Horloge olien

Hallo beste horlogeliefhebbers,

Ik ben zopas lid geworden van jullie fantastisch forum en heb al veel bijgeleerd door de verschillende discussies te lezen. Nog niet lang geleden is mijn interesse in het restaureren en onderhouden van polshorloges begonnen.

Ik zelf erfde twee polshorloge van mijn grootvader waaronder een een Milus automatic met felsa bidinator daterende uit de jaren vijftig die ik koester en deels hersteld heb- de opwindstift viel eruit en het mechanisme was helemaal los.

Zelf heb ik dan een sieko 5 gekocht als mijn eerste aankoop en als de liefde niet meer te houden was een Hamilton Jazzmaster chronograaf.
Helaas heb ik nog niet geleerd hier fotos bij te voegen maar dat zal ik binnenkort proberen.

Nu heb ik onderander een partijtje niet werkende Seiko 5, een Roamer en een Tissot visodate 7 gekocht waarop ik mijn nieuwe hobby wil op uitproberen. Ze zijn relatief waardeloos en de visodate wacht op een nieuw leven.

Kan iemand mij vertellen welke olien en eventueel vetten(veerton?)ik nodig heb om een polshorloge te onderhouden?Ik weet dat ze in verschillende diktes en dergelijke bestaan voor gebruik gaande van klokken tot polshorloges. Op internet vind ik vaak verwijzingen naar Moebius en ander merken die een stuk goedkoper zijn, maar daar komen meestal te vage beschrijvingen bij.

Ook heb ik nog geen enkel artikkel gevonden wat betreft die verschillende olien en hun gebruik. Technische plannen wat ik moet olien vind ik wel maar niet het type olie.

Dit zou me een hele stap verder helpen en jullie eeuwig dank opleveren.

Vriendelijke groeten stefaan

Hoi Stef,

Welkom hier.
Zelf kan ik je niet helpen met je vragen, maar er zijn hier voldoende kenners die dit binnenkort wel komen vertellen.

Groeten,

Martin

dank je voor de verwelkoming martin en hopelijk tot hoors

groeten stefaan

Welkom op dit horlogeforum. Je bent al verder dan een hoop forumleden (waaronder ikke) met het repareren van horloges;). Er komen vast wel goede tips voor je.

Hallo Tom

ik sta echt nog niet ver hoor maar probeer maar wat, al doende leert men veronderstel ik. Ook wat geluk had in mijn pogingen.

Groeten stefaan

Hoi stef

welkom hier

Ik ben zelf ook lekker aant kl@#@ten met klokkies :slight_smile:
toevallig ben ik ook bezig met een bidynator 692 deze heeft zojuist een nieuwe stift gehad en nu ben ik met de kast bezig.

ik heb op dit moment een beetje ruzie met een mondia/zenith maarja die is altijd al eigenwijs geweest

Wat bedoel je met ''mijn tissot heeft nieuw leven nodig?
Is het uurwerk dood?
Laat me even weten watvoor uurwerk caliber er in zit(ik hoop geen omega die zijn prijzig) ,mischien heb ik het wel
ik heb vandaag een sigarendoos vol uurwerkjes gehad.

Welkom Stefaan,

Hier vindt je al een basis (site is wel in het frans):

En ook hier vindt je een woordje uitleg over de oliën zelf:

http://www.ofrei.com/page246.html

Hopelijk helpt dit je verder.

MVG,

Chris.

Bij de technische gegevens van de Zwitserse (ETA) uurwerken staat altijd met verschillend gevormde/gekleurde pijlen aangegeven waar welke olie/vet aangebracht moet worden.
Kijk bijv. op blz 7 en volgende van dit document. https://secure.eta.ch/CSP/DesktopModules/ViewDoc.aspx?DocId=247&DocType=DT

Suc6

hallo astonmartin

de tissot heb ik gekocht op ebay en bij aankomst werkte hij, maar niet goed- (slinger hoorde ik niet en hij liep als een gewone opwinder).

Dan maar naar de horlogemaker geweest - want zelf kreeg ik hem niet open- en wat bleek het was een gesloten kast en je moet het caliber via het glas uithalen.Er is een speciale aangepaste wijzerplaat zonder vijsjes. De wijserplaat en de wiizers moeten eerst verwijderd worden voor je aan het kaliber kan.

Nochthans stond op de achterkant van de kast de woorden use key nr…

Eenmaal bij de hersteller bleek dat er relatief wat schade was aan het kaliber en wat roestvorming plus de veerton was opengesprongen.

De horlogemaker verzekerde mij dat hij bij al zijn leveranciers had opgebeld en geen nieuwe onderdelen vond voor dit kaliber ( tissot 784-2) dus maar gereinigd en geolied.

Eenmaal terug werkte het horloge, maar ik hoorde de slinger nog altijd niet.

Dan enkele weken later viel de opwindstift eruit en heb ik het helaas niet gezien.

Heb hem vanmorgen na maanden terug opengedaan en alles lijkt in orde, de slingerbeweegt en als ik de slinger draai begint het horloge te lopen.
Dus moet ik nu op zoek naar een nieuw opwindstift

Ik zal ook de kast wat moeten uitslaan want de slinger sleept tengen de binnnenkant van de achterkant. Daarom hoorde ik de slinger niet. Je ziet de slijtage sporen op de slinger en de kast.

Wat betreft jou bidynator in welk horloge zit hij en wat zijn de problemen met de mondia zenith?

Vriendelijke groeten

stefaan

Hallo maurits en morse,

bedankt precies wat ik zocht, nu kan ik op de volgende horlogebeurs te Antwerpen zien of ik die olien kan vinden.

mvg

stefaan