Horloge naar Zweden versturen?

Tijdje terug was er al een vergelijkbaar topic. Ik moet een horloge twv EUR 1200 naar Zweden sturen. Net de site van postnl bekeken en die geven aan tot 5500 verzekerd te zijn indien je kiest voor de verzekerservice.

Wat me opvalt is dat ze bij buitenland verzekerd niets zeggen over een sealbag, dat doen ze binnen Nederland wel. Daar linken ze ook naar de mikropakketservice voor kostbaarheden. Die gebeld maar die doen niets voor particulieren

http://www.postnl.nl/voorthuis/pakket-versturen/pakket-buitenland-met-verzekerservice/ (er staat ergens een verkeerde link, die linkt door naar aangetekend buitenland)

Echte alternatieven zie ik niet. DHLforyou verzekert slechts tot EUR 500 - bij verlies ga ik dan alsnog 700 de boot in. Op de UPS site zie ik door de bomen het bos niet meer en kom ik uit op 93 euro, dat lijkt me weer wat erg veel.

is postnl dan nog de beste keus of mis ik iets?

Stuur niet vaak iets naar het buitenland, maar UPS heb ik zelf alleen maar goede ervaringen mee…
Hoe je het verzekeringsdeel op moet lossen kan ik je niet mee helpen.

Ik lees de algemene voorwaarden zo dat verzenden naar buitenland met verzekerservice mbt horloge (=pakketpost) niet in een sealbag hoeft, maar in pakket met speciale tape.

Wat ik altijd doe is (I) toch sealbag gebruiken, (ii) bonnetje van aankoop sealbag bewaren, (III) zo mogelijk op verzendbewijs laten aantekenen dat het object in een sealbag is verzonden (en de sealbag zit weer in een kartonnen doos die met de genoemde tape is dichtgetaped) en (iv) van alles foto’s maken.

Check ook nog of Zweden wel in het rijtje staat van landen waarnaar verzekerd verzenden mogelijk is.

Succes!

Ik zou PostNL even bellen en vragen naar de AV en waar die op de site zijn te vinden. Dan heb je zwart op wit hoe je het moet doen.

Wat betreft UPS - dat lijkt mij geen optie want die verzekeren horloges bij particulieren maar tot 500USD meen ik. FedEx tot €500 volgens de klantenservice toen ik die onlangs belde. Wel wrang want in Amerika en vele andere landen verzekeren ze alles.

Waar je wel aan moet denken dat als je met PostNL vanuit het postkantoor een pakket aanbiedt, de track & trace code niet voldoet aan het PayPal beleid (enkel als je het online inboekt, maar dan kan je maar tot €500 als particulier). Je hebt namelijk slechts de postcode en het land staan en dat is onvoldoende. Soms kan PostNL nog wel een goede tracking code van het land van bestemming ritselen, maar ook niet altijd. In Zweden zal dat Posten.se zijn. Ik weet niet of je de betaling per PP hebt ontvangen, maar bij een oplichter/‘creatieve koper’ kan je dat de kop kosten.

Al met al is het goed opletten en soms moet je risico’s nemen, zeker als particulier. Ik heb het geluk dat ik via m’n werk een hoop kan regelen via UPS/FedEx/PostNL als ik weer eens een horloge moet opsturen buiten Nederland :).

Dank voor de reactors. Best complex allemaal :wink:

Hoe groot is een sealbox bij benadering? Horloge zit in een box. Grove schatting 17x17 bij 10cm hoog.

Update : breedte: 275mm hoogte: 325mm + 45mm verzegeling + 150mm flap.

Dat gaat niet passen.

Ik heb al heel wat horloges (-/+ 650 euro p.s.) verzonden vanuit Italië, naar Duitsland, Frankrijk, Zweden enz. Nooit problemen mee gehad.
Altijd goed verpakken en foto’s maken van het verpakproces en eindresultaat.

Mijn eigen IWC is per EMS vanuit Portugal naar mij gestuurd. Geen enkele problemen mee gehad.

Mijn inziens mag je de postbedrijven best wel wat meer vertrouwen hoor.

Anyway, succes d’r mee!

De algemene voorwaarden van postnl. vind je op postnl.nl, onder aan de site “Voorwaarden & dislaimer” en dan doorklikken naar algemene voorwaarden postnl.

