Horloge (Omega) lokaal in Japan kopen vs Nederland

Goeiedag,

Binnenkort ga ik 2 weken op reis in Tokyo. Ik lees veel over hoe het zit als je vanuit Tokyo koopt en naar hier laat verzenden en dat er dan tax bij komt, maar hoe zit het precies met daar lokaal kopen en dan zelf meenemen naar Nederland?

Een speedmaster sapphire kost daar +/- 5600 euro vs 8600 euro retail in Nederland. Ik vergelijk wel niet de officiële Omega prijs in japan, maar bv. deze: https://www.renzu.jp/view/item/000000006958?category_page_id=ct95
¥885 000 of ¥804,546 (Export & Tax Free Price) => 5.606,16 euro of 5.097,34 euro

vs 8.600,00 adviesprijs in NL: https://www.omegawatches.com/watch-omega-speedmaster-moonwatch-professional-co-axial-master-chronometer-chronograph-42-mm-31030425001002

Komt er toch tax bij bij aankomst in Schiphol? Of zijn er andere zaken? Nu is het 3000 euro minder,
grofweg 35%.

Alvast bedankt voor de input

1 like

Officieel gezien moet je natuurlijk langs de declaratie afdeling op schiphol bij terugkomst naar Nederland en betaal je dan import/btw kosten.

Er mogen hier op het forum geen “andere” ideeën worden gegeven, dus die zul je zelf moeten bedenken. Let wel op met de doos en papieren.

4 likes

Dus in persoon gaan kopen in Japan en meenemen langs Schiphol is tax gewijs hetzelfde als bv. via Chrono24 nieuwstaat kopen in Japan en laten verzenden?

1 like

Er zit een max van ca. 430 euro aan invoer van buiten EU via Schiphol, dus btw (21%) en invoerrechten (ca. €0,80) zijn verschuldigd.

Via C24 zit je bij invoer met de administratie kosten van de koerier dus zelf meenemen is goedkoper.

Volgens mij kan je het antwoord hierop wel zelf bedenken of in andere topics vinden. Goeie reis!

2 likes

Persoonlijk zou ik in Japan voor een tweedehands gaan. De term tweede hands is daar in werkelijkheid nieuwstaat.
Vorig jaar november heb ik in een bookoff in Osaka een planet ocean in handen gehad, box en papers voor omgerekend €1000 zonder krassen of deuken. bij bookoff en 2nstreet e.d. krijg je niets tax free mee.

nieuw/Retail krijg je minimaal 10% korting (belasting) in japan. In veel gevallen kregen wij in Japan eerder richting de 20-30% korting. Vraag me niet waarom, maar bij kleiding en accessoires leek dat een beetje standaard zolang je je paspoort mee hebt.
Je paspoort wordt in iedere winkel gescand en in een systeem gezet, dit wordt doorgezonden naar de douane in Japan. In de meeste gevallen worden je aankopen gesealed en dien je deze ongeopend in je handbagage mee te nemen in het vliegtuig. op het vliegveld moet je je paspoort scannen, waarna iemand vraagd ‘’‘did you buy anything tax free?’’ waarop je ja zegt en de beste man vraagt ‘’ do you have it with you?’’ wanneer je wijst naar je tas en mag doorlopen naar je gate. Japan wil niet dat je tax free artikelen koopt die vervolgens het land niet uit gaan.
Bij aankomst in NL dien je langs de ‘‘I have items to declare’’ te lopen, wij kwamen om een vreemd tijdstip aan en was er niemand bij de balie. Maar 21% op 35% korting is nog altijd een stuk minder dan de volle mep hier.

Tip voor een mooie flagship horlogewinkel in tokyo: Best Ishida in Shinjuku: 3 Chome-17-12 Shinjuku, Shinjuku City, Tokyo 160-0022, Japan

mocht je partner & kinderen mee hebben kun je die om de hoek droppen bij de disney flagship store :wink:

ps. 2 weken in Tokyo is wel erg lang voor 1 stad, wat ga je allemaal bezoeken?

