Horloge oorsprong binnen of buiten EU, wat zijn de bezwaren?

Beste leden,

Een paar dingen zijn mij inmiddels duidelijk, denk ik?

• Duurdere horloges die hier (in Nederland) aangeboden worden, komen van oorsprong vaak uit de meest verschillende landen

• Sommige mensen hebben liever een Europees, of zelfs Nederlands geleverd horloge

Waar ligt het aan dat ze van over de hele wereld komen? Ik kan mezelf voorstellen dat Nederlanders een mooie aankoop uitstellen tot ze op vakantie zijn (waar het horloge soms goedkoper is, of als aandenken aan een mooie vakantie).

Waarom willen mensen liever een Nederlands/Europees geleverd horloge? Zijn deze niet allemaal hetzelfde? En welke landen staan voor sommigen op de ‘‘zwarte lijst’’, en waarom?

Ik ben benieuwd naar de gedachtegang hierachter. Bedankt.

Omdat je bij de douane gedoe kunt krijgen omdat er geen BTW is betaald voor horloges buiten de EU.

1 like

Je moet aan kunnen tonen dat er btw is betaald… (EU geleverd= betaald… Of non EU maar dan wil je een marge factuur en heb je ook geen gedoe.)

Oke, laat ik het anders zeggen. Het gaat over een horloge van bijvoorbeeld 5 tot 20 jaar oud. Ik doelde vooral op de verzamelaarswaarde. Althans, ik dacht dat de bezwaren eerder uit die hoek kwamen, dan uit de belastingtechnische hoek.

Die fiscale redenen (in de praktijk natuurlijk een non-issue, tenzij je veel intercontinentaal vliegt met een nieuwe, opvallende Rolex) zijn volgens mij het enige ‘bezwaar’. Alle Zwitserse horloges worden gewoon in Zwitserland gemaakt :wink:

Afgezien van een dag schijf, of iets vergelijkbaars, in een andere taal zouden de horloges verder gelijk moeten zijn.