Een tijdje geleden heb ik een zakhorloge gekocht om mee te oefenen op het onderhouden van mechanische uurwerken. Al het gereedschap om hem uit elkaar te halen heb ik inmiddels, het enige wat ik nog nodig heb is olie, en oliegevers. Helaas heb ik op het forum geen topics kunnen vinden met recente linkjes die nog werken dus was ik benieuwd: waar kan ik relatief voordelig olie vandaan halen? Ik begin pas net en zou dus graag voor nu alleen de basis willen aanschaffen maar als ik prijzen van €50 voor Moebius 9010 zie is dit niet heel uitnodigend voor een beginner die er misschien niet verder in wil verdiepen…
Alvast bedankt!
Toevoeging: Helaas heb ik als beginner natuurlijk geen kvk inschrijving en kan ik dus geen gebruik maken van dit soort sites.
Ik heb nog een aantal flesjes (vol of nagenoeg vol) staan die wel over te nemen zijn, alleen daar staat een verlopen THT-datum op. Ik weet niet precies hoe erg dat is bij oliën en vetten, maar wellicht dat iemand met verstand hiervan kan bevestigen of dat nog bruikbaar is.
Van wat ik zo hier en daar heb gelezen gaan synthetische oliën zeker wel langer dan de THT datum mee, of dat voor natuurlijke ook zo is weet ik niet. Het hangt er denk ik ook van of of de flesjes al open zijn gemaakt of altijd dicht zijn geweest. 9010 en D5 heb ik vaak van gehoord, 8300, 8217 en 8141 niet. Zou u kunnen uitleggen waar welke precies gebruikt wordt? Afhankelijk van de prijs heb ik mogelijk wel interesse om (een aantal van) deze over te nemen.
Je zou eens contact kunnen opnemen met Peter vd Kraats, die leverde voor een leuke prijs de eerste benodigdheden (gereedschap en smeermiddelen) voor de beginners horlogeclinic in Rotterdam een tijdje geleden.
Je kan altijd, als je je verder gaat bekwamen, overstappen op de duurdere olieen.
Als in precies ‘vóór deze datum in iemands gewaardeerde horloge spuiten en deze kan er weer 10 jaar tegenaan’ of ‘voor deze datum de vólgende service uitvoeren’?
Vind tht data bij dit soort spullen altijd een beetje geldklopperij. Uiteraard moet een producent op een gegeven moment zijn handen er vanaf trekken om de kwaliteit te kunnen garanderen.
Bedankt voor de aanbeveling, ik wacht even reactie af van flowert maar zal dit zeker even achterhouden. Een mailtje sturen is denk ik de makkelijkste manier om in contact te komen?
Ik weet niet meer precies welke waarvoor gebruikt wordt. Het zijn verschillende oliën in verschillende dikten/viscositeit. Een beter geschikt voor de keyless works, andere voor de binnenkant van de veerton en de andere weer voor het anker. Ik neem aan dat op de website van Moebius het wel wat preciezer staat.
Goedemiddag, inderdaad al 3 jaar geleden,en zal dus niet meer actueel zijn.
Het enige actuele zijn nog steeds de prijzen van deze smeermiddelen.
Aangezien ik er ook een beetje mee wil oefenen, zou ik, indien nog leverbaar, belangstelling hebben voor de 2nl. synt-A-lube,
Hoor graag of dat nog mogelijk is.
mvg, Coen Vos