Hallo verzamelaars,
Ben nieuw op de site en had graag geweten hoe je een horloge in optimale omstandigheden bewaard.
Mijn mening over een horlogeopwinder:
Met horlogeopwinder creëer je volgens mij slijtage.
Zonder horlogeopwinder geen slijtage, nadeel is wel als je het horloge maar sporadisch draagt dat je de datum iedere keer moet aanpassen.
Graag jullie mening of ervaring.
Zodra een uurwerk in beweging is, slijt het. Maar ingedroogde olie of een slechte smering zorgt voor meer ellende. Een watchwinder is voor luie mensen die geen zin hebben om hun horloge op te winden en de datum aan te passen. Koop dan een quartz.
Koop een handopwindbaar horloge zonder datum
Voor bewaren: Helemaal uit elkaar halen, ieder onderdeel apart verpakken in een vacuüm waarbij geen licht erbij kan komen en een gecontroleerde temperatuur. Geen omkijken naar en waarschijnlijk honderden jaren te bewaren.
Voor dragen: Draag het dagelijks en wees voorzichtig. Daarnaast niet vergeten te servicen.
Dat zou optimaal zijn. Echter light het aan de persoon wat wenselijk is. Denk dat horlogemakers met hun ervaring op basis van gewenst gebruik wel goede tips kunnen geven.
Moet niet, doe ik over het algemeen dan ook niet.
Verder iedereen zijn mening, onderbouwd of niet.
Je weet er alles van maar daar heb ik niks aan
Precies dit. Ik zet de winder niet aan als ik het horloge niet dezelfde week nog ga dragen. Dan valt die extra slijtage waarschijnlijk wel mee en staat mijn horloge wel goed als ik wil wisselen.
Even geduld hebben en als je in een ver gevorderd stadium van horlogeritus zit heb je zo veel horloges dat je ze op een verschillende datum zet en ze dan op die dag van de maand uit de doos haalt, hoef je dan enkel op te winden.
Bedankt, jij geeft tenminste een duidelijk antwoord
Ik heb laatst een 18046 een weekend bewaard in de filter van de droger, omdat De Nederlandse Kluis al dicht was en ik het weekend weg ging.
Dat noem ik optimaal.
Ah! Ik ben niet de enige dus
Nog nooit van gehoord maar briljant
Ik moet zeggen dat het verstoppen in de droger ook wel een goede tip vond. Qua gebruik van de datum functie helpt het natuurlijk weinig .
Optimaal bewaren? Om de pols natuurlijk! Of is dat te makkelijk …
Verder zijn er heel veel meningen over watchwinders etc. net als bijvoorbeeld over de waterdichtheid van een horloge, de trilbestendigheid van een automatisch uurwerk etc. etc. Via de zoekfunctie kom je heel veel leuke discussies en ‘kennis’ tegen. Oh enne als een fabrikant er onverhoopt zelf iets over opschrijft … niet geloven hoor, wij weten het allemaal veel beter.
Ik denk dat je zelf het antwoord al deels gegeven hebt.
Geen watchwinder. Ik persoonlijk zou alleen maar slijtage willen oplopen door het te dragen.
Wegleggen in een watchbox of watchroll of etui, en eens in de maand helemaal opwinden tegen het verkleven van het uurwerk.
En als je een paar Seiko’s hebt die je niet handmatig op kunt winden…
Wel om de juiste pols dragen dan
Iedereen heeft het over slijtage, hier. Als je uurwerk fatsoenlijk gesmeerd is, slijt het (nagenoeg) niet. Maakt echt niets uit of je het laat lopen of liggen. Servicetermijn blijft pakweg 6 tot 8 jaar.
Maak je niet zo druk om niks.
Heb nog nooit zolang een horloge gehad