Twee horloges die ik regelmatig draag, heb ik in een watchwinder. De horloges zitten in de winder op een houdertje, die de band redelijk op spanning houdt. De spanning is niet groot, maar toch.
Enig idee of dit kwaad kan? Potentieel risico op rek? Of valt het allemaal wel mee…?
Het woord rek is misleidend. Eigenlijk hebben we het over slijtage door het langs elkaar heen schuren van metalen onderdelen. Als jij je band om hebt, en hij zit los, dan gaat hij bewegen waardoor de pinnen en schakels gaan wrijven. Op die manier krijg je over erg lange tijd dunnere pinnen en grotere gaten in de schakels, waardoor het fenomeen “rek” lijkt te ontstaan.
Dat kan ook gebeuren wanneer hij te losjes in de watch winder zit.
Die veroorzaken dan weer nodeloos slijtage aan het uurwerk. Maar is dat nou een automatische Speedy? De reduced? Welke referentie?
Dat laatste is een andere discussie waar de meningen sterk over verdeeld zijn. Ik hang de andere mening aan: “stilstand is achteruitgang”.
De ene winder doet het wel beter dan de ander qua functionaliteit. Een Sinn van mij gaat sneller lopen op een goedkope winder van onbekende makelij. Op een goede Duitse winder houdt hij keurig tijd.
Een automatisch horloge is net als een vrouw. Je moet ze een beetje in beweging houden. Of je dat nou met de hand of met één of ander apparaat doet maakt allemaal geen flikker uit.
Mwa, dat zie ik toch anders. Als het niet loopt slijt het niet. Moderne olie wordt op de juiste plaats gehouden door capillaire krachten. Ik zie geen reden om een ongedragen horloge te laten lopen tenzij het een erg vervelende complicatie is om juist te zetten.
Laatst een nog 100% NOS Speedmaster beoordeeld. Had nog nooit gelopen sinds productie. Cheap-ass plastic dealer-doosje nog ongeopend. Samen met de eigenaar doosje geopend. Op de Weishi - praktisch nieuw-waarden. 295 graden en plus 10. Geopend; met ZEER grote zorgvuldigheid - zag er fabrieksnieuw uit. Olie zichtbaar in alle steenlagers en balans-chaton. Pushers gecheckt op souplesse, en goed vastzitten; smering kroonpakking gecheckt - olie kan op papier te oud zijn maar heb de eigenaar verteld hem lekker eerst enkele jaren te gaan dragen. Bij een officiele service wordt toch de helft van het uurwerk vervangen…
Ik begrijp dat juist (te) los dragen evt slijtage aan de band genereert. Spijtig, ik draag ze liefst lekker los om de pols. Echter is het een gebruiksvoorwerp, dus gebruiken zal ik en gewoon losjes, omdat ik dat fijner vind.
Bedankt Peter voor deze geweldige uiteenzetting.
Ik heb een keer meegelezen in de horlogemakersapp en daar spraken de professionele horlogemakers elkaar tegen over het gebruik van de watchwinder.
Ik hou de watchwinder voorlopig buiten de deur😘
Mijn duit in deze al volle zak (en deze discussie gaat nog talloze keren gevoerd worden):
Ik snap het beweging=wrijving=slijtage argument van de watchwinder tegenstanders, geen speld tussen te krijgen.
Maar vrijwel altijd wordt er aan toegevoegd dat het gebruik van een winder wel te verdedigen is voor horloges met bijvoorbeeld een moonphase complicatie. Want gedoe met gelijk zetten.
Maar aangezien voor deze horloges dezelfde argumenten gelden zal het wel meevallen met de slijtage.
Ik concludeer nu: