Ik ben hier nieuw op het forum
Heb me ingeschreven omdat ik hier een oude horloge liggen heb van het merk Nivia.
Toen ik dit opzocht via Google vond ik het uurwerkje zelf nergens terug maar wel een reclame-affiche waar dezelfde op staat :
De horloge rechts boven dus.
Met enig verschil dat op het mijne enkel de cijfers 3,6,9 & 12 in Romeinse cijfers staan, op de plaats van de andere cijfers zitten kleine vierkantjes die het licht weerkaatsen.
Ik vraag me af of dit horloge iets waard is en hoeveel
Het bandje is nog in perfecte staat ondanks het zo fijn is.
Op de wijzerplaat zit wat vuil, waardoor ik aarzel om het te laten openen om op te kuisen.
Wanneer ik het opwind werkt het gedurende een zestal uren, soms iets langer.
Misschien werkt het langer wanneer het gedragen wordt, misschien wind ik het niet genoeg op?
Ik weet nog niet goed wat ik ermee ga doen ; verkopen of houden, vind het eigenlijk wel een speciaaltje, maar zou het zeker fijn vinden indien ik een idee zou hebben van de waarde ervan.
Onder het merk “nivia” op de wijzerplaat staat ook “nonmagnetic” geschreven.
Voor wat je vraag betreft vermoed ik dat de waarde nihil is
daar er niet echt een verzamelaars markt bestaat voor dames
horloges. Mocht het horloge van edelmetaal zijn dan geldt
natuurlijk waarde van het edelmetaal.
Nivia lijkt een klein merkje te zijn, eerste registratie is uit 1919, het lijkt erop dat deze in 1979 een doorstart heeft gemaakt waarschijnlijk voor de productie van stopwatches.
Zonder plaatjes te zien is het lastig te beoordelen, maar even heel kort door de bocht. Geen bekend merk, geen complicaties of bijzondere kast (zeg maar standaard horloge) dan kom je al snel op materiaalwaarde. Als het goud is, de actuele gramprijs 15-25 (resp. 14k of 18k) euro per gram voor de kast.
Als horloge in staal of verchroomd praat je over enkele tientjes afhankelijk van conditie.
Geen grote schatten in huis dan >X
Maar het is toch fijn om te weten dat het uurwerk van rond het jaar 1949 is volgens wat Carpe Tempus deelde.
Of misschien werd het jaren later nog verkocht.
Het is van mijn grootmoeder maar ik had geen idee hoe oud het was en herinner me het ook niet dat ze het droeg.
Het kastje is niet van goud, ik vermoed ook niet van zilver.
Aan de wijzerplaat twijfel ik, ondanks er veel vuil op ligt ziet het er niet verkleurd uit om zo oud te zijn.
Als ik er mee schud zie je namelijk de stofdeeltjes bewegen
Zoals ik al eerder zei de waarde is nihil want hier is geen markt voor.
De emotionele waarde is mi. onschatbaar als erfstuk…
Kortom, koesteren als herinnering
ik vind het eigenlijk best een bijzonder kunstig gemaakt horloge
jammer dat damesklokjes zo weinig opbrengen, maar wie weet
gaat dat nog veranderen,
zodra meer dames 2e hands “antiek” durven dragen.
Bedankt
Zelf vind ik het ook mooi & speciaal.
Twijfelde er zelf aan om het te dragen maar vrees dat het bandje snel slijtage zal vertonen en met een ander bandje is het speciale + het authentieke er dan weer af.
Ik was net aan een nieuwe horloge toe en uiteindelijk heb ik dan maar een nieuwe besteld vandaag
Voor ik op dit forum terecht kwam wist ik niet dat dameshorloges minder in trek waren voor verzamelaars, tenzij er diamanten op bevestigd zijn of ze uit edelmetaal bestaan natuurlijk.
Weer iets bijgeleerd
Als je hem mooi vind dan moet je hem gewoon gaan dragen, mijn oudste dochter draagt een Pontiac van haar bet-overgrootmoeder, en als hij slijt dan is dat zo. Een horloge is een gebruiksvoorwerp totdat hij museumwaardig is geworden.
Wat ik hier wel vrij veel hoor is dat horloges alleen worden gedragen op dagen die een relatie hebben met de vorige eigenaar (sterfdag, verjaardag etc.), dat is een mooie tussenweg als je bang bent voor slijtage.