Horloge met ETA uurwerk, maar niet uit zwitserland, kan dat?

Eerst even ter inleiding voor deze vraag…

Ik heb een Buran met ETA 2824 gekocht van Juri Levenberg, de kroon zat niet lekker dus ik haal het horloge los om te kijken wat er loos is (voelde alsof er iets goed terugklikte bij indrukken). Wat blijkt, een onderdeel wat de stem vasthoud was afgebroken, maar wat me als eerste opviel… geen ETA logo of kentekens en (in verhouding tot wat ik tot nu toe van ETA ken) enigzins grof/ruw afgewerkt.

Uiteraard gereclameerd, horloge opgestuurd voor reparatie en controle, met nadruk op het vermoeden dat het hier niet om een ETA uurwerk gaat, maar waarschijnlijk een Hangzou clone of iets van chinese makelijk.

Nu krijg ik het antwoord “er staat nergens vermeld dat we een zwitserse ETA verkopen” en er wordt daarna verwezen naar deze tekst http://www.stetefeld-design.de/eta/eta2.htm

Voor degene die niet willen klikken, hier de tekst:

Der zweite Teil der UJS-Serie soll, ja muß mit einer kleinen Richtigstellung beginnen.

Diese lieferte Anton Bally, rühriger ETA-Chef, auf Anfrage leider erst nach Produktionsbeginn der zurückliegenden Ausgabe von Uhren Juwelen Schmuck. Trotzdem an dieser Stelle ganz herzlichen Dank: »Heute unterhält die ETA S.A. allein in der Schweiz insgesamt 15 Produktionsstätten, wobei sich die wichtigsten Stützpunkte in Grenchen (Unternehmensleitung, Forschung und Entwicklung, Finanzen, Administration, Marketing und Verkauf sowie natürlich auch Produktion), Bettlach, Fontainemelon, Mendrisio, Sion sowie Vallée de Joux befinden. Hinzu kommen noch ein Betrieb in Pforzheim, zwei Fabrikationsstätten in Frankreich sowie je eine Fabrik in China, Malaysia und Thailand. Die hier erzeugten Werke sind für Uhren ohne die Aufschrift »Swiss Made« bestimmt.

Het horloge werd aangeprijst met een ETA 2824, kompleet met dit plaatje

Ben ik er nu simpelweg in gestonken, of besodemieterd?

Je bent besodemieterd!

Als ik het goed lees, zeggen ze dus dat de fabriek van ETA is maar dat er geen swiss made op mag staan omdat die fabriek waar dit uurwerk vandaan komt in Azië staat. Maar als ik jou verhaal lees dan staat er dus ook geen ETA in… Vaag verhaal, lijkt me misleiding…

Yep! Er staat geen ETA maar Caliber. Het is een clone. Heel clever gedaan, ETA overal weg gelaten. Door de 2824-2 aanduiding stinken veel mensen er toch in.

De discussie die ik heb met Juri Levenberg is dat hij beweert dat het een ETA uurwerk is en hij zegt dat hij nergens beweert dat het een zwitsers ETA uurwerk is.

Naar mijn mening ETA 2824 = Zwitsers.

Toch?

ETA is Zwitsers, of in ieder geval voor een groot deel waardoor ze het SwissMade mogen noemen.
Je zal wel gewoon een Chinese kloon uurwerk hebben.

Een ETA-uurwerk moet afkomstig zijn van de gelijknamige fabriek (ETA SA uit Grenchen, Zwitserland). Dat er buitenlandse subbedrijven zouden bestaan zou best kunnen, maar daar worden geen complete uurwerken vanuit hun naam geassembleerd. Elk uurwerk dat bij ETA gemaakt is is Swiss made. Dit is pure misleiding.

In de replicawereld wordt heel veel geadverteerd met ETA 2824-2 A waarbij de A staat voor het feit dat het een Aziatische clone is. Maar als je die gemakshalve weg laat staat er ETA 2824-2, nog steeds gewoon een clone. Een niet-Zwitserse EtA bestaat niet!

Juri zal ook wel niet Duits zijn :grinning:

1 like

Valt ie gelijk door de mand…

Als hij zegt dat hij nergens heeft beweerd dat het een Zwitserse ETA betreft mag ie wel even uitleggen welk clandestien fabriekje ETA runt in Azië…

ETA is Zwitsers zonder verdere omhaal, een ETA kloon is geen ETA maar een knockoff.

Dit is een beetje hetzelfde als zeggen: Ja t is echt wel een Rolex maar ik heb nooit gezegd dat het een Zwitserse Rolex betreft…

Kan niet dit, ETA is of een echte ETA of het mag gewoon geen ETA heten.

Misleiding druipt ervan af!

Groeten,

Noel.

1 like

Ook een cloon ?? OMG

Ja het is dus een ETA clone, qua uurwerk niets mis mee hoor, vaak af fabriek beter als de Swiss voor de standaard uurwerken

Deze komen voor als 2824 en 2836, vrijwel alles 1:1 uitwisselbaar, er hoeft geen Swiss op te staan om in de buurt te komen van de kwaliteit.

Deze uurwerken komen heel veel voor in reps.

Je bent besodemieterd wat mij betreft, want dan had er duidelijk asian ETA clone moeten staan, hij mag die niet als ETA verkopen zonder dat te vermelden, zelfs bij reps wordt dit zo vermeld.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Kijk hier maar eens…

2 likes

Die Burans van Juri Levenberg die ik kan vinden, zoals deze:

zeggen nergens het woord ETA. Wel zit er het getoonde plaatje bij van de “2824”.

Nu de patenten afgelopen zijn van de 2824, kan iedereen die namaken. Dat gebeurd ook. Zoals hier.

Als er geen ETA bijstaat, moet je er rekening mee houden dat het geen ETA is.

ETA is het onderscheidende woord hier, 2824 niet.

Het is niet anders.

Google Juri Levenberg maar eens.
Genoeg alarmbellen.

Mika

Precies wat Mika schrijft:

Google Juri Levenberg maar eens.
Genoeg alarmbellen.

Groeten,
Soli

Hij zegt dat de Chinese kloon beter presteert dan de ETA maar hij vergeet even te vermelden dat deze wel zo’n 50 graden lagere amplitude heeft dan de ETA, en dat voor een gloednieuw uurwerk.

Als je goed gaat kijken kunnen die Chinese uurwerken ook niet tippen aan de afwerking van ETA.

Maar daar is de prijs ook naar

Heren, bedankt :+1:

Ik begon echt even te twijfelen, vandaar de vraag.

In de advertentie welke Juri Levenberg aka Sonnenflasche de Buran verkocht stond uitdrukkelijk ETA vermeld en als dat dus niet mogelijk is, wordt het een gevalletje Paypal-gevecht.