Horloge ontwerpen

Gaaf! Waarschijnlijk is Illustrator een beter pakket om 3D te ontwerpen maar helaas kan ik dat niet. Ben erg benieuwd naar je ontwerpen dus hou ons op de hoogte!

het grote voordeel van autocad is dat je alles exact op maat kan maken, en er daarna ook werktekeningen van kan genereren, of gewoon het 3D model kan laten CNC frezen.
Het gemak van autocad is ook dat je redelijk simpel van een 2D ontwerp een 3D model kan maken en dat kan je dan realistisch renderen om een goed idee te krijgen van hoe het ontwerp eruit gaat zien.
Misschien al bekend, maar even gauw een paar plaatjes hoe dat te doen:

Het platte ontwerp:

Maak van de omtrek een gesloten polyline en extrude naar de gewenste kasthoogte:

Even als solid bekijken:

Daarna de openingen erin maken door middel van substract en wat afronden:

Als materiaal RVS gepolijst aangeven en renderen:

Een tip (voor als dat nog niet bekend was) teksten kan je solids van maken met de opdracht txtexp (explode text) daarna per letter van de outline een gesloten polyline maken en weer extrude naar de gewenste diepte of hoogte - handig om de bezel of wijzerplaat te modelleren!

Succes,
Paul

Bedankt voor je reactie! Solids maken en editen heb ik al eens gedaan maar het maken van die solid teksten is wel een erg goeie tip! Ga ik zo maar eens proberen!

Wat je laat zien is dat zomaar iets of maak je zelf vaker ontwerpen?

Zo, nou zoals ik al zei, even een en ander lopen proberen. Bedankt nogmaals voor je tip met die letters! Werkt heel mooi. Ik heb de afbeelding nog niet gerenderd, moet maar weer eens uitzoeken hoe dat ook alweer in zijn werk gaat.

Zo ik ga jullie nu niet langer lastigvallen, dat doe ik pas weer wanneer ik, naar mijn idee, iets moois ontworpen heb.

Hoi,ik kan het aanraden om het vol te houden en de klus te klaren.
Zelf Ben ik een Maand of drie geleden begonnen met het ontwerpen en produceren van mijn eigen horloge. Een tijdrovende, dure maar wel ontzettend bevredigende klus.
als uurwerk heb ik een ETA genomen vanwege de kwaliteit. Vanuit het uurwerk ben ik onderdelen gaan sourcen en mijn ontwerp begonnen. Inmiddels heb ik de onderdelen voor twee kasten en sluitingen liggen ( gefreesd rvs 316). De siliconen band die er op komt heb ik in China laten produceren. Na drie maanden is het dus tijd om de twee horloges te gaan samenstellen. Het hele proces heeft toch ruim 1500 euro gekost, dat is inclusief alle prototypes en overbodige onderdelen die ik heb gekocht. Netto per horloge zullen de kosten op zo’n 600 euro uitkomen. Maar dan heb je dus inderdaad iets wat niemand (nog) heeft.
Mocht je hulp nodig hebben in je proces laat het me maar weten, wellicht dat ik een helpende hand kan bieden.

Dat klinkt goed! Ik moet zeggen dat ik 3 maanden ook erg snel vindt! Ik ben nu natuurlijk ook wel erg benieuwd naar het ontwerp! Ik stuur je binnenkort nog wel een PB met een hoop vragen die ik heb. Nu eerst maar weer even ver hobbiën. Zal nog wel even duren voordat ik tevreden ben met een ontwerp. Ben nu voornamelijk van alles en nog wat aan het proberen.

Bedankt voor je reactie!

Laat maar waarvan je horen en veel succes.

Gaaf zeg!