Even voortbordurend op de solar discussie… zou het (praktisch) mogelijk zijn om een (volledig) mechanisch horloge te bouwen op basis van zonne-energie?
Voor de hand liggend is natuurlijk een relatief eenvoudig mecha-quartz uurwerkje, waarbij de aandrijving geschiedt via stappenmotor op een verder mechanisch uurwerk. Maar kan het ook een stap verder (terug…)?
Het lijkt me niet onmogelijk om 'n stappenmotor een veerton te laten opwinden, waarmee vervolgens het echte uurwerk wordt aangedreven…
Vergeleken met de veel grotere complexiteit van bijv. Spring Drive is zoiets toch niet ondenkbaar.
Heb even gezocht, maar tevergeefs. Bestaat dit al?
Als ik even mag dromen, een Solar front-end op 'n Spring Drive mechanisme, dat lijkt me pas fijn!
Min of meer. Maar dan in het wat grotere uitvoering.
Bij de Hermle 530-077 wordt het opwindmechanisme aangedreven door een electromotortje gevoed door een batterij van 1,5 volt. Het motortje wordt op het moment van het slaan op de hele uren ingeschakeld.
Toch snap ik niet helemaal wat je bedoelt, als je iets electronisch gaat doen dan is het al geen mechanisch horloge meer.
Ik denk dat een JLC Atmos klok nog het dichtst bij dat komt wat je graag zou willen. Een Atmos wordt opgewonden dmv een cilinder gevuld met gas dat krimpt en uitzet door temperatuur fluctuaties. Deze klok is zo gemaakt dat bij een temperatuurverschil van 1 graad Celsius het mechanisme twee dagen kan lopen. Helaas denk ik alleen niet dat je dit mechanisme kunt schalen tot het formaat van een polshorloge.
een veer opwinden via een stappenmotor lijkt me onmogelijk want daar heb je meer kracht voor nodig,
je mag al blij zijn als zo’n motortje 3 wijzers kan ronddraaien
wat zou kunnen is een oude dynotron voorzien van een solarcel wijzerplaat
en een oplaadbare batterij,
zo’n dynotron is afgezien van een ontbrekende veer en een wat ander balanswiel ook “mechanisch”