Horloge met radiumwijzers of niet?

Hoi allen,

Ik wou even vragen of jullie me konden helpen of dit radiumwijzers zijn op dit horloge of niet? Ik heb al even op dit forum gezocht, alsook Google. Ik lees veel over voorzichtig zijn hiermee, maar geen uitsluitsel om ze visueel te herkennen (gezien het geen licht meer geeft in het donker, maar ook dat kan reeds vervaagd zijn en nog steeds radioactief). Een Geigerteller heb ik nog niet, en ken jammer genoeg ook niemand met eentje.

Het horloge is aangekocht zonder glas, indien radium, dien ik iets speciaal te doen?

Ik heb het aangekocht omdat ik vermoed dat de bovenste wijzer een wekkerfunctie is, maar ik zie nergens een on/off knop aan de achterkant voor de wekker. Enige info daarover is ook welkom :wink:

Alvast bedankt!

3 likes

Dit is vrijwel zeker radium

Bewaren in een luchtdicht doosje en een glas laten monteren

6 likes

Ik zou dit even veilig opbergen zoals martijn ook al zegt.

Je wilt geen radium stukjes door je huis hebben dwarrelen.

3 likes

En als de cijfers ook Radium-226 bevatten is dat een flinke hoeveelheid. Sluit me aan bij het dringende advies die horloge even veilig op te bergen tot een horlogemaker er een glas in kan zetten.
Geigertellers zijn te koop op Amazon.nl, hoeft niet super precies te zijn qua dosistempo meting. Je hebt snel bepaald of ie radioactief is of niet.

2 likes

Je kunt evt. langs de lokale direnarts gaan, als deze een wat grotere praktijk heeft, hebben zij doorgaans ook een teller voor hun afvalbeheer, en vaak niet moeilijk om even voor je te meten. Dan weet je het zeker.

2 likes

Bedankt voor de tips. Heb er gisteren eentje besteld op bol.com. Fingers crossed dat het toch een indicatie kan geven. Uiteindelijk is het niet mijn laatste zakhorloge dat ik zal kopen, en zo kan ik direct controleren ;).

2 likes

Reken maar dat dit een goede indicatie geeft. Je achtergrond niveau zal rond de 0,1 microSievert/uur liggen in Nederland en een Lemania horloge dat ik recent getest heb met een professionele dosistempo meter (beroepsmatig) gaf ca. 4 microSievert/uur tegen het glas aan en 2 aan de achterzijde door de afscherming van de metalen kast.

Wel een tip: Bij AliExpress is hetzelfde apparaat (BR-9B) te koop voor een derde van de prijs…

1 like

En nu dan ook gekocht via ali. bedankt voor de tip ;).
Een eerste meting gaf 3 MicroSievert (met de meter er vlak boven).

2 likes

Dan zit er inderdaad Radium op de wijzerplaat en wijzers. Omdat het horloge open is moet je daar enorm voorzichtig mee omgaan! :radioactive:

2 likes

Dat valt ook wel weer mee, het radioactieve stof is in ieder geval niet opgehoopt omdat het glas eraf is.

Het gaat hier niet om opgehoopte activiteit, waarschijnlijk bedoel je vluchtige dochter radionucliden?
Vergeet niet dat het Radium-226 zelf het gevaar hier is omdat het glas eraf is.
Je wilt geen inwendige besmetting oplopen of het risico dat iemand anders het aanraakt.
Ik ben al ruim 30 jaar werkzaam in de nucleaire wereld, stralings deskundige, dus ik wilde deze waarschuwing even kwijt aan @MrWiggels

5 likes

Ben dankbaar voor de info en raad, wist dit natuurlijk wel niet toen ik het ontving via de post, gewikkeld in een papiertje. Die kartonnen omslag en papiertje is ondertussen al weg, ik hoop alleen dat er toen geen vliegende deeltjes waren. Binnenkort heb ik ronde PVC boxjes, zo is het nog steeds zichtbaar zonder het risico van de vliegende stukjes tot er een glaasje in kan

2 likes

Staat op internet nog een interessant verhaal over the radium girls. Dames die deze horloges moesten verven in de fabriek. Dat ging met een penseeltje en om de punt lekker scherp te houden draaiden ze die in hun mond, tot bij de eerste dames de tanden uit het gebit vielen en sommige zelfs hele kaken kwijt raakten…

3 likes

Watch makers wisdom: “If it’s radium, don’t lick the dials; if it’s tritium, don’t suck on the tubes.”

Radium kan worden opgenomen door schilferende verfdeeltjes in te ademen. Het gebruikte radiumisotoop heeft een halfwaardetijd van ongeveer 1600 jaar, dus radiumwijzerplaten blijven net zo radioactief als toen ze 50 of 100 jaar geleden oorspronkelijk werden geverfd, ongeacht of ze lichtgevend blijven of niet.

2 likes

Dit verhaal absoluut helemaal lezen. Radium-226 is een botzoeker.

1 like

Nee lekker verspreid🤔

3 likes

Ik zou graag ooit zelf het horloge opkuisen en herstellen. Het is nog niet voor direct (voorlopig blijft het mooi ingesloten), maar hoe pak je dit dan best aan? Hebben jullie daar enige tips/werkwijzes? Is het enkel de wijzers en wijzerplaten die radioactief zijn of is er ondertussen al sprake van contaminatie op het metaal?

Alvast bedankt!

1 like

Veilig werken. Handschoenen, goede ventilatie, mondmasker enz. Zorgen dat alle Radium in het horloge blijft, je wilt niet met langlevend radioactief afval komen te zitten.

Of er al deeltjes los zijn gekomen weet je niet, kleine contaminaties kun je niet opsporen met een GM teller, niet gevoelig genoeg.

Zal je eerlijk zeggen dat het officieel alleen mag in een radiologisch laboratorium en dat ik er van mijn baas geen toestemming voor zou krijgen i.v.m. het zogenaamde rechtvaardiging- en ALARA principe. (As Low As Reasonable Achievable).

In de praktijk: het Radium-226 veilig stellen door het horloge te voorzien van nieuw glas of het opgeborgen laten liggen zoals nu.
Opkuisen is tegen die principes. Het praktische nut weegt niet op tegen het gevaar.