Ik heb nog een dames horloge waar ik een zelfde probleem heb. Wanneer ik die open wil maken dan trek ik het uurwerk en de wijzerplaat in zijn geheel mee…
Men ziet het op de voor laatste foto.
“schoenpoetsdoosje”
Klopt. Dit kan het geval zijn bij oudere en meestal goedkopere horloges. Je ziet het vooral vaak bij oude penanker horloges en ook vaak bij kleine tot zeer kleine vintage dameshorloges. Die constructie noemden horlogemakers vroeger wel een ‘schoenpoetsdoosje’. We hebben dan de voorzijde (=kast met glas) en de achterzijde (= een soort bakje waar vaak het uurwerk met wijzerplaat en al in geklemd zit). Beide helften zitten a.h.w. aan elkaar geklemd / geklikt. Het uurwerk zit er - meestal zonder verdere bevestiging - tussen in.
Met een mesje op de scheiding maak je beide delen van elkaar los. Het uurwerk met de dial blijft dan meestal in de achterste/onderste helft zitten. Het werk kun je daar dan vervolgens met kroon en stift en al uittillen.
Modernere (en duurdere) horloges hebben vaak een kast waar de stift met de kroon door een gaatje of busje aan de (meestal) 3 uur zijde zit. De caseback zit dan geklikt of geschroefd aan de achterzijde van de kast. Het uurwerk wordt dan wel zichtbaar bij verwijderen van de caseback, maar de stift met de kroon moet er eerst uit voordat het werk met de wijzerplaat uit de kast kan. Bij sommige horloges kan dit alleen aan de voorzijde (glaskant).