In artikel 18 lees je (en kijk dan met name naar de leden 4 tot en met 6):

Verzekerservice

  1. Poststukken kunnen op verzoek met de verzekerservice
    worden verzonden. Naar het buitenland geldt dat dit
    slechts mogelijk is voor zover postbedrijven in het
    buitenland deze dienst toelaten. Koninklijke PostNL
    behoudt zich het recht voor bestemmingslanden uit te
    sluiten van de verzekerservice.
  2. De inhoud van Poststukken verzonden met de
    verzekerservice kan worden verzekerd tegen een
    maximum bedrag van € 5.500,-.
  3. Poststukken met de verzekerservice worden uitgereikt
    aan de geadresseerde of diens gemachtigde, dan wel, in
    geval van Onbestelbare Poststukken met de
    verzekerservice, aan de Afzender of diens gemachtigde.
    Degene die een Poststuk met de verzekerservice in
    ontvangst neemt, dient een ontvangstbewijs te
    ondertekenen. Voor Poststukken met de verzekerservice
    naar het buitenland geldt dat deze uitgereikt worden
    volgens de regels die daarvoor in het land van
    bestemming gelden.
  4. Bij Brievenbuspost met de verzekerservice waarvan de
    inhoud bestaat uit geldstukken, bankbiljetten, waarden
    aan toonder van allerlei aard, edele metalen,
    edelgesteenten, parels, voorwerpen of documenten met
    een kunst- of verzamelwaarde of andere kostbaarheden
    is de Afzender verplicht ter beveiliging een Sealbag ®* te
    gebruiken.
  5. Bij Brievenbuspost met de verzekerservice verzonden
    naar het buitenland is de Afzender, ongeacht de inhoud
    van het Poststuk, verplicht ter beveiliging een Sealbag ®
    te gebruiken. De Afzender is in dat geval ook verplicht de
    waarde van de inhoud in cijfers op de Sealbag® te
    vermelden.
  6. Voor Niet brievenbuspost verzonden met de
    verzekerservice geldt dat de Afzender de verpakking
    dient te sluiten - verzegeld door middel van daarvoor
    bestemd plakband en voorzien van een kenmerk zodat
    deze niet kan worden geopend zonder uitwendige
    sporen na te laten.

Schmeink kan je er “alles” van vertellen…:wink:

Brutus Schreef:

Schmeink kan je er “alles” van vertellen…:wink:

Daar moest ik ook net aan denken >X

Dank, ik neem aan dat brievenbuspost is iets wat de postbode door de brievenbus schuift en niet aanbelt? en Dan 6 het pakket met speciaal plakband. Ik bel morgen voor de zekerheid even.

Link? Hij post nogal veel :slight_smile:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,238794,page=1

Heb ook goed ervaring met postbedrijven zoals DHL, UPS, USPS.
Vooral versturen met track&trace.

Dank voor alle hulp en reacties. Heb uiteindelijk besloten om via postnl te versturen in twee zendingen. Horloge in een sealbag en dan de horlogedoos afzonderlijk in een pakketdoos. Die doos past niet in een sealbag en zo in elk geval het horloge extra veilig verzonden. Doos openen en opnieuw dichttapen valt niet zo op, sealbag kan je niets mee.

Iets hogere kosten dus maar ook een stuk minder stress dus was het waard.

Ok, en dan doe je bubbeltjesplastic om de klok?

Fotografeer alles, bewaar de bon van aankoop sealbag!

Het hele sealbag verhaal blijft vaag. Je vertuurt een horloge en meent dat het tot (ik dacht) € 5000,- verzekerd is. Nu gaat er iets mis en je hebt geen aankoopfactuur meer. Dit gebeurt toch vaker in verzamelaarskringen. Leg mij nu maar eens uit hoe je dan de actuele waarde kunt aantonen. Daar is nl bij het invullen van de gegevens niet om gevraagd. Ik heb twee maal een Rolex met sealbag verstuurd en ernaar gevraagd in het postagentschap… Geen antwoord…

Maar meestal gaat het goed hoor :wink:

Jep bubbelplastic, in een doosje, in bubbelenvelop, in sealbag.

Het is tot max 5500. Je krijgt geen 5500 maar moet een echte waarde opgeven. Neem aan bij daadwerkelijk verlies dat je inderdaad waarde moet aantonen.

glengoyne17 Schreef:

Jep bubbelplastic, in een doosje, in
bubbelenvelop, in sealbag.

Het is tot max 5500. Je krijgt geen 5500 maar moet
een echte waarde opgeven. Neem aan bij
daadwerkelijk verlies dat je inderdaad waarde moet
aantonen.

En hoe kun je aantonen dat er een echt horloge in zat en geen nepper als je geen factuur meer zou hebben?

Om die discussie tot een minimum te beperken - mocht het een keer voorkomen dat je hem moet voeren - fotograferen! Ik heb een keer zo ongeveer een half uur op een postagentschap staan in te pakken en fotograferen… Heb je er gelijk een - niet geheel vrijwillige - getuige bij…

Warroo Schreef:

Om die discussie tot een minimum te beperken -
mocht het een keer voorkomen dat je hem moet
voeren - fotograferen! Ik heb een keer zo ongeveer
een half uur op een postagentschap staan in te
pakken en fotograferen… Heb je er gelijk een -
niet geheel vrijwillige - getuige bij…

Kun je nog steeds een goede nepper inpakken:D