Horloge-olie kopen

Beste leden
Ik ben beginden met het repareren van horloges. Nu wil ik graag olie kopen maar weet er nog niks van daarom heb ik een paar vragen.

  • welk soorten olie zijn er alleen maal en welke heb je nodig
  • waar kan je het kopen

Het lieft wil ik zo goed koop mogelijk omdat ik net begin met de hobby en geen ruim budget
Groetjes Jules

Slecht plan. Dit IS een dure hobby, wen er maar aan!

Op (o.a.) CousinsUK kun je ze vinden; je hebt nodig Moebius 9010 voor snel draaiende raderen, 9020 voor iets tragere, HP1300 voor langzame raderen en evt. veertonlagers; daar zou ik ook Molykote DX voor aanbevelen, DX gebruik je ook op alle traag draaiende staal-op-staal of staal-op-messing raderen en op de Breguet-vertanding tussen staand en liggend opwindrad, en praktisch alles in het wijzerverzetwerk. DX ook aan de achterzijde van chausee-raderen.

Ook heb je voor de ankerpaletten nog Moebius 9415 nodig.

Voor de veertonwanden van automaathorloges zijn er ook nog Moebius-vetten, die heb ik even niet paraat voor je maar mocht je iets nodig hebben, ik kom in mijn leven niet door mijn voorraad heen. :wink:

Maar - kort en goed - dit leer je niet in een vloek en een zucht. Het beste is om er echt les in te krijgen, zodat je uiteindelijk geheel zonder smeerschema’s kunt en zelf kunt beredeneren welke olie/vet, waar, en hoeveel (!), het beste werkt.

6 likes

Zijn er ook filmpjes waar je dit uitgelegd krijgt( ook hoeveel je moet gebruiken en waar)

En wat ben je ongeveer kwijt als je dit allemaal hebt gekocht

Ideetje ? :slight_smile:

3 likes

Je hebt nog zoveel meer nodig. Mijn ateliertje was alles bij elkaar qua inrichting een ruime 15K euro. En je gaat het echt nodig hebben, ander blijf je mis grijpen. En dan is het meeste nog tweedehands ook.

32 likes

Mooi hoe jij het voor elkaar hebt man!

1 like

Ik zag bijvoorbeeld beeld een potje moebius 9010 van 2 ml. Maar hoe lang doe je met 2 ml olie?@PeterLC

1 like

Daar kun je heel lang mee vooruit, jaren.

2 likes

Langer dan de houdbaarheidsdatum…

3 likes

De meeste mensen gebruiken teveel! Er mag geen olie zichtbaar binnen de rand van de lagersteen blijven staan. is dat wel zo, dan is er teveel gebruikt. Komt zelfs bij nieuwe A-merken voor…

En dan kan het bij een wat hardere tik die het horloge maakt ergens tegenaan, over de rand van de lagersteen heen klotsen. Alles op microscopisch niveau natuurlijk.

2 likes

Zoals peter al zegt, je gooit je geld echt weg.
Eenmaal aangeschaft en je kan er lang mee doen.

Veel belangrijker nog, goed materiaal. Schroevendraaiers, oliegevers, houders etc etc. Ook als hobbymatige starter wil je de basis materialen gewoon goed hebben.

Misschien is de kliniek van @vinwat iets voor je. Dan kun je eerst kijken of het wat voor je is.

Veel plezier!

1 like

ik zie ook dat er bijvoorbeeld veel verschillen soorten moebius 9010 zijn bijv. 9010-B
9010-film enzo. maar maakt het uit welken je pakt

Ja mensen gebruiken inderdaad vaak teveel. Ik heb werk gezien van hier op het forum alom geroemde hobbyisten (ik noem geen namen) waarbij het uurwerk bijna dreef in de olie. Daar ging mijn horlogemakers hart een beetje van bloeden. Ze zijn goedkoop dus zijn mensen snel tevreden denk ik.

1 like