Hoi,
Tussen de siliconen band en de kast gaat veel “viezigheid” zitten, ik heb geen idee hoe ik dit schoon kan krijgen.
Hoe frissen jullie, jullie klokjes op?
Tips & tricks zijn welkom.
Hoi,
Tussen de siliconen band en de kast gaat veel “viezigheid” zitten, ik heb geen idee hoe ik dit schoon kan krijgen.
Hoe frissen jullie, jullie klokjes op?
Tips & tricks zijn welkom.
Alles v.a. 10 ATM gaat bij mij af en toe in een lauw sopje met afwasborstel.
Daarna meteen schoonspoelen met water en afdrogen met een theedoek.
Dat is met 150ATM geen probleem, maar zal afwasmiddel niet voor vlekken in de siliconenband gaan zorgen?
in 't gras en dan de karger dr op
Daar heb ik geen ervaring mee.
Een klein drupje afwasmiddel is al genoeg, en hou de sessie kort.
Silicone is niet mijn favoriete materiaal.
Ik heb eens een goedkope silicone band een dag lang in het water gelegd.
Het ding begon uit te slaan met lichtblauwe vlekken
Nou ik hoop niet dat dit bij de mijne gebeurd, zou niet mogen voor dat geld
de band… tja… warm water en borstelen… ( of de karger )
Enfin, wil je 't bandje demonteren… of niet…
Haha, wat hier heeft plaatsgevonden is mij een raadsel.
Het was overigens een band van een tientje, ik wilde silicone eens uitproberen.
Misschien zijn er hier chemici die dit kunnen verklaren.
volgens mij wou hij stiekem bij het noorse leger…
Ik heb ooit een ultrasoon reinigingsapparaatje gekocht (€35 bij Conrad)
Water erin, een drup afwasmiddel, dan een minuutje laten ‘ultrasonen’, even afspoelen en vaak alweer klaar. Hardnekkiger vuil krijgt een tweede rondje in het apparaat te verduren.
Maar met een tandenstokertje, een (intradentaal) borsteltje, water met een drup zeep en wat geduld krijg je ook veel weg.
Je kan ook zeggen dat 't zo hoort
Ha, als chemicus moet ik mij toch even laten horen. In dit geval gok ik dat het geen ‘echte’ silicoonrubberen band was - dus gemaakt van hoofdbestanddeel siliciumoxide - maar een ander type rubber of plastic. Silicoon(rubber) lost namelijk nagenoeg niet op in waterige of organische oplosmiddelen en kan tegen redelijk hoge temperaturen (paar honderd graden C). Dat maakt het ook zulk mooi spul voor o.a. intern gebruik goedkope plastics kunnen van alles bevatten, ik verwacht zulke vlekken eerder in aanwezigheid van een nipje oplosmiddel, alcohol of zelfs gewoon zeep. Dan kunnen het plastic of de weekmakers gaan reageren, en krijg je vlekken. Een slecht teken, dat zal met zweet na verloop van tijd ook plaatsvinden als zuiver water dit effect heeft! Zo’n bandje zou ik liefst niet dragen, met het oog op de kans dat een goedkope fabrikant de kosten drukt met in Europa verboden weekmakers.
beetje jif en een schuursponsje doen wonderen…
Thnx,
Het was waarschijnlijk een bandje bestaande uit een cocktail van plastics.
Is intussen verdwenen in het ronde archief
Grt.
Als er zeep of dergelijke in het sop heeft gezeten (maar alleen water kan ook) kan het zijn dat er een gedeelte van het polymeer is gehydroliseert, wat kan zorgen voor moleculen met verschillende licht brekende eigenschappen, echter kan het natuurlijk ook goedkope kleurstof zijn die oplost in water
Ik zie nu trouwens dat hierboven iemand het al veel netter heeft uitgelegd