Horloge Marga

Hallo,

Ik ben benieuwd of iemand me meer kan vertellen over een horloge wat ik heb gekregen van mijn moeder. Het horloge is van mijn oma geweest. In ieder geval is het horloge 35 jaar oud want zolang leeft ze al niet meer.

Het horloge is voor mij van onschatbare waarde maar ik denk dat het verder totaal waardeloos is. Weet iemand hoe oud het zal zijn en of het een bekend merk is of kan er iets anders nog van vertellen?

Gr. Linda

Hoi Linda,

Helaas is het horloge inderdaad zo goed als waardeloos , als je hem al kan verkopen zal het eurowerk zijn , dameshorloges worden vrijwel niet verzameld.

Het is ouder dan 35jr , eerder rond de 50jr oud en misschien nog ouder.Ik kan de achterzijde niet zien, deze horloges willen nog wel eens van goud zijn maar als de achterkant "ijzerkleurig"is dan is hij double.

Gewoon goed bewaren als aandenken .

Hoi ,

Het is ook helemaal niet mijn bedoeling om het te verkopen. Het horloge ligt al zolang in mijn nachtkastje en steeds denk ik wat zou het nou voor horloge zijn. Ik weet dat mijn opa en oma het vroeger helemaal niet breed hadden dus veel verwacht ik er toch al niet van.
Het is gewoon al leuk om te lezen dat je denkt dat die 50 jaar oud is.

De achterkant: https://www.dropbox.com/s/t43aig71l31ddlg/2014-06-04%2019.28.07.jpg

Onder Marga staat mod '21. Zou dat betekenen uit 1921?

Ga inderdaad maar uit van een jaar of 50 oud, Linda.
In die periode was het gebruikelijk dat men “antimagnetisch” op de wijzerplaat vermeldde.
Zoals gekkehuus al schreef is de verkoopwaarde nihil. Het gaat in dit geval om de emotionele waarde!
Gewoon fijn koesteren en op de verjaardag van oma dragen.
Als je het horloge regelmatig zou gaan dragen, doe je er verstandig aan om het eens te laten schoonmaken en van nieuwe olie te laten voorzien.
De kosten zullen ongeveer 60/75 euro zijn, als je het aanbiedt bij een horlogemaker.
Niet bij een juwelier aanbieden, want die brengt het op zijn beurt toch weer naar een horlogemaker en daardoor wordt het bedrag alleen maar hoger. :wink:
Als je wilt weten of er bij jou in de buurt een horlogemaker zit, geef je maar aan waar je ongeveer woont. Dan komt er wel een reactie.

Het kan ook zijn dat het Horlogemerk MOD 21 is
en het type een “Marga” er zijn een aantal fabrikanten
die de naam MOD gebruikten ik kwam ook op een fabriek uit de plaats “Genf” Zwitserland "Sarcar SA SOCIÉTÉ horlogere"
die de naam MOD 11 gebruikte

verder een Mod Frey&co uit Biel Zwitserland ( d.d. 1930 )

verder een fabriek en horloge merk MOD uit Frankrijk (1930)
maar die zal het niet zijn gezien de tekst “Swiss made”

het verschil tussen de 2 laatste is o.a. het gebruik van hoofdletters.