Horloge museum

Hallo allemaal!

Weet er iemand een leuk museum in Nederland over (oude) polshorloges? Ik ben gefascineerd door horloges en ik wil dolgraag eens een bezoek brengen aan een museum of dergelijke dat dagelijks geopend is voor het publiek? Het mag ook een grote winkel zijn van vintage horloges!
Laat het maar horen!!

Vriendelijke groeten,

Bart.

Er is een nieuw museum in oprichting, waarschijnlijk in Delft. Verleden jaar is daarvoor een Harwood van mij aangeschaft (voor een vriendenprijs natuurlijk) omdat ze de bestaande collectie aan het vernieuwen zijn.
Deze:

Het gaat om de Stichting Museum en Archief van Tijdmeetkunde (SMAT), opgericht in 1901 door de toenmalige Nederlandsche Bond van Horlogemakers. De collectie van de SMAT was tot twee jaar geleden tentoongesteld in het Zilvermuseum (vh het Nederlands Goud-Zilver- en Klokkenmuseum) in Schoonhoven. Deze collectie omvat o.a. de grootste collectie horloges in Nederland vanaf de 16e eeuw tot aan heden.

Misschien leuk om t.z.t. een HF uitje te plannen als het museum gerealiseerd is.

9 likes

Als dit zou geopend zijn zou dat geweldig zijn!

Alvast bedankt voor uw reactie!

Mvg,

Bart.

Maar als wij op HF onze collecties bundelen hebben we ook en museale collectie.
Misschien kunnen we voor het museum in Delft open is een keer een vintage meeting met HF horloges organiseren?
Maar alleen heel oude of heel bijzondere vintage horloges, horloges met een verhaal. Ik heb wel vijf tot tien horloges met een stukje geschiedenis. En ik ken forumleden met ook heel interessante horloges.

5 likes

Ik was er bij de vorige hf meeting niet bij, maar een vintage meeting lijkt mij top!!

Dat zou zonder meer erg leuk zijn…

In Belgie is er ook eentje: horlogemuseum in Mechelen, klokken en een grote polshorloge collectie, het leuke is dat alles er te koop is ook.

3 likes

Ik ga daar in maart naartoe. Cadeautje van mijn vriendin. Ben erg benieuwd!

Museum in Mechelen is leuk. Ik ben er afgelopen zomer geweest en de rondleiding gehad.

1 like

Ik was in augustus afgelopen jaar met mijn lieve echtgenote een paar dagen in Mechelen om met een steden tripje onze trouwdag te vieren. We kwamen in de oude binnenstad terecht bij het Horlogerie museum in de Lange Schipstraat, gevestigd in een prachtig, enigszins vervallen, oud 17e eeuws pand. Het was niet helemaal duidelijk of het (particuliere) museum annex klokkenwinkel geopend was of niet, dus maar gewoon aangebeld. Een meneer deed open, vertelde mij dat het museum eigenlijk gesloten was, maar we kregen desondanks toch een uitgebreide privé rondleiding. We zagen een prachtige verzameling antieke en vintage horloges en een indrukwekkende collectie zeer bijzondere klokken. Veel is ook te koop. Fantastisch restauratie werk ook. Aardige man die meneer Jozef Op de Beeck. Ik heb uiteindelijk nog een mooi bewerkte zilveren horlogeketting van hem gekocht.
Een aanrader als je toch eens in de buurt bent.

Bovendien is deze Mijnheer Jozef op de Beeck zeer vakbekwaam in de revisie van horloges en klokken. Hij geeft je meteen een prijsstelling en wees maar gerust dat bij afhalen je horloge of klok weer tikt als nooit voorheen. Zijn dochter komt geregeld op tv bij VTM en programma “rijker dan je denkt”. Hier komen gewone mensen samen die denken dat ze misschien wel een schat in huis hebben en dit laten veilen door veilingmeesters. Wanneer het horloges of klokken betreft komt Mevrouw Elke Op de Beeck de taxatie uitvoeren. Ook zij is intussen perfect opgeleid en weet waarover ze spreekt! Toffe mensen en iedereen is altijd welkom daar! Elke woensdag zijn er begeleide rondleidingen en die zijn echt wel interessant! Zeker eens doen!!

1 like

Binnenkort een weekendje Mechelen. Is het museum voornamelijk gericht op klokken? Zo ja dan kan ik me de tijd besparen :wink:

1 like

Lijkt me ook leuk, zeker de rondleiding. Is volgens mij in het weekeind alleen op afspraak op zaterdag om 14.30 uur. Zie de website

http://www.horlogeriemuseum.be/

1 like

Iemand wellicht foto’s om een beeld te krijgen met name van de polshorloges?

1 like

6 oktober naar de Rikketik gaan :stuck_out_tongue:

Staat hij daar dan ook?