schoon gemaakt en opnieuw geolied maar denk niet dat de veer vervangen is gezien de zwakke amplitude.
Ja, de wijzers draaien erg licht. Er zit soms ook wat onverwachte beweging in de minuten wijzer als je de tijd versteld.
Als ik alle antwoorden tot nu toe lees zou het dus kunnen zijn dat het horloge gemagnetiseerd is waardoor het 1 minuut per dag te snel loopt, maar de minuten wijzer zelf zit los waardoor ik op de wijzerplaat zie dat de boel achter loopt.
Wat is slippen van de minuut pijp? Kwestie van klemming of eerder denken aan vervanging?
Helder, klinkt niet heel invasief. Ik zie dat Dirk Oskam in Rotterdam goed aangeschreven staat. Zit ik gevoelsmatig in de juiste richting als ik zeg dat zoiets niet meer dan 200 euro hoeft te kosten mits er geen andere gebreken naar voren komen? Ik wil dit graag weten om in te schatten of dit horloge mij het repareren waard is en of ik dit op korte termijn kan bekostigen.
Full service want hij moet helemaal uit elkaar, in de schoonmaak machine en opnieuw olie. Gezien de amplitude (als die klopt) en de tijdsafwijking is die sowieso toe aan een goede onderhoudsbeurt.
Ik verwacht dat elke horlogemaker de veer en versleten onderdelen zal vervangen om garantie te kunnen garanderen.
Minder dan €200,- is dus voor een beroepsmatige horlogemaker erg laag. Dan werk je voor een heel laag uurtarief en lijkt het eerder op vrijwilligerswerk.
Goedkoop is vaak voor een reden. Deze hobby kost knaken. Hopelijk zie je het als leergeld.
Als de kosten voor een service je echt teveel wordt, raad ik een hobbyist hier op het forum aan die zonder garantie te geven op de rest van het uurwerk, je die wijzerklemming wel wilt aanpassen en opnieuw wilt smeren, met behoud van de huidige veer en zonder al te veel te vervangen. Zonder winstoogmerk en zonder bedrijfskosten/belasting, kan iemand er een zakcentje (vrijgesteld van belasting) aan overhouden dat leuk is voor bijvoorbeeld nieuwe olie voorraad en vervanging van gereedschap door slijtage.
Verwacht dan niet dezelfde kwaliteit als bij een professionele horlogemaker die hem weer in ere hersteld waardoor die weer loopt zoals het origineel bedoeld was.
Minder budget, is minder kwaliteit.
Dat gezegd hebbende raad ik je nog steeds een volledige service incl vervanging van de veer en versleten onderdelen aan. Mijn vermoeden zonder inspectie is dat dit echt wel nodig is. Het komt niet vaak voor dat de wijzerklemming slipt, zonder dat er meer aan de hand is. Je amplitude zal in iedergeval niet perfect worden zonder vervanging van de veer, eventueel polijsten van tappen etc.
Ik ga het niet doen overigens. Heb prive teveel mantelzorg en andere stressoren dus doe enkel mijn eigen projectjes atm.
Vraag even in de knutsel topics in het bruine deel van het forum. Vast wat leden die je willen helpen
Dit is wel precies de informatie die ik zocht, en geeft me een goed beeld van hoe het ervoor staat. Dank voor het meedenken! Ik ga voor mezelf bedenken of ik een full service of alleen smeren en wijzer klemming wil. Ik zal dit topic sowieso updaten als het horloge aangepakt wordt.