Horloge ontwerpen

In een bui van verveling dacht ik bij mijzelf, laat ik eens een horloge gaan ontwerpen. Zomaar begonnen en ziehier het resultaat van een uurtje werk:

Zoals jullie kunnen zien is het nog lang niet. Ik heb de ontwerp gemaakt in AutoCAD en kan hier ook 3D mee ontwerpen dus in principe kan ik erg gelikte plaatjes maken als het echt moet.

Ik vroeg mij af of er hier mensen op het forum zijn die zelf horloges ontwerpen en ze misschien zelfs laten maken. Het lijkt mij namelijk fantastisch om met een eigen ontworpen horloge om mijn pols te lopen.

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken en of er dus mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Een community effort om een horloge te ontwerpen voor “De Horlogeforum.nl Limited Edition 2013”?

En nee ik heb er zelf totaal geen ervaring mee.

Het ontwerpen is een ding, maar het laten maken van 1 enkel exemplaar gaat serieus geld kosten, als het al mogelijk zou zijn.

Haha, wie weet! Ik ben overal voor in!

Klopt dat begrijp ik at het geld gaat kosten. Maar waar moet ik aan denken? Niet dat ik er 1 voor mijzelf wil ofzo maar meer van, laten we iets moois maken waar iedereen plezier van heeft.

Ik heb nu een Tactico tc2 besteld er zijn er 169 van gemaakt en zo ontzettend duur is die nou ook weer niet. Uiteraard hebben zij de mogelijkheden om het horloge te produceren maar wat als wij (ik) met een ontwerp kom waar meerdere mensen interesse in hebben. Dan hoeft het niet duur te zijn toch?!

Het is uiteraard maar gewoon een idee, het lijkt mij iig ontzettend leuk!

Natuurlijk kan het, maar helemaal van scratch is een zeer tijdrovende klus, en je moet genoeg geinteresseerden hebben. Het is echter al een aantal keer gedaan op verschillende fora.

Leuk idee. Zou de 4 op 45 niet iets kleiner moeten?

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Heel leuk idee, jou ontwerp oogt naar de tag heuers kan dit kloppen?
veel succes

heb er geen ervaring mee maar ik vind het leuk dat je het doet.
vind de “kleine” merken steeds leuker vooral de handgemaakte kasten etc.

In Spanje lukt het de Spaanse horlogeliefhebbers wel met de Pleamar (en de Pita een paar jaar geleden). Een mooie starter: http://oceanictime.blogspot.nl/2010/10/pleamar-first-look.html En als je er eentje wilt kopen kost’ie ongeveer 500 euro.

Punt is, dat ze 'm niet hebben geoormerkt als horloge van (alleen) het forum, dus zonder kenmerken die daar op wijzen. Dat maakt het voor niet-leden en zelfs personen in het buitenland ook interessant om 'm te kopen. Iets grotere aantallen zorgen voor een lagere kostprijs, lijkt me.

Dus het idee om er als forum zelf eentje te ontwerpen is niet gek. Maar maak het niet te gek: zo’n ontwerp moet een zo groot mogelijke groep mensen aanspreken en niet alleen de ontwerper. Dus je krijgt heel vaak discussies als hierboven: ‘moet de 4 niet kleiner’. De Pleamar heeft ook een heel lange ontstaansgeschiedenis. En dat was niet altijd rozengeur en maneschijn!

Menno

thieuster Schreef:

Dus
je krijgt heel vaak discussies als hierboven:
‘moet de 4 niet kleiner’.

Was meer een bedoeld voor de consistentie, de 1 van 15 is kleiner, de 0 van 30 ook, maar bij 45 zijn beide cijfers even groot.

Maar ik begrijp wat je bedoeld. Smaken verschillen. Zo vind ik de wijzers niet zo mooi. Ze zijn voor mijn gevoel iig te klein. Een ander kan ze weer prima vinden. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Zoals ik al aangaf is dit pas een schets waar ik een uur aan gewerkt heb. Voor de getallen een standaard lettertype uit het programma gepakt en niet te veel aandacht aan gegeven. Ik moet zeggen dat ik ook expres niet gevraagd heb naar een mening over het ontwerp. Zoals je al zegt, zoveel mensen, zoveel wensen. Ik ga gewoon lekker verder en wie weet waar het schip strand.

Bedankt voor de reacties!

Heb even gezocht, mooi verhaal. Dat zou wel een droom zijn om in zijn voetsporen te kunnen treden. Wanneer het idee wat verder uitgedacht is ga ik zeker eens contact met hem opnemen. Bedankt voor je reactie!

Moet zeggen dat ik gewoon begonnen ben. Niet speciaal een Tag in gedachte gehad maar zie wel wat je bedoelt!

Hamari Schreef:

Zoals ik al aangaf is dit pas een schets waar ik
een uur aan gewerkt heb. Voor de getallen een
standaard lettertype uit het programma gepakt en
niet te veel aandacht aan gegeven. Ik moet zeggen
dat ik ook expres niet gevraagd heb naar een
mening over het ontwerp. Zoals je al zegt, zoveel
mensen, zoveel wensen. Ik ga gewoon lekker verder
en wie weet waar het schip strand.

Bedankt voor de reacties!

Zo moet je het ook doen. Gewoon ontwerpen wat jij leuk vind en dan komen de meningen vanzelf wel. Hoef je niks van aan te trekken natuurlijk :slight_smile:

Dat ben ik ook zeker van plan. Ik denk niet dat ik op dit ontwerp doorga. Zal snel weer een ander ontwerp posten.

Ik ben zelf ook bezig met ontwerpen, alleen op papier omdat ik autocad niet genoeg beheers.
Ik wil graag meedenken en meehelpen.

Groet Gerben

Ben erg benieuwd naar je ontwerpen! Ik weet ook niet of AutoCAD het meest voor de hand liggende pakket is om horloges in te ontwerpen, ik beheers dat toevallig vandaar. Moet zeggen dat het niet heel erg moeilijk is om te leren en met de basis handelingen in het programaa kun je al een heel eind komen. Erg fijn dat je mee wilt helpen en mee wilt denken. Bedankt voor je reactie!

Hamari Schreef:

Zoals ik al aangaf is dit pas een schets waar ik
een uur aan gewerkt heb. Voor de getallen een
standaard lettertype uit het programma gepakt en
niet te veel aandacht aan gegeven. Ik moet zeggen
dat ik ook expres niet gevraagd heb naar een
mening over het ontwerp. Zoals je al zegt, zoveel
mensen, zoveel wensen. Ik ga gewoon lekker verder
en wie weet waar het schip strand.

Bedankt voor de reacties!
Gelijk heb je, gewoon doorgaan, ik zelf ga na mijn vakantie eens proberen iets te ontwerpen met fotoshop en illustrator en wie weet.
ondertussen veel plezier gewensd aan je ontwerpen