Seiko duiker na openmaken niet meer werkend - advies nodig

Een hele tijd geleden heb ik een Seiko SRPD55 gekocht en gemodificeerd. Na hem kort opengehad te hebben werkt hij helaas niet meer…

De datum verspringt nog steeds netjes, alle wijzer be

wegen nog netjes mee met het draaien van de kroon en de rotor beweegt ook gewoon.

Nu zijn de opties denk ik als volgt:

  1. Ik kan hem laten repareren, maar voor een horloge van 250 euro staat dat waarschijnlijk niet verhouding.
  2. Ik kan hem (+ de originele onderdelen erbij - glas en lunet) doorverkopen as is… Waar een beetje handige hobbyist hem binnen no time gemaakt heeft.
  3. Een nieuw uurwerk aanschaffen, maar ook dat vind ik zonde…

Wat zouden jullie doen?

Even kijken of 1 vd amateur-horlogemakers alhier je kan en wil helpen.

Ruiluurwerkjes zijn niet zo duur btw.

Een nieuwe kopen en rustig uitzoeken of ik het toch voor elkaar krijg hem weer te laten werken.

1 like

Als je de balans voorzichtig een zetje geeft beweegt de secondewijzer dan wel?

Zo ja beweegt dan het tandwiel op de foto links van de rotor wel wanneer je de rotor beweegt?

Wat is er precies gemodificeerd? Als je de opwindas hebt verwijdert en teruggeplaats kan ik mij voorstellen dat die niet goed zit waardoor die niet in dw nul stand kan.

1 like

Misschien is het een simple fix en kan iemand je helpen, kijk even op deze kaart

@Chlorophyl is dit nu de goede kaart eigenlijk? Ik dacht dat jij er eentje gemaakt had?

5 likes

Wat heb je gemod? En heb je het horloge met open deksel en de wijzerplaat naar boven even zachtjes geschud? Wie weet zit er iets kleins tussen de balans?

1 like

Veertje van de balanschaton zit volgens mij niet lekker. Die kan zomaar de balanstap scheef drukken hierdoor. Heb je hier nog zelf aangezeten…?

Balansspiraal ligt van bovenaf gezien wel goed.

Even je titel wat verhelderd. :innocent:

7 likes

Nee, deze is natuurlijk veel beter! :crazy_face:

4 likes

Zorg dan ook dat die goed te vinden is dan promoot ik hem wel

2 likes

Hij was door Jur gepind maar als je dat topic dan opent is de pin weer weg. :man_shrugging:

Ja dat dacht ik ook en die andere stond bovenaan, foutje in de software of een bewuste keuze van Jur.
Maar ik dacht dat die van jou meer up to date is en specifiek aangeeft of er een HF’er is die zijn diensten aanbiedt.

Edit: @Chlorophyl ik heb het even gefixt, checkt u maar even :wink:

1 like

Met een zetje beweegt de secondewijzer niet, tandwiel staat ook stil.

Ik heb alleen het uurwerk er kort uitgehaald om Saffier erin te kunnen leggen.

Alleen maar het glas verwijderd en het uurwerk eruit gehad. Maar ik zou iets aangeraakt kunnen hebben…

Scherp gezien.
Ik vraag me af hoe je dat voor elkaar krijgt.

2 likes

Daar zou het dus net even in kunnen zitten. Als je geen routine hebt met uurwerken, vind je de fout ook niet snel. Het is vrijwel zeker iets doodsimpels.

2 likes

Dan is het meest eenvoudige wat ik zou kunnen bedenken dat de opwindas niet goed zit. Dan zou namelijk de hacking actief kunnen zijn terwijl die ingedrukt is.

1 like

Dat veertje wil je niet zelf manipuleren als je dat nog nooit gedaan hebt. Ze zijn nogal springerig, en ook voor een ervaren horlogemaker altijd even tricky om er correct in te draaien.

Zo te zien is-ie er aan 1 kant al bijna uit. :sweat:

Kan ook zomaar nog.

2 likes

Ja, ik zou m’n verlies nemen en er toch even mee langs de horlogemaker gaan. Waarschijnlijk is het iets simpels en hoeft 't niet heel veel te kosten. Meer dan een heel nieuw uurwerk en wat arbeidsloon gaat 't sowieso niet kosten en dat zou ik dan zien als leergeld.

Als je alleen dat hebt gedaan en er even vanuit gaat dat je niets gesloopt hebt verder zou ik ook denken dat de stift er niet goed in zit. Even opnieuw eruit en erin al geprobeerd?
Als je de rotor een halve slag draait tov de foto kun je eventueel nog proberen om bij de pijltjes de stift met een pincet vast te pakken en hem dan verder in het uurwerk te trekken. Dat wil bij een Vostok nog wel eens helpen.

RLC zou gezegd hebben: ‘wegsmijten en doorsparen voor een Rolex’.

Zelf zou ik ook eens bij een horlogemaker passeren. Is waarschijnlijk iets klein.
Maar mss eerst bovenstaande post nog eens proberen, de stift in en uit halen is geen rocket science.