Pas binnen en alleen en nieuw glaasje gezet.
Nog zeer netjes voor een horloge uit het begin van WWII: mooie wijzerplaat en de kast heeft slechts geringe slijtage. Zat op Perlon en toevallig vind ik dat fijne banden.
Loopt nog prima, dus niks meer aan doen.
Voor het verhaal achter deze klok, gebruik de zoekfunctie op HF met Universal en Wilhelmina.
Wilseiko, je oma speelt een rol in het verhaal
Ik heb wat research gedaan en vergeleken.
Volgens mijn informatie is deze serie Universal aangeschaft voor de nederlanders die vanuit Londen hebben meegevochten in de tweede wereldoorlog. Of vergis ik mij en zijn ze al voordien in Nederland aangeschaft?
Vergelijk op het internet leert dat het horloge grotendeels origineel is. En bovendien in een zeer goede staat voor de leeftijd.
Alleen is bij alle voorbeelden de secondwijzer staal en anders van vorm. Deze zal dus wel vervangen zijn. Ook niet logisch zwarte wijzer op zwarte plaat :). maar dat is slechts een klein detail.
Ook de achterkanten vergeleken, het korte mummer (31250) is bij al deze horloges hetzelfde, mogelijk is dit een type nummer of ordernummer?
Het lange nummer zal dan wel wel het serienummer zijn.
Volgens mijn onderzoek zijn deze horloges gemaakt vanaf 1939 tm 1940 en werden ze uitgereikt aan de Nederlandse strijdkrachten binnen Nederland. 31250 is het patentnummer en het andere nummer is het serienummer.
Dit exemplaar op ebay ziet er heel origineel uit en heeft exact dezelfde!
Ook deze universal cal 262 heeft de betreffende secondewijzer:
Ik neig naar de theorie dat dit horloge origineel is geleverd met de zwarte secondewijzer, vooral omdat ik nu exact dezelfde vind.
Maar ik vermoed dat na levering van de eerste serie vanwege betere zichtbaarheid de secondewijzer is aangepast.
Tom,bedankt voor het plaatsen van deze zeer mooie foto. Leuk om te zien dat ook dit horloge dezelfde secondewijzer heeft, dus ook mijn exemplaar is volledig origineel (gelukkkig).
Als ik goed kijk lijkt je urenwijzer van smal naar breder te verlopen, is dat gezichtsbedrog of echt zo? In ieder geval ziet het er zo nog beter uit.