Mijn naam is Gijs en ik ben bezig om mijn eigen horloge te ontwerpen.
Ik wil namelijk een mooi horloge voor mezelf maken. Ik focus me niet op het uurwerk, maar op de case, de band en de wijzerplaat. Ik loop tegen een aantal technische problemen aan en ik ben benieuwd of jullie mij hierbij kunnen helpen.
Dingen waar ik niet uit kom zijn bijvoorbeeld:
Hoe diep moet moet het glas in de horlogekast komen te liggen en hoeveel ruimte moet ik overlaten voor een pakking?
Welk schroefdraad wordt gebruikt voor de schroefdeksel?
Wat moet de afstand zijn tussen de wijzerplaat en het glas?
Wat zijn goede winkels waar je onderdelen kunt bestellen zoals het uurwerk, wijzers en (kroon)tube?
Daarnaast wil ik mijn ontwerp laten cnc-frezen. Ik ben benieuwd of er forumleden zijn die beschikken over een cnc-machine en mij kunnen helpen.
Voor TS. Zoek hier eens op mod of modden. Er is een hele scene die horloges uit losse onderdelen maakt. Zelf een horloge ontwerpen is natuurlijk wel iets anders. Arie kan je helpen met CNC werk als hij het niet te druk heeft met onze tooltjes!
Misschien heel eenvoudig gedacht.
Is het niet makkelijk om hiervoor een bestaande kast volledig te modificeren en eigen te maken.
Dan het je met al de bovenstaande punten geen omkijken naar.
Zoek je een goed adresje om dit te bewerken (met bijv. een CNC) in de regio Utrecht stuur mij even een PM.
Als ik me niet vergis, hebben de TS en ondergetekende hier al contact over gehadā¦
'k hou me aanbevolen natuurlijk⦠maar eerst heb ik een doos sleutelhangers te draaienā¦
Nou⦠Hoe diep moet een glas liggen?.. bij voorkeur net zo diep als het glas dik is⦠, tenzijāt glas een geslepen en gepolijst facetrandje heeft, dan mag dat randje boven de kast uitsteken. (uitgaande van een vlak glas)
Voor een pakking moet je geen ruimte overlaten⦠die moet strak zitten⦠paar honderdste millimeter kleiner doet de truc welā¦
de Pakking ring voor een glas, is bij voorkeur net zo hoog als de rand van het glas dik is⦠(dus ook hier⦠Facetrandje. die mag uitsteken), doorgaans is de wanddikte van een glaspakking nominaal iets van 0.3 mm, dus de zitting voor de pakking is 0.6 mm groter dan de diameter van het glas.
schroefdraad, zo groot als voor het deksel nodig is, spoed?.. 0.5 mm draait er wel lekker in⦠dan heb je nog een beetje āVleesā, Kortom ⦠M (dekseldiameter) x 0.5
Afstand tussen wijzerplaat en glas is niet relevant⦠afstand tussen de bovenste wijzer (Centrale seconde) en 't glas⦠nou⦠0.5 mm is wel 't minimum⦠bedenk ook dat als je een Naafje in de secondenwijzer hebt, dat die altijd nog een stukje doorsteekt (0.05 mm nominaal is wel gangbaar)
Hierboven een technische tekening van het uurwerk dat ik wil gaan gebruiken. Klopt het dat de wijzerplaat op de ādial seatā komt te liggen. Dus de āGā geeft aan wat de afstand moet zijn tussen de onderkant van de wijzerplaat en de centrale seconde (zonder naafje) ?
Nee, niet noodzakelijk, die maat geeft aan hoeveel de secondenwijzer as uit het uurwerk steekt.
Maat F, E en G geven de hoogten aan van de bussen voor de Uren en minuten wijzers, en de hoogte van de secondenwijzer as, als je je wijzerplaat dikte bepaald hebt, dan kun je kijken hoe de wijzernaafjes eruit moeten gaan zien.
Sommige uurwerkfabrikanten leveren uurwerken met verschillende āhoogtesā zodat je meer ruimte hebt voor een dikkere wijzerplaat (zoals een Sandwich constructie)
Je realiseert je dat dit een heel klein uurwerkje is? Ik heb mijn kastontwerp gebaseerd op een Sellita SW200-1, STP1-11. Dit is een ETA2824 kloon. Deze heeft nog een redelijke afmeting.
Verder is het maken van een kastontwerp vooral heel veel uitzoekwerk. Een complete set technische specificaties van het uurwerk is dan onontbeerlijk. Voor de SW200 is die wel te vinden. Voor de SW100 heb ik hem nog niet gezien. Daarin staat ook hoe je het uurwerk in een kast moet bouwen en welke ruimte je moet aanhouden voor wijzers en automaatrotor.
Mijn grootste uitdaging was het nauwkeurig uitlijnen van de stift en schroefkroon. Ook het afdichtingsconcept is lastig. De productie kon ik gelukkig zelf doen. Ook hierbij is het ontwerp van de kast nog op details aangepast.
Het enige dat ik nog een keer moet doen is een nieuwe tube plaatsen. Blijkbaar heb ik een te zware perspassing gebruikt.