10 likes

Bedankt voor het uitvoerige antwoord. Ik ga 5 dagen voor werk, en dan nog 10 dagen privé. Vriendin komt me achterna gereisd voor het tweede deel van de reis. We gaan meerdere steden doen (Tokyo, Kyoto, Osaka en van daaruit uitstapjes).

Thanks voor de tips, nog niet echt aan gedacht om iets horlogegerelateerd te bezoeken… ik ga het bekijken!

1 like

Uiteindelijk nog een NA kunnen doen in Japan? of niet overstag gegaan?
Wel een mooie (zaken)reis gehad?

Hallo iedereen,

Ik heb bij Jack Road in Tokyo uiteindelijk de speedmaster nieuw op de lederen band gekocht. Dit was een super ervaring, hoewel de zaak op een iets minder mooie plek zit. De zaak zelf en het personeel zijn verder top. De dag na deze aankoop ben ik naar de Omega winkel gegaan om daar de stalen band te kopen, aangezien Jack Road deze niet verkocht.

In een ander topic had ik gevraagd wie waar zijn speedmaster had gekocht, en tegen welke prijs. Er waren grofweg twee kampen; het ene kamp dat een zo goed mogelijke deal probeert te scoren (korting vragen, juweliers vergelijken, …) en het andere kamp dat ‘de AD ervaring’ en voor het ‘opbouwen van de relatie met de juwelier was’.

Ik heb mijn speedmaster gekocht voor ongeveer 4500 euro nieuw, en heb 620 euro betaald voor de stalen band, komt ongeveer neer op 5120 euro. Indien je daar import tax over betaalt, zit je rond de 6200 euro. Mijn vliegticket was 1200 euro.
De omega in NL kost momenteel 8800 euro, en dan moet je nog de lederen band erbij kopen.

Mijn verhaal lijkt heel hard op dat van mensen die een operatie in Turkije etc. gaan doen en er een vakantie aan plakken, en nog altijd goedkoper uit zijn dan het equivalent te doen in Nederland… Alleen ging ik naar Tokyo.

Japan was top, ik denk de meest aangename reisbestemming die ik ooit gehad heb. Ik kan het iedereen aanraden!

15 likes

P.S.
Ik heb de omega sapphire sandwich op lederen band gekocht in Jack Road met een aparte stalen band bij Omega zelf, omdat deze goedkoper was dan enkel de omega op stalen band bij Jack Road. Geen idee waarom dat zo in elkaar zit…

Ik heb een Bergeon tooltje op mijn kerstlijst gezet, maar de lederen band is toch (voorlopig) mijn favoriet…

3 likes

Mooi verhaal met als toppunt een mooi horloge, die je blijft herinneren aan deze reis :+1:t2:

1 like

Gaaf verhaal! Nu baal ik dat ik mijn speedmaster ‘gewoon’ hier in NL heb gekocht. Dit was een beter verhaal geweest! Japan staat immers al jaren op de bucketlist. :blush::jp:

3 likes

Ach, misschien je volgende aankoop? Een echt Japans horloge als een Grand Seiko? Of een rijstkokertje van Zojirushi? Veel zaken zijn goedkoper daar… of je er je vliegticket ook uithaalt is een andere vraag

3 likes

Gefeliciteerd! Mooi verhaal ook. Ben alleen al jaloers op de reis. En dan nog dat horloge…

2 likes

Gefeliciteerd. Inderdaad een zeer mooi verhaal om jaloers op te zijn. Zowel de reis als de horloge.

1 like

Ik heb jouw situatie dit jaar meegemaakt.
Ik heb toen een black bay 36 gekocht in Tokyo.

Toen ik aangekomen was op schiphol ben ik netjes langs de declaratie/douane gegaan en gewoon de belasting over de bb36 betaald. Hetzelfde met mijn broer over zijn Grand Seiko.

Ik hou niet van regels ontwijken o.i.d. Dus dat raad ik dan ook niet aan.

Maar ieder zijn eigen ding:).

2 likes

Omg! Zo geweldig!
Ik heb mijn BB36 ook bij Jackroad gekocht.

Geweldige mensen of niet?? En wat een winkel…

Nakano Broadway uberhaupt is al geweldig.

Van harte gefeliciteerd!!

1 like

Kan je bij Jack Road nog wat korting krijgen op de btw na dan?