Horloge onderdelen

Een aantal horlogemakers hebben zich verenigd en een club opgericht waarin zij elkaar kunnen mailen als zij voor uurwerken een bepaald onderdeeltje zoeken. Alleen gevestigde horlogemakers kunnen hieraan deelnemen.

Wellicht heeft een aantal van jullie als doe het zelver inmiddels ook het een en ander aan uurwerken en onderdelen vergaard.

Aangezien dit een hobby is die al snel in de papieren gaat lopen is het kopen van een tandwieltje als een horlogemaker het uberhaupt wil afstaan of in het buitenland bestellen inmiddels ook bijna niet meer te doen.

Wellicht kunnen wij op dit forum ons ook verenigen om elkaar te helpen met onderdelen of de mogelijkheid om gezamelijk inkopen te doen bij de fourniturenhandel om in ieder geval de verzendkosten te drukken.

Hoop dat er veel reacties komen van leden die inmiddels ook wat onderdelenom zich heen hebben verzameld en deze voor wat schappelijkere kosten willen afstaan.

Groet
Arie

Grappig…zocht enkele jaren geleden naar een onderdeel voor de Val.24 en kreeg op die site van deze gevestigde
horlogemakers de wind (ik ben gevestigde horlogemaker) van voren.

Nu het met de onderdelen van de wat oudere calibers inderdaad wat moelijker begint te worden komen ze bij de doe het zelver ( is een iewat denigrerende opmerking) vragen naar onderdelen.

Wij kopen de onderdelen of uurwerken van de oudere calibers op bv Rikketik,die door de gevestigde horlogemakers de roestbeurs wordt genoemd.

dit lijkt mij een heel goed idee
groet ron

Gert

Ik heb hetzelfde meegemaakt als jij toen ik om een onderdeel vroeg.
Ioop ook alle horlogebeurzen af voor onderdelen maar het blijft moeilijk zoeken als je op de rikketik beurs in een bak onderdelen zoek staat er altijd wel iemand heel intiem in je nek te hijgen in de hoop dat je snel opso…
waarom dan niet geprobeert een vraag en aanbod voor onderdelen op deze site waar de mensen nog behulpzaam zijn.

er bestaat al een website (wel in 't engels) als je onderdelen zoekt:
http://www.ccwatchmaker.com/
geen idee hoeveel reakties er op deze oproepen komen, heb 't nog nooit geprobeerd.

Ik heb ook geen idee hoeveel mensen er op dit forum zijn die een eigen onderdelenvoorraad hebben, (en ook daadwerkelijk bereid zijn om een ander te helpen) maar ik wil er natuurlijk best wel aan meewerken.
Ik weet wel dat voor mij de lol van het horlogemaken er zo’n beetje af is, je bent voor een enkele reparatie weken bezig om wereldwijd onderdelen te vergaren, zelfs “simpele” onderdelen als balansasjes of tiretteveren zijn al voor een hoop kalibers niet meer te krijgen, laat staan delen voor oude chrono’s, je moet wel erg inventief zijn om er nog iets van te kunnen maken!

De onafhankelijke horlogemaker sterft zowieso uit, ik lees net een artikel in Armbanduhren over de droevige situatie in Pforzheim (een horlogemakers-bolwerk), en ook daar geven de mensen van het (ter ziele gegane) horlogemakersgilde aan dat het niet kunnen krijgen van onderdelen de grootste boosdoener is.
Horlogemakers kunnen alleen nog aan de slag in de servicecenters van de grote merken, waar klanten verplicht worden om hun horloge heen te sturen voor peperdure servicebeurten; kleine reparaties doet men dan niet meer.

Een goed voorbeeld is in datzelfde tijdschrift te lezen bij de ingezonden brieven: iemand brengt zijn horloge naar een echte (maar onafhankelijke) horlogemaker, de opwindveer is kapot, dus dat is makkelijk te verhelpen; de horlogemaker besteld het onderdeel bij de fabrikant (was zeker een apart model) en die geeft aan dat het horloge nog nooit zijn servicebeurt gehad had, dus dat de man het horloge naar de fabrikant moet sturen voor een beurt van 600 euro, waarbij ze dan ook de veer gaan vervangen.
Enkel het veertje opsturen naar de horlogemaker kan natuurlijk niet, want dat is een “deelreparatie”; op de vraag van de klant “of ze het normaal zouden vinden als ze hun auto voor een lekke uitlaat naar de garage brachten, dat er dan eerst een komplete servicebeurt van 5000 euro uitgevoerd moest worden” geeft de fabrikant nooit antwoord…

Oh ja, als er iemand een balansasje voor een Angelus 217 chronodato heeft liggen, hoor ik het graag, je zou mij (en Yuen) er erg blij mee maken!

Groet,
Paul

Ja, Ik vind een prima idee dat de leden van dit forum elkaar voor de onderdelen helpen.
Ik haal regelmatige onderdelen bij Friederichs in Heemsteden. De verkoper is heel vriendelijk en erg behulpzaam.
Andre, nogmaal bedankt voor de secondenwijzer en de screw voor het Angelus.
vrgr.

Yuen Tai

Nederland is sowizo bekrompen op fourniturengebied, Kijk eens op E-bay Duitsland, daat fietsen regelmatig konvoluten met allerhande onderdelen voorbij.

Arjay

Er is ook eennederlandse site

horlogeonderdelen.nl

Je kan hierop een mailtje zenden en wordt dan enige tijd later benaderd.

Ik heb totaal geen idee wat het kost, heb het toevallig van de week geprobeerd maar nog geen antwoord.

Helemaal mee eens Paul K! Vergelijk het maar met de auto’s. Onderdelen die vroeger simpel zelf te vervangen waren worden zo gemonteerd dat je niet om de dealer heen kunt. En dan lekker stunten met de aanschafwaarde. Laat maar eens een horloge naar het betreffende merk opsturen. Alleen hetgeen waar je om vraagt is niet voldoende, dan moet er natuurlijk ook nog een boel andere werkzaamheden verricht worden, want anders gaat het feest niet door. En dan hebben wij weer het gevoel dat we zo goed en met alle aandacht behandeld zijn. Inclusief een heerlijk kopje koffie :slight_smile:

Ik ben al een hele lange tijd op zoek naar een ankerrad voor AS 5008 Is nergens meer te krijgen. Is er iemand die nog wat in de oude doos heeft liggen? Keer hem maar eens op de kop!! Het gaat om een heren automaat met wekfunktie.

alvast bedankt

Groetjes Harry Beekelaar