Horloge openen

Hallo,

Ik heb een aantal oude horloge wanneer ik deze de achterdeksel probeer te openen dan neemt deze het gehele uurwerk mee inclusief wijzerplaat. Hoe kan ik bij dit soort horloges het horloge openen zodat ik het uurwerk alleen kan zien?

2 likes

Het uurwerk er aan de voorkant uithalen

Nee dat bedoel ik niet

Het uurwerk kan in zijn geheel aan de achterkant eruit. Alleen: die deksel zet erop, lijkt eraan vast te zitten.

Soms zit het uurwerk in een soort uurwerkhouder, die vast zit aan of deel is van de kastbodem.

Je moet het uurwerkje er op een of andere wijze uit kunnen halen. Foto?

Geen foto nu, sorry. Ben bezig met eten klaarmaken.:laughing:

2 likes

Ook belangrijk! Eet smakelijk … :sunglasses:

1 like

Laat me raden: chili con carne?.. :roll_eyes:

Bij mijn exemplaren kan ik het uurwerk - VOORZICHTIG - uit de bodem “tillen” door de kroon vast te houden met de ene hand en de bodem met de andere hand.
Je moet als het ware “wrikken” om hem eruit te krijgen.
Ik heb ook horlogemakers gezien die het met een mes (het soort waarmee je de bodem van de kast opent) doen. Ook dat moet heel voorzichtig uiteraard.
Eet smakelijk

1 like

Zoiets denk ik?

Idd beetje wrikken, soms slagje draaien omdat de stem in het deksel haakt.

En heel soms vind je ergens een verdekt schroefje maar meestal beetje schuiven en duwen. Kroon op wijzer verzet stand geeft ook wat ruimte.

1 like

Nee, aardappelen, boontje en gekruide kip uit de oven.

2 likes

Is overigens al gelukt!:ok_hand:t2:

2 likes

Dit is heel anders dan ik begrepen had.
Ik zie de twee schroeven die zorgen dat het werk niet richting wijzerplaat kan bewegen. Maar dan zou eigenlijk de wijzerplaat een beweging in richting bodem moeten tegenhouden.
Zitten de wijzerplaatschroeven /excenters niet vast?

Eén maar? :joy:

1 like

Altijd voorzichtig met groene ‘dingen’ in deze tijd… :rofl:

1 like

Dan toch eerder Chille con carne.

1 like

:wink:

2 likes

Bij dit horloge kun je het uurwerk er niet zo maar uitnemen. Je zult eerst de stift moeten verwijderen.

1 like

Nee : de uurwerk is vast geschroefd in een ring die je zo uit de kast kan trekken. De deksel is op deze ring geklipsd. :wink:
De opwindstem moet dr’uit om uit de ring te komen.
Zie laatste foto : de uurwerk was toen in de ring steeds geschroefd. :slight_smile:

Heel af en toe komt men bij oudere horloges een kast tegen waar de stift in een uitsparing van de kast valt. Dan valt het uurwerk er zo maar uit. Vaak in combinatie met een klikdeksel.

1 like