Horloge loopt veel te snel (10% sneller) Help

Hallo,

Het horloge van mijn vriendin loopt circa 10 seconden per minuut, je leest het goed per minuut te snel. Het is een rolex perpetual uit de jaren 50.

Wie heeft raad en een goed adres om dit te laten fixen?

Iemand vertelde mij dat dit om magnetisme gaat, een ander had het over vuil op de hamer. Het horloge is licht magnetisch, gecheckt met een kompas, maar mijn Omega Speedmaster is ook magnetisch…

Thanks,

Guillem

Hallo guillem,

heb je al geprobeerd het horloge af te laten regelen bij een horlogemaker? Meestal loopt een mechanisch horloge wel iets voor of achter… al is 10 sec. p/minuut wel erg veel.

Let op dat ’ afregelen ’ niet de oorzaak van dit euvel wegneemt. Het verbloemt het alleen. Je zult het dus moeten laten controleren om de oorzaak vast te laten stellen. De meeste ’ echte’; horlogemakers kunnen dit.

hans

Afregelen van zo’n grote afwijking, meer dan 10 minuten per uur, lijkt mij onmogelijk, normaal gaat het om seconden per dag.

Heeft iemand een adres van een goede rolex horlogemaker in de buurt van veenendaal?

Ik heb mij laten vertellen dat een dergelijke positieve afwijking met name ontstaat als het werkzame deel van de veer korter is dan normaal. Dit zou dan vooral gebeuren als er te veel vet op de veer zit. Ik heb het maar van horen zeggen, uit betrouwbare bron overigens, dus misschien is er een andere oorzaak.
Ik denk dat je bij zo’n vintage niet per se een Rolex-horlogemaker nodig hebt. Elke horlogemaker die zijn vak verstaat moet het kunnen.

1 like

kan ook zijn dat de spiraal over de kompasnaald is geschoten (uit de 2 stftjes op de compas) door een val of schok,

De analyse van vreugd2 klopt. Het werkzame deel van de spiraalveer van de balans is te kort geworden. Dit kan veroorzaakt worden doordat de windingen van de spiraal ergens aan elkaar ‘plakken’ door te veel olie ofwel door magnetisme.
Een horlogemaker kan dit eenvoudig oplossen door de spiraal te ontvetten danwel te demagnetiseren.

Klopt. Het is of vuil/vet/magnetisch waardoor de spiraal plakt, of door stoten is de spiraal “dubbel geslagen”. Even langs de horlogemaker. Moet goed komen.

Groeten, Tom Vreeken.

Overigens is +10 secondes per minuut niet 10% te snel:

1 minuut = 60 sec. 60/100= 0,6 = 1 %

10: 0,6= 16 2/3, oftewel: je hebt een afwijking van bijna 17 %.

Hoe zat het ook alweer?

Een secondewijzer vertrekt om 11 uur vanaf 12 uur. Hij komt 50 seconden later aan op het beginpunt. De minuten wijzer staat dan 1 minuut verder.
Hoeveel passagiers zaten er in de bus?

Groeten,

Martin

Gokje … 42 :stuck_out_tongue:

Heel goed! (tu) Ken Uw Klassiekers!

Hmmm een perpetual uit de jaren '50.
Hij zal wel een poosje stil hebben gestaan, en probeert nu bij te blijven in deze snelle tijd,… en dat lukt dus.

Inderdaad gewoon even langs bij de horlogemaker. Of anders even over de ‘demagnetiseur’ bij de kassa van de Hema halen… :slight_smile:

Magnetisme checken met een kompas?

Als je een kompas bij een stalen horloge (of bij een spijker ‘for that matter’) houdt reageert de naald toch áltijd?