Horloge merknaam

Door de merknaam van Clearsky’s horlogemerk UTC voor chronograaf horloges, rees bij mij een vraag. Clearsky kon geen merknaam meer registreren voor zijn horlogemerk met iets van “time” erin, omdat alles met time volgens hem al bezet was.

Maar is het echt zo dat je dan een geregistreerd merk/naam niet mag gebruiken? Als iemand Happy Times heeft voor… ik zeg maar iets, een kinderdagverblijf heeft. Mag je Happy Times dan niet meer gebruiken voor een horlogemerk? En mag je andersom Omega niet meer als merk gebruiken voor… Omega ijs? Of BMW voor Better Men Watches?

Of ligt het allemaal (waarschijnlijk) nog gecompliceerder? Dacht nog iets met regio’s enzo waar iets gedeponeerd is… zoals Marina Militare, waarop Panerai recht op zou hebben ofzo?

Volgens het merkenregister:

https://register.boip.int/bmbonline/intro/show.do

zou “Marnix Time” nog wereldwijd beschikbaar zijn :wink:

Kortom, dat er niets anders te registreren was, fl…k… IMHO

lencoth Schreef:

Volgens het merkenregister:

https://register.boip.int/bmbonline/intro/show.do

zou “Marnix Time” nog wereldwijd beschikbaar zijn
:wink:

Kortom, dat er niets anders te registreren was,
fl…k… IMHO

dan zou t eerder “tis marnix moed tijd” zijn :wink:

maar krijg je dan niet ongelooflijk op je donder van omega watches als je je merk omega timepieces, omega timing of ook maar omega horloges zou noemen?

lees verder ook wel eens verhalen dat als iemand een website met iets van uhm… iphone6.com zou registreren, apple met n paar advocaatjes aan kan komen zetten over pak em beet n jaartje ofzo. aan de andere kan had iemand met de wiiu.com ofzo wel de strijd gewonnen, omdat die site al vele (6? ) jaren voor nintendo ermee kwam al had geregistreerd. geldt zo iets ook voor merken?

marnix.moed Schreef:

maar krijg je dan niet ongelooflijk op je donder
van omega watches als je je merk omega timepieces,
omega timing of ook maar omega horloges zou
noemen?

Dat risico is levensgroot. Denk maar aan Eddie Platts (Timefactors) z’n ruzie met Omega over het gebruik van Broadarrow.

Soms doen mensen het zichzelf aan door een naam te kiezen die tot misverstand kan lijden, anderzijds zijn sommige merken ontzettend agressief, in het beschermen van hun "merk’.

Bekend voorbeeld: Monster Cable. Fabrikant van A/V kabels.
Die hebben o.a. de volgende partijen aangeklaagd:

Monster Vintage, small used clothing store
Monsters, Inc., an animated feature film
Monster Garage, a television series
Monsters of the Midway, a nickname of the Chicago Bears football team
Fenway Park's Monster seats
Monster Energy, energy drinks
Monster.com employment website
Monster Mini Golf

Die denken dat ze het patent bezitten op het woord “monster”. Met dit soort flauwekul bereik je zelfs in de V.S. overigens niets. Hoewel er wel bedrijven zijn, die geconfronteerd met een lange, dure juridische strijd, spontaan door de knieën gaan.

Iets anders, dat UTC de enige keuze was voor de heer Bakker met het woord 'Time" erin, kunnen we als een Gorilla Sandwich bestempelen :).

Het punt waar het om gaat is of het verwarring kan veroorzaken, en of het in dezelfde branche zit. Als ik een snackbar begin, en die omega noem, kunnen ze me niets maken (zeker ook omdat omega gewoon de naam is van een griekse letter). Als ik diezelfde snackbar rolex zou noemen wordt het alweer een ander verhaal, omdat dat een unieke naam is zonder verdere betekenis dan de huidige merknaam.

maardein Schreef:

Het punt waar het om gaat is of het verwarring kan
veroorzaken, en of het in dezelfde branche zit.
Als ik een snackbar begin, en die omega noem,
kunnen ze me niets maken (zeker ook omdat omega
gewoon de naam is van een griekse letter). Als ik
diezelfde snackbar rolex zou noemen wordt het
alweer een ander verhaal, omdat dat een unieke
naam is zonder verdere betekenis dan de huidige
merknaam.

En als je het Rolex snackbar zou noemen? Zeg maar dat je duidelijk aangeeft waar het om gaat? Kan me natuurlijk voorstellen dat het een stuk makkelijker gaat bij namen die van zichzelf al een andere (oudere, algemene,enz.) betekenis hebben, zoals Omega. Maar wat als dat niet zo is?

Zit gewoon even te brainstormen.

marnix.moed Schreef:

maardein Schreef:

Het punt waar het om gaat is of het verwarring
kan
veroorzaken, en of het in dezelfde branche zit.
Als ik een snackbar begin, en die omega noem,
kunnen ze me niets maken (zeker ook omdat omega
gewoon de naam is van een griekse letter). Als
ik
diezelfde snackbar rolex zou noemen wordt het
alweer een ander verhaal, omdat dat een unieke
naam is zonder verdere betekenis dan de huidige
merknaam.

En als je het Rolex snackbar zou noemen? Zeg maar
dat je duidelijk aangeeft waar het om gaat? Kan me
natuurlijk voorstellen dat het een stuk
makkelijker gaat bij namen die van zichzelf al een
andere (oudere, algemene,enz.) betekenis hebben,
zoals Omega. Maar wat als dat niet zo is?

Zit gewoon even te brainstormen.

Durf ik niet zo te zeggen. Als het nou nog een eigen naam was, of een andere betekenis had… Maar misschien is er iemand die meer verstand heeft van merkenrecht dan ik.

Het merk Rolex is verzonnen/samengesteld en duid uitsluitend op een horlogemerk.
iedere andere gebruik van de naam, zoals een snackbar, kan de volgende dag z’n
deuren alweer sluiten.

Daareentegen het merk Omega, een letter uit het Griekse alfabet, kan dat niet.
Daarom bestaan er vele merknamen met Omega, er is b.v.gereedschap van Omega en
modelnaam voor een auto, projectoren enz. behalve als het om een tijdmeter gaat
kan Omega z’n naam opeisen.

En als de patatbakkers Roel en Alex heten dan?

Voor de rechter kunnen ze dan betogen dat ze het recht hebben om een samentrekking van hun namen te gebruiken.

Merkenrecht is een vak op zich.

dan wordt het Lexro, klinkt net zo lekker als hun patat.

(:d

Ja, en dan een horloge merk “Broodje Bram” beginnen…:smiley:

Broodje Bram?.. dan krijg je denk ik gedonder met Bram Ladage, de Patatbakker…

Merkenrecht en gedonder… je wilt het soms niet weten hoe vergezocht het gaat…

neem bijvoorbeeld OV Maatschappij Connexxion… die hebben een rechtszaak an de pantalon gehad vanwege het gebruik van de XX in de merknaam van deze onderneming… de Eiser?.. MEXX kleding… alsof kleding ook maar IETS met Openbaar vervoer te maken heeft… maar Connexxion kon de portemonee trekken…

zo denk ik ook wel dat er nog wel eens gedonder zou kunnen onstaan tussen DWC en DWC international… de eerste is Donald W.Corson, een Horlogemaker… en de andere is Willem van den Berg die ook horloge maker is… en opereert als Dutch Watch Company International…

Ik zou verward zijn als iemand me vertelt dat ie een DWC horloge heeft… dan is mijn vraag… DWC of DWC International?