Horloge online in het buitenland kopen - hoe zit dat met de invoerrechten?

De prijzen van diverse horloges liggen op Ebay een stuk gunstiger dan dat je ze hier koopt.
Maar nu vraag ik me af, hoe zit het eigenlijk met het ‘importeren’ van één of meerdere horloges?
Moet je daar nog invoerrechten over betalen? En hoe gaat dat? (aangezien deze dan voornamelijk uit Amerika of Japan etc. komen)

Is het dan ook nog een verschil of je één horloge bij een verkoper koopt (zogenaamd een cadeautje??) of dat je er meerdere tegelijk koopt? (dan lijkt het helemaal ‘handelaar’ achtig namelijk…)

Iemand een tip?

zoekfunctie…

Kan je dan niet de locale BTW in het land van aankoop terugvorderen?
Of gaat die vlieger niet op?

Is het trouwens altijd 3% belasting, ongeacht of het nou uit Japan of USA is?"

En als je iets koopt binnen de EU? Hoe gaat het dan?

Groetjes,
Ralph

Binnen de EU zou je geen belasting moeten betalen: vrijheid van transport van goederen (tot een zekere grens, maar die ligt hoog voor particulieren, geloof ik).

Bij mij ook. Lijkt wel alsof er een alarm afgaat als mijn adres langskomt. Kost me klauwen met geld extra :frowning:
Laatste horloge uit de VS had enorme vertraging en kostte me 39 euro invoerrechten (inkoop 160 dollar).

Jolink Schreef:

De eerste paar die ik kocht kwamen zonder
problemen door de douane.
Maar…ik nu ben ik iedere keer aan de beurt,
19%BTW en 3% douane belasting.
Kan dus een dure grap worden, ik koop liever
binnen de EU.

En die 22% betaal je gewoon over het totaalbedrag.

Met vriendelijke groet,

Gerard…

En hoe zit dat met tweedehands horloges?

Echt moeilijk is het niet om invoerrechten te vermijden. Vraag altijd vooraf aan de verkoper of hij de goederen kan versturen met een lage waarde.(please declare low value on the invoice and package) Ook kan je vragen of hij het aan wil geven ‘as a gift’, maar de douane is natuurlijk ook niet gek en kan dit controleren, want de hele wereld
stuurt elkaar gift’s tegenwoordig.:smiley:

Het kan uiteraard ook zo zijn dat de verkoper helemaal niet mee wil werken aan deze ‘fraude’ en dan heb je gewoon pech! (officiele bedrijven weigeren dit vaak ivm hun boekhouding)

Goederen die je koopt van handelaren binnen de EU (m.u.v. zwitserland) zijn niet onderhevig aan invoerrechten dit valt allemaal onder het vrije handelsverkeer van de Europesche Gemeenschap.

Leuker kunnen ze het niet maken, maar wel gemakkelijker.B)-

Gr., Mark

Hier heb je gelijk in Jolink, dus dit alleen doen bij horloges met een lage waarde.

Helemaal eens met je, Jolink. 2 verschillende waarden op de vrachtbrief kan natuurlijk niet. Dus als je een lage waarde op je invoice wilt dan neem je het risico van onverzekerd verzenden. (zou ik bij een duur horloge ook niet doen) Dus dure aankopen gewoon binnen de EU proberen te doen. (muv Zwitserland, Noorwegen)

Gr., Mark

Maar als je een horloge koopt in bv USA dan wordt deze per post naar je huisadres verzonden.
Hoe weet de douane dan dat ik daar dan invoerrechten over moet betalen?
En krijg je dan automatisch een acceptgirotje van de douane?
Ik blijf het vreemd vinden. Die douane jongens maken toch niet alle pakjes open die verzonden worden lijkt mij??

Simpel: de post komt binnen via een “grenspostkantoor” op (bv) Schiphol, en daar lopen douanebeambte en/of hun handlangers rond. Ik vermoed dat alles boven een bepaalde pakketgrootte systematisch wordt gecontroleerd (er moet een waarde opstaan), en dat er voor de rest steekproeven worden genomen. En dan hebben ze inderdaad je (huis)adres, ofwel de levering geschiedt via een soort koeriersdienst die je de rekening presenteert (zo werkt dat hier in Frankrijk).

Als je zelf iets meeneemt van buiten de EU dan ben je vrij tot zo’n 170€. Weet iemand of dat ook voor bestellingen geldt?

De vervoerder is verplicht aangifte te doen. In principe geeft hij het bedrag aan dat op de doos staat, of op de inklaringspapieren van de verstuurder.
Helaas zijn ze bij de douane ook niet helemaal op hun achterhoofd gevallen, en houden ze zendingen tegen waarvan ze denken dat ze te laag geprijsd zijn. Dan krijg je een brief thuis waarin je wordt gevraagd aan te tonen wat je ervoor hebt betaald, zodat ze je nog even 19% + 12 euro inklaringskosten in rekeningen kunnen brengen.

Geloof me, ik kan het weten, 5 zendingen op een rij zijn onderschept door die etterbakken. Zo komt mijn vitrinekast nooit vol.

Oh, dan maken ze voor 12€ je boeltje even onklaar?

Dat kan ik voor minder doen, maar liever voor meer :wink:

oeps :wink:
Inklaringskosten dus